Vaccination

Oliven

Trådstartare
Nu ska min häst snart vaccineras.

Är det okej att rida hästen samma dag som vaccineringen (innan den får sprutan)?

Kan man ge dem mat innan och/eller efter att de fått sprutan (alltså med typ 15 min innan..)?

Hur brukar ni göra med mortione efter vaccination? Brukar ni ställa av dem helt eller gå promenader, skritta på långa tyglar (ca. 30 min)? Hur länge brukar ni vänta innan ni börjar jobba som vanligt igen?
 
Sv: Vaccination

Vad är det för vaccin? Hästinfluensa, stelkramp, botulism, eller något annat?
 
Sv: Vaccination

Nu ska min häst snart vaccineras.

Är det okej att rida hästen samma dag som vaccineringen (innan den får sprutan)?

Kan man ge dem mat innan och/eller efter att de fått sprutan (alltså med typ 15 min innan..)?

Hur brukar ni göra med mortione efter vaccination? Brukar ni ställa av dem helt eller gå promenader, skritta på långa tyglar (ca. 30 min)? Hur länge brukar ni vänta innan ni börjar jobba som vanligt igen?

Låt hästen vila samma dag som den blir vaccinerad sedan endast skritt/promenad i några dagar upp till en vecka.hästen ska också vara helt frisk vid vacctillfället. En häst i kondition mår inte bra av att ställas av helt utan då är det att föredra att hästen rör sej i form av skritt motion. Maten har jag aldrig hört något om???
 
Sv: Vaccination

Du kan rida hästen innan den får sin spruta, men den bör ha varvat ner tills dess veterinären kommer. Man brukar rekommendera att hästen får ta det lugnt några dagar efter vaccinationen, men det är alltså ok att rida - undvik bara de svettiga passen.

Mat före och efter spelar ingen roll alls.
 
Sv: Vaccination

Det står för övrigt attendast skrittmotion är rekommenderat ett par dagar efter vacc hör med din veterinär när den kommer så får du ett korrekt svar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: movi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 134
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp