Vaccinationer (ej covid)

Malibu_Stacy

Trådstartare
Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan.

Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en boosterdos. Men nu har det nog gått över 5 år sedan jag fick senaste sprutan så det känns viktigt att fylla på, har varit för slarvig där.

I somras trampade jag in en rostig gammal spik i foten, den gick in djupt. Läste då att det rekommenderas en påfyllning mot stelkramp. Men av olika skäl så blev det aldrig att jag tog någon och med noggrann daglig sårtvätt och hygien läkte det fint. Kanske borde gå och fylla på ändå? Det var trots allt över 20 år sedan jag fick sprutan i skolan.

Funderar även på HPV-vaccin. Det som innehåller 9 stammar. Även om en varit sexuellt aktiv så är det inte så stor sannolikhet att en smittats av alla stammar. Det har ju verkligen visat sig förebygga cellförändringar och det känns nästan dumt att inte ta det. Kostar dock ca 1800 kr såg jag.

Funderar även på att ta vaccin mot rabies, trist sjukdom att få eftersom den oftast är dödlig. Jag får det betalt av jobbet då det händer att jag kommer i kontakt med importerade/illegalt införda djur som potentiellt kan vara smittbärare i mitt yrke.

(Diskussion om covid-vaccin undanbedes, det diskuteras lämpligen i en egen tråd)

Hur tänker ni? 😊
 
Nej, självklart vaccinerar jag mig inte. Vaccin är farligt!

😉😅

Nä, seriöst. Jag har bara tagit vaccin som barn, inte haft någon anledning till annat. Men funderat på att ta TBE.
 
Nej, självklart vaccinerar jag mig inte. Vaccin är farligt!

😉😅

Nä, seriöst. Jag har bara tagit vaccin som barn, inte haft någon anledning till annat. Men funderat på att ta TBE.
Hur tänker du kring HPV? Vaccin mot det kom när jag redan hade sexdebuterat, och då tyckte läkaren att det var onödigt att ta. Men nu har det ju dels kommit bredare vaccin och mer forskning vilket lett till bättre kunskap så nu rekommenderas även vuxna att ta HPV-vaccin även om en redan är potentiellt smittad. Har även läst om att det ibland används ”off-label” för att behandla cellförändringar (givetvis när vedertagna behandlingsmetoder redan använts), och det med viss framgång ändå.
 
Jag har vaccinerat mig mot TBE. Stelkramp tog jag när jag läste första anatomikursen på SLU, så det var ju snart 20 år sen. Vet inte hur länge den håller.

Sen tog jag mot influensan när jag var gravid. Inte annars.

Edi:
Kollade upp stelkramp och det rekommenderas påfyllnad vart 20e år. Så det borde jag ta tag i då.
 
Hur tänker du kring HPV? Vaccin mot det kom när jag redan hade sexdebuterat, och då tyckte läkaren att det var onödigt att ta. Men nu har det ju dels kommit bredare vaccin och mer forskning vilket lett till bättre kunskap så nu rekommenderas även vuxna att ta HPV-vaccin även om en redan är potentiellt smittad. Har även läst om att det ibland används ”off-label” för att behandla cellförändringar (givetvis när vedertagna behandlingsmetoder redan använts), och det med viss framgång ändå.
Jag har aldrig haft sånt sex att jag skulle kunna fått någon smitta. Men hjälper det mot cellförändringar ändå så är det såklart något att fundera på. Tack!
 
Jag har vaccinerat mig mot TBE. Stelkramp tog jag när jag läste första anatomikursen på SLU, så det var ju snart 20 år sen. Vet inte hur länge den håller.

Sen tog jag mot influensan när jag var gravid. Inte annars.
Var det risk för smitta under kursen eller varför gjorde du det då?
 
Alla barnvaccinationer som man vanligen får (antar att det är MPR och stelkramp framförallt). I vuxen ålder även ny stelkrampsspruta och TBE. Vi har hundar, som drar in en massa fästingar trots fästingmedel, och efter att flera bekanta inom sjukvården lyft riskerna med TBE så var det självklart att vaccinera mot det.
 
Tog mot rabies för många år sen, genom jobbet. Numera får jag inte ta det vaccinet, inte heller får jag vaccinera mig mot TBE, tyvärr.

Tog vaccin mot säsongsinfluensa i november förra året (2020). Bör egentligen ta det varje år pga riskgrupp pga medicinering, men brukar inte. Just nu med corona tyckte jag fick det var viktigt för att inte riskera få det och behöva belasta vården ytterligare.
 
Åh, jag har så dålig koll på detta, hur länge räcker sprutorna man fick i skolan? Som jag knappt vet vilka de är.. I vuxen ålder har jag vaccinerat mig mot rabies samt hepatit A och B. Kommer ta TBE i vår eftersom det är så mycket fästingar i Roslagen där jag håller till sommartid.
 
Jag har aldrig haft sånt sex att jag skulle kunna fått någon smitta. Men hjälper det mot cellförändringar ändå så är det såklart något att fundera på. Tack!
Nu känner jag att jag måste läsa på lite hur det smittas :o
Jag trodde det smittade vid hud- och slemhinnekontakt i underlivet oavsett underliv så att säga 😄
 
De jag fick när jag var barn, tror jag fick en booster stelkramp när jag blev hundbiten. Har påbörjat TBE men tappat bort var jag var i processen.
Hepatit a och b pga resa.
 
De vanliga man får som barn och så vaccinerade jag första omgångarna mot TBE förra året. Funderar på att ta Rabies då jag oftare och oftare stöter på misstänkta smuggelhundar i jobbet.
 
Fyllde på de där sprutorna man fick i skolan inklusive stelkramp 2015 när vi skulle bo i Kairo ett tag. Hepatit, gula febern, tyfoid och kolera i övrigt men det är väl resvaccinationer där alla utom hepatiten behöver göras om ifall jag ska till sådana länder igen. Tbc fick jag i mitt jobb förresten.
 
Tar säsongsinfluensa varje säsong. Har grundvaccinerat mot TBE eftersom jag bor i ett område där det är förekommande.
Stelkramp tror jag att jag fick senast på 80-talet när jag blev illa biten av en häst. Blir det aktuellt så tar jag det igen.

Väntar otåligt på Covid-vaccinet eftersom jag är i riskgrupp och är less på att leva som eremit.

Kommer att behöva ta några fler vaccinationer så småningom eftersom jag är aktuellt för transplantationsutredning. Då ska man tydligen behöva vaccin mot lunginflammation och div annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp