Vaccinationer försenade?

M

MissCrazy

Köpte mitt fullblodssto i höstas, och då var det gott om tid till nästa vaccination, kommer jag ihåg att såg på passet.
Sen fick min mamma tag på det, och vi hatar varandra, och hon vill att jag ska göra av med hästen, så hon vägrade ge mig passet..
Så nu ska jag få tillbaka det idag, (efter ca ett halvår!)
Och jag kan tänka mig att vaccineringen skulle varit gjord för 1-3 månader sen.
Hon är alltså grundvaccinerad sen långt tillbaka, men är försenad med årliga vaccineringen. Kan det göra något om det är så pass försenad?
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Nej det kan man inte, vaccinationen måste ha gjorts inom ett år från senaste sprutan . Tyvärr:(
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Tala med din vet. risken är att du får göra om från grunden tyvärr.
Vilken :devil: morsa du har! hon borde betala omvaccineringen!
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Du måste göra om grundvaccinet igen, och sedan vaccinera igen efter ca 4 veckor.

Din mamma får inte lägga sitt hat mot dig på hästen! Säg det till henne! Det är inte hästens fel att ni inte kommer överens!
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Om du vill tävla (och i många fall få tillträde till anläggningar och träna etc, lösa ridhuskort, åka på kurser och så) måste du göra om hela grundvaccineringen.

Om du däremot inte är intresserad av träna/tävla/etc så kan du bara ge en försenad årlig spruta nu, så mycket påverkar det inte skyddet. Men som sagt då får du inte tävla etc.

Lätt att vara efterklok, men kan vara bra att nämna ändå är att det du kunde gjort var att vaccinera hästen utan pass, på löst vaccinationskort och då ' i tid', sen kan veterinär föra över vaccinationen i passet när man fått tillbaka det. Hjälper ju tyvärr inte dig nu, men kan vara bra att veta inför framtiden, och för andra som läser t ex.
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Har hänt att jag oxå varit sen med vaccineringen. Jag tävlade den hästen men de brydde sej inte att det inte var vaccinerat i tid. Sen beror det ju på tävlingarna.
Har även varit med om att vet. ibland skriver i datum så att det bli rätt om det inte är för långt i mellan.
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Usch vad tråkigt:/ Nu har jag fått tillbaka passet och hon skulle varit vaccinerad i början på april. Dvs för två månader sen. Har inte råååd:S Men nu blir man ju tvungen. Suck!
Och min mamma kommer aldrig betala det . Hon hatar min häst också. Och tyckte det var en ren skithäst jag köpte. Och vill att jag ska göra av med den.
 
Sv: Vaccinationer försenade?

ConfettiCavat skrev:
Har hänt att jag oxå varit sen med vaccineringen. Jag tävlade den hästen men de brydde sej inte att det inte var vaccinerat i tid. Sen beror det ju på tävlingarna.
Har även varit med om att vet. ibland skriver i datum så att det bli rätt om det inte är för långt i mellan.


Nu är jag hoppfull. Ska ringa vetrinären genast på måndag.
I och för sej dröjer det till vi ska tävla, men vi ska på unghästläger etc i sommar o då bör hon ju vara vaccinerad..::P
 
Sv: Vaccinationer försenade?

MissCrazy skrev:
Usch vad tråkigt:/ Nu har jag fått tillbaka passet och hon skulle varit vaccinerad i början på april. Dvs för två månader sen. Har inte råååd:S Men nu blir man ju tvungen. Suck!
Och min mamma kommer aldrig betala det . Hon hatar min häst också. Och tyckte det var en ren skithäst jag köpte. Och vill att jag ska göra av med den.
fy vad tråkigt att det är så emellan er.
om jag var dig så skulle jag säga upp bekantskapen med henne, för accepterar hon inte dina intressen, så acceperar hon inte DIG!
 
Sv: Vaccinationer försenade?

lundborg skrev:
fy vad tråkigt att det är så emellan er.
om jag var dig så skulle jag säga upp bekantskapen med henne, för accepterar hon inte dina intressen, så acceperar hon inte DIG!


Det har jag försökt göra ända sen jag var 14 år. Då flyttade jag till min pappa. Men hon lägger näsan i blöt, kontrollerar genom honom varenda steg jag tar, etc.
Jaja,.. hästdiskussion det här va :p
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Stackare! Det var riktigt fult gjort, att låta din häst drabbas bara för att hon tjurar!:mad:
Morsan min är visst inte så taskig iaf!:crazy:
 
Sv: Vaccinationer försenade?

Lilla gumman! Jag tycker att du är jätteduktig som sköter din häst och klarar allt själv.

Lycka till, hoppas det går bra med vaccinationen
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 818
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp