Vaccinationskostnader, CHOK

A

alke_

Har precis haft DV ute för att vaccinera min tävlingshäst och grundvaccinera min unghäst. Supertrevlig ny ung veterinär :D.

Fick fakturaunderlaget och kolla precis på summan för kalaset, 1889,88 KR.. HELT SJUKT GALET, har aldrig nånsin betalat så mycket för vacc :mad:.
Förra året betalade jag hos en annan vet på klinik 600 för 1 vacc.

Tittade lite noggranare på fakturan och jag får INTE begrepp på hur dom räknar.
Det står såhär på ungh faktura:
Vacc häst vid resa: 108.77
Läkemedel: 158.60

Tävlingshästens faktura:
Vacc häst vid resa: 108.77
Läkemedel: 130.52

Sen kommer tilläg för:
Bilavgift: 150
Stationsavgift (dom körde ut till mig :mad:) 100
Restidavgift: 264.29

summan som jag ska betala enligt min miniräknare blir
1020.95 + moms 25% 255 = 1276

Summan enligt fakturan blir:
1511.89 + moms 25% 377.99= 1889.88.

DOM HAR LAGT PÅ 613kr............SOM INTE STÅR PÅ FAKTURAN :devil:

ska ringa Sjv imorgon o hoppas dom har ett bra svar till detta :devil:

kan dom verkligen göra såhär samt ta betalt för vacc häst vid resa 2 gånger och klinikavgift?
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Skulle det inte kunna vara så att de har delat resekostnaden på två hästar? Dvs igentligen skall det vara 217,54 samanlagt?

Däremot så har de räknat fram en lite lustig slutsumma (om de inte har glömt att ta med några kostnader). Ring du absolut och kolla med dom. Säkert den mänskliga faktorn som har varit framme.

Mvh

Tora
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

De vaccinerade väl 2 ggr? Då tar de betalt för det. Jag fick betala 40 :- per inskrift i passet för mina senaste vacc. av distrikts... har också två hästar som vaccinerades, två påskrifter = 80:-

Det där med stationsavgift vet jag dock ej vad det är, och den summan som ej specificerats verkar mysko.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

svarar alla!
Tora: kan säkert stämma med resekostnaden, tycker den är ok i pris men inte om man lägger till bilkostnaden o allt de andra, suck.

Mysko: har du en privat praktiserande vet el Dv, fattar inte att priserna ska/kan variera så enorm mycket, e enorm skillnad på 300kr o i detta fallet om det stämmer 1000kr.

Rebus: vad menar du med vacc 2gånger? iallt fick hästarna var sin vacc blir ju 2, men bara för det kan dom ju inte ta dubbelt upp för övriga kostnader när hästarna trots allt står på samma ställe. (tog 30 sek från att h*n spruta den första tills den andre fått sin)
Det där med påskritfterna i passet har jag aldrig hört talats om...e enligt min mening sjukt att ta betalt för en stämpel.

Usch nä, aldrig mer att jag kommer att anlita dom.... Ska få sig en rejäl .... av mig imorn om dom inte kan förklara detta.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

:eek::eek:
vad dyrt!

Min vet kommer ut o vaccinerar och hon tar 350:- (blev osäker nu) för både influensa o stelkramp.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Helt sjukt... Med tanke på att själv vaccinet kostar mellan 130 -180 kr ink moms att köpa.

Man borde få vaccinera sin häsar själv tycker jag, det är ju mkt mindre farligt än att tex ge sin häst penicillin.

Många travstall som vaccinerar sina hästar gör det själva eftersom de inte behöver en stämpel på att vaccinering skett.

Jag gör det också själv....inte helt enligt reglerna men det blir ta mig fa'''''iken omöjligt när man har många hästar.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Så du har fler hästar än vad du har råd att betala laglig vaccination för? Hoppas den som skriver ut vaccinet fattar att h*n i värsta fall kan bli av med förskrivningsrätten.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Instämmer toras teori stämmer inte. Hur långt från stationen bor du?
Stationsavgift tas alltid ut.
Intygsskrivning ingår i vaccinationskostnaden. Tror inte någon kan svara på var de extra 500 +moms kommer från. Du får nog vänvta på svaret tills du pratat med din DV-station.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ja du, jag antar att du alltid har gjort allting rätt...
Jag har aldrig träffat på en veterinär ännu i mina dagar som inte gör en eller annan sak svart....tex vaccinerar, kastrerar hingstar, kastrerar katter, vaccinerar katter/hundar mm mm.

Tycker du inte själv som är veterinär att det är överpriser på just vaccinering? Med tanke på vad preparatet kostar, menar jag...
Tycker att på de senaste vet räkningarna jag har haft så är de absolut största delarna "fasta kostnader".

När jag senast åkte till en klinik och vaccinerade (bara influensa) kom en djurvårdare ut i tranporten gav sprutan (mkt taffligare än vad jag själv skulle ha gjort) och gick in med passet och kom ut med en stämpel. Allt tog 5 minuter och hästen var inte ens inne på kliniken och det kostade 480kr!!

Jo, jag har råd att vaccinera dem lagligt men jag gör det inte alltid. Om jag kan slå mig ihop det med något annat besök så gör jag det på rätt sätt, men jag har vaccin hemma så att jag kan göra det själv om jag vill.

Det finns mängder med mediciner/preparat som ägaren får hantera själv som är mkt "farligare" än vaccin (men jag vet att även det kan ge biverkningar). Jag tänker på alla penicillinpreparat, smärtstillande, antiimflamatoriskt mm mm.

Den enda anledningen som jag kan se att man inte får vaccinera själv är att man behöver en stämpel med ett datum i ett intyg eller pass. Det finns kanske någon annan anledning som du kan upplysa mig om.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Menar du att veterinären ifråga lagt på 600 kr svart PÅ FAKTURAN?????
Nej jag tycker inte att en dryg hundralapp för att vaccinera en häst o skriva intyg är ett överpris.
Vad beträffar om det vore rimligt eller ej att djurägarna får vaccinera själva pår du ta den diskussionen med sjv.
Sen tycker jag det är lite underligt att folk är så ovilliga att betala för att vet faktiskt kommer ut till stallet o samtidigt kräver att det skall finnas veterinärer att tillgå dygnet runt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Menar du att veterinären ifråga lagt på 600 kr svart PÅ FAKTURAN?????

PL

Var har jag skrivit det??

Just när det gäller vaccinering känns det som att det har blivit ok att ta ut höga avgifter för, eftersom man "måste" göra det.

Jag ska nog faktiskt ta och kontakta sjv och fråga.

Varför vill du inte säga vad du själv tycker om vaccineringens farlighet kontra andra preparat?

Glömde säga att jag även har gått en sprutkurs för häst.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Nej jag tycker inte att en dryg hundralapp för att vaccinera en häst o skriva intyg är ett överpris..
PL

vad menar du då? När jag var på kliniken eller? Då kostade stämpeln och själva vaccineringen ca300 kr. Du tycker att man ska betala stationsavgift mm även då?
Vaccineringen gjordes inte ens av en vet.
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Rebus: vad menar du med vacc 2gånger? iallt fick hästarna var sin vacc blir ju 2, men bara för det kan dom ju inte ta dubbelt upp för övriga kostnader när hästarna trots allt står på samma ställe. (tog 30 sek från att h*n spruta den första tills den andre fått sin)
Det där med påskritfterna i passet har jag aldrig hört talats om...e enligt min mening sjukt att ta betalt för en stämpel.

Usch nä, aldrig mer att jag kommer att anlita dom.... Ska få sig en rejäl .... av mig imorn om dom inte kan förklara detta.

Hos oss tar de en timavgift för själva fysiska arbetet de gör vid vaccinationen för varje häst och skriver det som timtid häst xxx, sedan timtid häst yyy och en summa efter varje häst, kollade fakturan och sist var det 98,70:-/häst.

Dv vaccinerade två hästar den 23.11 2007 och jag fick följande förrättningsunderlag
läkemedel mängd 2 doser ( Botvax) a 143, 00 286,00
timtid, veterinär 2 x 98,70 197,40
inskrivning i pass 2 x 40,00 80,00
resa 35,00 ( 5 km från Dvs kontor)
stationsavgift/poliklinikavgift 75,00
inställelse 264,49

summa 937,89 moms 234,47 summa inkl moms 1172,36

Den 22/10-07 vaccinerade jag en annan häst med en privatpraktiserande veterinär och fick följande räkning
grundavgift/inställelsearvode 180
resekostnad 160 ( 7 km från kontor)
Läkemedel ( Duvaxyn) 460

summa 800 moms 200 totalt 1000

Den senare var alltså billigare totalt, men de tar ut väldigt olika för olika saker. Duvaxyn kostar t ex 97,50/dos- det tog den privata ut 460 kronor för, men i gengäld är det inte så mycket andra utgifter där.

Det blir intressant att höra vad svaret du får i morgon!
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Hela debiteringssystemet är ändrat i början av 08!
Att ta ut 460 för vaccinet är en variant som knappast håller om skattemyndigheterna kollar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

C15 kurs innebär att du har rätt att vaccinera om du är anställd på kliniken o vet finns inärheten.
Stationsavgift är DVs variant på kliniker har de oftas poliklinikavgift istället.
PL
 
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Ok, det visste jag inte. Blev det dyrare hos DV då?

Jag vet att de tar ut väldiga summor för läkemedel just hos den veterinären ( 2 st anställda + hon som har det). Ett annat exempel jag har är Sedalin som de tog 800:- per tub för när en kompis fick det, men som sagt de är inte dyra på sina tjänster, så jag vet inte hur de gör skattemässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationskostnader, CHOK

Lite oika beroende på avstånd antal hästar o villken taxa stationen ifråg hade tidigare.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hade veterinären ute hos min ponny häromdagen för att få en vaccinationsspruta och för att göra en veterinärbesiktning. Ponnyn ska...
2
Svar
33
· Visningar
3 476
Avel Seminerade vårt sto i våras med fryst semin. Hade själv hämtat 3 strån à 12.000 & kört ca 110 mil t&r för stråna. Lämnade dem på min...
2
Svar
32
· Visningar
3 561
Senast: QuickStar
·
Hästvård Jag har inte haft häst på sådär tio år pga sviktande hälsa. Men i somras så köpte jag då mina två nuvarande hästar, en halvblodsvalack...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 715
Ekonomi & Juridik Jag hämtade hem min häst efter fler kontraktsbrott. Jag ville bara ha hem henne och nu när allt landat så vill inte jag vara en lika...
2
Svar
35
· Visningar
4 441
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp