Bukefalos 28 år!

Vaccinationer

Z

zillax89

Vad är det som gäller med vaccinationer för föl, unghästar och äldre hästar? När skall dom vaccineras, hur länge? en gång om året..?
 
Sv: Vaccinationer

Vaccinationer mot hästinfluensan skall göras varje år, stelkrampen vart tredje - dvs om hästen fått grund vaccinationen mot stelkramp. Annars ska de ha en spruta, sedan nästan inom 6-8 veckor och sedan den sista inom 8-10 månader. Sen gäller vart tredje år. :)
 
Sv: Vaccinationer

Influensa ger man sedan hästen grundvaccinerats med början vid 6 mån ålder ungefär, 2 gånger om året tills hästen är 4. Därefter 1 gång per år. Man kan fortsätta längre om man vill men det beräknas ge fullgott skydd då, men för att tävla internationellt måste man vaccinera varje halvår för att det ska vara godkänt.
Min unghäst är 3,5 år nu och har fått vaccin varje halvår hela tiden från det att hon blev grundvaccinerad. Min äldre häst får en gång om året, och så får de båda stelkramp var 3e år.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Sirap
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Fiorano
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 903
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp