Vaccinationer (ej covid)

Vad ligger TBE på i Sverige, i kostnad? Jag kollade upp här av ren nyfikenhet och det är dyrt som rackarn!
 
Hur gamla är barnen?
De har väl börjat fundera på att plocka med vattkoppor i det nationella vaccinationsprogrammet, hade det erbjudits genom BVC hade jag lätt vaccinerat även mot det.
5 och 3 i år. Verkar som att det utreds men inget bestämt.
Rätt dyrt men sparas ju snabbt in på vab tänker jag. Ska höra mig för med bvc nästa gång.
 
Jag har fått alla barnvaccinationer (Jag vet faktiskt inte vilka det är, men det är länge sen), så jag vet inte hur skyddet ser ut egentligen för de sjukdomarna. Vaccin mot hepatit a + b, något drickvaccin mot kolera och så mot TBE. Det är nog de jag tagit i vuxen ålder.
 
Tyvärr inte, det är snordyrt. Sen tillkommer kostnad för själva vaccinationen på vc eller vart man nu går.
Vanlig Gardasil är billigare och fås direkt på vc, till skillnad från Gardasil 9 som får hämtas ut på Apotek och tas med dit man ska vaccineras. Det är väl samma som fås i skolorna också tror jag, inte 9an tyvärr.

Tack, det hoppas jag med!
Konstigt att det bara stod 1800kr på vaccincentralen, där stod det inget om att det tillkommer en kostnad för själva givan. Jag tror också att skolan ”bara” ger den vanliga.
 
Konstigt att det bara stod 1800kr på vaccincentralen, där stod det inget om att det tillkommer en kostnad för själva givan. Jag tror också att skolan ”bara” ger den vanliga.
Vaccincentralen kanske tar in vaccinet själva och ger så det ingår i samma pris? Jag gick via vc, så jag fick fixa recept, hämta ut och sen boka tid hos distriktssköterska för att få vaccinationen gjord. Nåja, utom sista sprutan som ägde rum efter covid-19 började härja, då ville de inte ha dit mig utan jag fick gå till Apoteket där personalen inte visste hur hen skulle fylla i just den vaccinationen i systemet så jag fick sprutan off the record helt gratis istället :D
 
Vaccincentralen kanske tar in vaccinet själva och ger så det ingår i samma pris? Jag gick via vc, så jag fick fixa recept, hämta ut och sen boka tid hos distriktssköterska för att få vaccinationen gjord. Nåja, utom sista sprutan som ägde rum efter covid-19 började härja, då ville de inte ha dit mig utan jag fick gå till Apoteket där personalen inte visste hur hen skulle fylla i just den vaccinationen i systemet så jag fick sprutan off the record helt gratis istället :D
Ja jag tror nog att de gör så!
Haha ibland ska en ha tur 😜
 
Jag tagit vaccin mot:
HPV, TBE, Gula febern, Tyfoid-feber, Kolera, Hepatit A och B (dubbla doser), Meningokocker och Rabies.

Har även tagit influensavaccin flertalet år samt ätit malariaprofylax.
Inte omöjligt att jag glömt nämna något 😅

Detta är utöver grundvaccination som barn. Jag har även boostat Stelkramp/difteri/kikhosta/polio.

Så det jag saknar i min samling är Covid-19 vaccin 🦄
 
Jag har fyllt på stelkrampen då jag fick ett rejält hundbett, har tagit svininfluensan, Hepatit A+B och Gula Febern och dukoral mot kolera vid resor. Kommer ta Covid-19 när det erbjuds mig.
 
Har bestämt mig nu att vaccin mot rabies samt påfyllnad av TBE blir prio detta år, dock är jag lite avvaktade med tidsbokning då det inte känns bra att ta dessa i nära anslutning till covid-vaccinet, frågan är väl bara när man får tid för det.
 
Jag är ganska ovaccinerad, men förutom mpr (som jag redan hade haft innan vaccinering var aktuellt) och TBC i högstadiet så har jag väl fått de standard vacciner som man fick under barndomen som 70-talist kan jag tänka mig.
 
Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan.

Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en boosterdos. Men nu har det nog gått över 5 år sedan jag fick senaste sprutan så det känns viktigt att fylla på, har varit för slarvig där.

I somras trampade jag in en rostig gammal spik i foten, den gick in djupt. Läste då att det rekommenderas en påfyllning mot stelkramp. Men av olika skäl så blev det aldrig att jag tog någon och med noggrann daglig sårtvätt och hygien läkte det fint. Kanske borde gå och fylla på ändå? Det var trots allt över 20 år sedan jag fick sprutan i skolan.

Funderar även på HPV-vaccin. Det som innehåller 9 stammar. Även om en varit sexuellt aktiv så är det inte så stor sannolikhet att en smittats av alla stammar. Det har ju verkligen visat sig förebygga cellförändringar och det känns nästan dumt att inte ta det. Kostar dock ca 1800 kr såg jag.

Funderar även på att ta vaccin mot rabies, trist sjukdom att få eftersom den oftast är dödlig. Jag får det betalt av jobbet då det händer att jag kommer i kontakt med importerade/illegalt införda djur som potentiellt kan vara smittbärare i mitt yrke.

(Diskussion om covid-vaccin undanbedes, det diskuteras lämpligen i en egen tråd)

Hur tänker ni? 😊

Jag har tagit barnvaccinationsprogrammet, HPV, hepatit A och B, tuberkulos, TBE, säsongsinfluensa samt Covid-vaccination.

Ju mer vaccin som skyddar mig desto bättre!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp