Bukefalos 28 år!

Vaccination

Sv: Vaccination

Mina vaccineras årligen mot kattsnuva. Kattpest vaccin fick de som kattungar och vid sin ettårsvaccination. Därefter blir det kattpestvaccinering var tredje år.
De som behöver det (Dvs kommer att resa/ställas ut i andra länder än Sverige och Norge.) rabiesvaccineras med rabisin, detta ges årligen.
 
Sv: Vaccination

1 gång om året. Vi får en kallelse från veterinären när det är dags. Har inte så stor koll på vad som ges. :o :o
 
Sv: Vaccination

Vart tredje år mot kattpest och snuva. Börjar jag ställa ut igen blir det tillägg med årlig vaccination mot snuva.
 
Sv: Vaccination

Varje år mot snuva, var tredje mot pest. De som ställs ut vaccineras enligt gällande regler (som förändras ibland...).

16-åringen enbart mot snuva (har tidigare blivit pestvaccinerad varje år eftersom det var vad som gällde med de gamla vaccinerna. Nu är vi överens om att hans pestskydd borde räcka livet ut och han behöver inte den påfrestningen som vaccinationer ändå innebär). Honm har jag även slutat rabiesvaccinera.

De yngre katterna rabiesvaccineras enligt gällande gränsregler, dvs var tredje år nu när de är "färdiga" med antikroppssvar mm. Från början var det för att vi avlar internationellt och därmed kan behöva skicka till Tyskland eller Finland för parning, men även för att jag fullt möjligt kan få jobb någon annanstans i EU och därmed vill vara beredd att flytta utan det halvår av flyttförberedelser det är.
 
Sv: Vaccination

Senaste vartannat år (mina ställs inte ut) men kanske vart tredje nu... Måste fundera. Dom fick sina sprutor förra året så nästa år eller möjligtvis året efter det.
 
Sv: Vaccination

Jag kör också varannat år för det var en "gammal djursjuksyster?" som berättade för mig att det räckte så genom att jag bara har mina katter hemma och de rör sig inte så långt från gården. Men varje gång jag är in så skriver de"nya" att de ska vaccineras om ett år igen. Jag har åkt i varannat år nu ganska länge så jag blev lite fundersam om jag gjorde fel trots allt.
 
Sv: Vaccination

Jag kör också varannat år för det var en "gammal djursjuksyster?" som berättade för mig att det räckte så genom att jag bara har mina katter hemma och de rör sig inte så långt från gården. Men varje gång jag är in så skriver de"nya" att de ska vaccineras om ett åär igen. Jag har åkt i varannat år nu ganska länge så jag blev lite fundersam om jag gjorde fel trots allt.

Det beror på att tillverkarna av vaccinet inte har gjort längre forskningar är ett år och alltså inte vill ta på sig om kisse är vaccinerad vartannat år och får kattpest. Men alla vaccin vad jag vet håller ändå flera år trots att dom själva inte vågar säga det. Sen kan det förstås vara en pengafråga, ju oftare du vaccinerar, desto mer pengar till tillverkaren :cool:
 
Sv: Vaccination

Det finns leukos i området (min förra katt dog av det) så jag vaccinerar mina varje år med nåt multivaccin. Det är nog leukos, snuva och pest i samma, Kanske nåt mer också, vet inte riktigt. Min veterinär specialbeställer det till mig iallafall.

Så varje år helt enkelt. Mina är utekatter.
 
Sv: Vaccination

Jag har hört att varannat år räcker men min katt blev kallad efter ett år igen. Jag har inte bokat tid än och undrar om jag kan vänta ett år, utekatt.
Vilket gäller?
 
Sv: Vaccination

Jag har hört att varannat år räcker men min katt blev kallad efter ett år igen. Jag har inte bokat tid än och undrar om jag kan vänta ett år, utekatt.
Vilket gäller?

Jag skulle fråga om dom kan ta hem separat snuvevaccin och ge den det vartannat år och den kombinerade vartannat. Tar vet inte hem det hade jag kört på varje, snuvan kan din katt få eftersom den är utekatt och kan träffa på katter med snuva. Pesten däremot är väl i princip ingen fara.

Dock bör man ta i beaktande att vissa försäkringsbolag inte ersätter behandling/liv för katt som fått/dött i pest om man inte vaccinerar varje år.
 
Sv: Vaccination

Rekommendationerna wad gäller kattsnuwa är warje år, inte wartannat. Beroende på tillwerkare är det wartannat eller war tredje år som rekommenderas för kattpest.

Jag ser ingen anledning att inte följa rekommendationerna? För att man förmodar att waccinen ger ett längre skydd än wad tillwerkaren anger? Är man riskbenägen och prompt will spara in typ 250 spänn per år så...:angel:
 
Sv: Vaccination

Rekommendationerna wad gäller kattsnuwa är warje år, inte wartannat. Beroende på tillwerkare är det wartannat eller war tredje år som rekommenderas för kattpest.

Jag ser ingen anledning att inte följa rekommendationerna? För att man förmodar att waccinen ger ett längre skydd än wad tillwerkaren anger? Är man riskbenägen och prompt will spara in typ 250 spänn per år så...:angel:

Har aldrig sagt att kattsnuva är vartannat? Skrev ju faktiskt att man kan ta vartannat separat snuvevaccin och vartannat den kombinerande. Jag väljer att strunta i snuvevaccinet vartannat år och satsa på pestvaccinet enbart.

I fass står det på Nobivac Tricat:
Revaccination: Bör ske varje år.

Och på Felocell står:
Årlig revaccinering med 1 dos rekommenderas.

I mina ögon betyder det att tillverkarna rekomenderar vaccin varje år? För vad jag vet så är det bara PureVax som har separat snuvevaccin, dvs man MÅSTE övervaccinera mot pest om ens veterinär inte använder PureVax. Och då väljer jag och många med mig att strunta i snuvan om katten inte är under ett större smittryck (utställningar, utekatter osv) och bara gå på pesten som oftast är dödlig. Dom veterinärer jag varit hos använder inte PureVax utan Nobivac eller Felocell.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccination

Nobivac har även ett nytt separerat vaccin; Novum. Det var väl på tiden att de uppdaterade sig eftersom Pure-Vax kan vara svårt att få tag på...
 

Liknande trådar

Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 008
Senast: Liten
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
616
Senast: Sirap
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp