Vaccinationer - start....???

ghost

Trådstartare
I bland hamnar man i nya situationer, som alla vet. Normalt brukar det hända något så att mina hästar varit ur form i samband med vacinering. I år är det givetvis inte så, utan alla tre är i form!! :D :D

Frågan är hur länge man väntar efter sprutan innan man startar, jag vet att det är 96 timmar karens för injektioner men riskerar man något genom att starta t. ex. en vecka efter vaccination???

/// Ghost
 
Inom ridsporten är regeln att hästen inte får starta inom 7 dygn efter vaccination - där gäller ju fortfarande vaccinationskravet...
Rent dopingmässigt borde det ju alltså vara lugnt, om det var DET du funderade på...
 
Nej, inte dopingmässigt utan mer, om man anstränger hästen så hårt som man gör i en tävling kan man få några biverkningar rent fysiskt på dem? Man vill ju inte åka på ett bakslag nu när det verkar fungera...
I detta fall är det en stelkrampsspruta jag tänker på (8 dygn efter), de som får influensa-vaccin är ej aktuella för start.
Är det samma karens för t. ex. fälttävlanshästar som tar ut sig hårt? (Ja, jag vet att jag är i gränszonen :angel:?

/// Ghost
 
Ja, det gäller för alla hästar :)
Och gissningsvis är 7 dagar satta just för att det är säkert att anstränga hästarna efter den tiden...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 957
Senast: Hedinn
·
Samhälle Detta gäller inte mig men en vän. Situationen är ohållbar och ingen vet vad som kan göras. Om ni har några idéer så ska jag ta dem...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 510
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp