Vaccinationer

Savannah345

Trådstartare
Min häst blev vaccinerad idag 3/3, hon skulle ursprungligen fått en kombo spruta med innehåll av båda stelkramp och häst influensan. En sådan kallas då för TE, men jag är väldigt osäker på att hon har fått en kombo spruta. Alltså att hon bara har fått för häst influensan. Är det någon som vet hur det ska se ut i passet om de har fått en kombo spruta? Tacksam för snabbt svar:))
 
Veterinären ska klistra in etiketten och skriva preparatnamn i passet. Vad står det där?
D7ABE238-F9B3-46A2-A4FB-5AA500580BE2.jpeg

Det som ej är över ritat fick stoet idag.
 
Nu ser jag lite dåligt på bilden men om jag läser rätt så ser det bara ut att vara vanlig influensa, ja. Jag hade ringt och kollat.
Ja, vi ska göra det imorgon. Dåligt gjort vi bad spec efter en kombo. Men de är ingen fara undrade mest om det var jag som hade kollat fel:) ja, rätta mig om jag har fel men det ska väl ändå stå ”TE” på etiketten om de är en kombo?
 
Ja, vi ska göra det imorgon. Dåligt gjort vi bad spec efter en kombo. Men de är ingen fara undrade mest om det var jag som hade kollat fel:) ja, rätta mig om jag har fel men det ska väl ändå stå ”TE” på etiketten om de är en kombo?
Så här ser min ut, TE står väl för tetanus, alltså stelkramp
 

Bifogade filer

  • 20210303_200748.jpg
    20210303_200748.jpg
    123,2 KB · Visningar: 60
Så här ser min ut, TE står väl för tetanus, alltså stelkramp
Ja precis. Vi bad spec om en kombo men fick inte det. Då undrade jag mest om hon endast fick för häst influensan. Rätta mig om jag har fel men om det inte är en kombo så (och att de står TE) då är det väll bara för häst influensan?
 
Ja precis. Vi bad spec om en kombo men fick inte det. Då undrade jag mest om hon endast fick för häst influensan. Rätta mig om jag har fel men om det inte är en kombo så (och att de står TE) då är det väll bara för häst influensan?
Ser ut att bara vara influensa, det är inte så att hon redan var fullvaccinerad för stelkramp? Det görs inte lika ofta som influensan.
 
Ser ut att bara vara influensa, det är inte så att hon redan var fullvaccinerad för stelkramp? Det görs inte lika ofta som influensan.
Nej, utan grejen var att hon va lite ur otakt med vaccinationerna för stel kramp så de hade varit bättre med en kombo. Men de gjordes inte fast vi bad om de. Fullvaccinerad var hon inte men hon ska göra nu i efterhand. Men undrar därför om det endast var häst influensan hon fick
 
Det kan inte vara så att veterinären också stämplat på något annat ställe i passet? Om jag kommer ihåg rätt är det olika sidor för stelkramp- och influensavaccin.
 
Det kan inte vara så att veterinären också stämplat på något annat ställe i passet? Om jag kommer ihåg rätt är det olika sidor för stelkramp- och influensavaccin.
Tror inte de, kollade igenom lite snabbt men oavsett skulle hon fått en kombo och då får hon stämplat på häst influense sidan TE.
 
Detta är en fortsättning på den andra tråden kring vaccinationer.
Idag pratade vi med kliniken och de erkände att de hade gjort fel. Skulle vart en kombo TE men blev endast för häst influensan. Samtidigt försvarade de sig och sa att stel kramp får hästarna vart tredje år. Jag har för mig att de får de vart annat. Vad är det som egentligen gäller? Tacksam för snabbt svar:)
 
Detta är en fortsättning på den andra tråden kring vaccinationer.
Idag pratade vi med kliniken och de erkände att de hade gjort fel. Skulle vart en kombo TE men blev endast för häst influensan. Samtidigt försvarade de sig och sa att stel kramp får hästarna vart tredje år. Jag har för mig att de får de vart annat. Vad är det som egentligen gäller? Tacksam för snabbt svar:)
Var tredje år har våra alltid fått stelkrampsvaccination enligt ordination från våra veterinärer.
 
Ja, det kan säkert stämma. Tror dock att det vanligaste är tre år. Har aldrig hört att någon ger vartannat år.
Det verkar stämma att det skiljer mellan preparaten, sen vet jag inte hur det påverkar hur många revaccinationer hästen fått genom livet.

Bild från djurfass på Equip,
På Equilis prequenza fick jag inte om det på en enda screenshot men det står...

Tetanus:

Immunitetens insättande: Två veckor efter grundvaccinationen

Immunitetens varaktighet: 17 månader efter grundvaccinationen. 24 månader efter första revaccinationen.

https://www.fass.se/m/produkt/20040607007303/vet/tabproduct
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210305_000843_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210305_000843_com.android.chrome.jpg
    133,9 KB · Visningar: 23

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 645
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp