Vaccination

H

Hästbiten

Har en liten fråga... Har precis börjat grundvaccinera en häst som kom hem förra veckan. Hon har fått den första sprutan och ska ha den andra nu i början på februari. Är hon grundvaccinerad efter två, tre eller fyra sprutor?
Vad står det i TR om vaccinationer? Får jag tävla henne efter de två första sprutorna?
Tacksam för svar! Säg till om tråden ligger fel...
 
Man inleder en vaccination mot hästinfluensa med tre vaccinationer, de första två med 4-6 veckors mellanrum och därefter ytterligare en efter 5-7 månader. Därefter ges en spruta årligen. Vissa läkemedelsföretag kallar dock bara de två första för grundvaccination. Vad TR säger vet jag inte...
 
Jag är till 90% säker på att efter andra vaccinationen så får du tävla.
Jag har gjort det iallafall :smirk: och det gick bra :)
 
En vecka efter andra sprutan får du tävla och hästen är grundvaccinerad enligt TR. TR kräver alltså inte den tredje sprutan, utan två sprutor med 21-92 dagars mellanrum och sen revaccination årligen.

Tillverkarens rekommendationer är dock en tredje spruta 6 månader efter den andra och sen revaccination senast årligen (optimalt skydd får man dock vid något tätare revaccinering än 12 månader)
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick sin årliga vaccination i början av Juli förra året. När veterinären ändå var ute till en annan häst, fick min första sprutan...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 921
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 697
Senast: YlvaG
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 475
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp