Vaccinera eller ej?

pulkaskurk

Trådstartare
Det börjar nu dra ihop sig till vaccination.

Grejen är den att min häst idag är fullt vaccinerad enligt konstens alla regler mot hästinfluensa, stelkramp och botulism.

Men min häst äter inte längre ensilage/hösilage ja vad det nu kallas utan han äter bara hö och tanken är att han ska fortsätta äta sitt vanliga hö gärna alla år men sen är det ju den lilla grejen tänk om jag inte skulle få tag på hö till nästa år?

Då vill jag inte stå där med skägget i brevlådan en ovaccinerad häst som jag måste grund vaccinera om igen som blir både dyrt och drygt.

Men samtidigt vill jag ju inte trycka i hästen en massa vaccin i onödan heller + att den sprutan är ju inte direkt gratis heller.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Fortsatt vaccinera mot Botulism. Risken finns ju som du själv skriver att du står utan hö och med ovaccinerad häst nästa år. Det är nog billigare i längden men en spruta/år istället för att behöva göra om grunden vart och vartannat år.

/Em
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Vaccinerat - tveklöst.

Dels av de anledningar du skriver, men även för att de kan med maxad otur få botulism även om de äter hö. Med maxat otur räcker de att de äter lite jord för att de ska få botulism. Risken är ju givetvis extremt liten, men den är ju grundad och klar.

De 400 - 450 kr som sprutan kostar, slå ut det på ett år så mindre än 40 kr per månad. Vad är 40 kr/månaden sett till vad hästeriet kostar i stort, vad man köper godis/dricka/annat onödigt för.

Så, jag förstår precis hur du tänker/känner, men jag skulle utan tvekan gnissla lite tänder, ta fram plånboken och fylla på botulismvaccinationen.

DU kanske inte får tag i hö, du kanske byter stall etc etc, och som sagt, du har om du fortsätter vaccinera både hängslen och livrem, då de KAN få botulism utan att äta silage.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Nervsjukdomar/Botulism/

"Den vanligaste förgiftningsvägen vid botulism hos vuxna hästar är intag av foder eller strö som innehåller toxin

--

Botulism har enligt internationell vetenskaplig litteratur och fallbeskrivningar inte kunnat förknippas med bara något enstaka foderslag, men däremot med brister i produktion, hantering, lagring och utfodring av olika fodermedel.---

Utfodringsförfarandet är också viktigt ur botulismsynpunkt. Vallfoder som serveras utomhus och blir nedtrampat i lera kan utgöra en risk, liksom krubbor och foderhäckar/hoar som inte rengörs.

--

Hästar på bete kan också drabbas av botulism. Orsakerna till detta har man sällan kunnat fastställa, men beten med mycket gammal förna har förekommit i verifierade fall av botulism hos hästar i USA. Även gräsklipp i stora högar som blivit mycket varma har orsakat botulism hos hästar. "
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag hade inte vaccinerat. Vill du ha hö så hittar du hö, även om det blir ett dåligt år.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Det beror på hur rädd du är. Vi har aldrig vac. våra hästar mot botulism och vi har fodrat med ensilage i över 20år. Jag har fortfarande inte förstått meningen med det. Anledningen till botulism är att det finns dött djur eller spår av dött djur i balen. Vi har haft det ganska många gånger genom åren men man känner det väldigt tydligt direkt när man öppnar balen och då är det bara att slänga/elda upp den så att hästarna inte får i sig någonting av balen. Det är egentligen det enda som är viktigt. Jag kan nästan lova att du känner skillnad på en frisk och en "smittad" bale.

Jag säger inte att du inte ska vaccinera men jag säger att jag hade inte gjort det.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Jadu i förra stallet jag stod i så ingick ensilage i hyran och ja jag är nog lite nojjig för jag var den enda i stallet som vaccinerade upp min häst mot botulism.

Men får jag välja själv så fodrar jag hellre med hö som vi även gör i det stallet jag står nu.

Hur det än är så känns det bättre för mitt hjärta om han är vaccinerad för det OM det skulle hända något så har jag iaf gjort vad jag kan vilket jag tror är ganska viktigt för mitt samvete, jag skulle inte kunna förlåta mig själv om han blir sjuk pga jag inte givit honom en spruta...

Men samtidigt så hur nyttigt är det för hästen att få sprutan "i onödan"?
Kan de utveckla någon resistens om man vaccinerar bara för att?
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Toxin är giftigt ämne! Jag hade inte heller vaccinerat, har fodrat mina med ensilage utan att vaccinera också. Tror precis som janniehansson att bara man är uppmärksam så är det lugnt. Dessutom får vi hoppas du kan fortsätta med hö!
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Toxin = gift förenklat. Läser du hela länken blir det lättare förstå toxindelen =)

Ingen aning vilket strö. Min spontana tanke var plastat torvströ, men det är BARA vad som sas kom upp i mitt huvud först.

Risken är ju extremt låg hur man än vrider på det, men att lägga mindre än 40 kr/månad på att bibehålla vaccinationsskyddet OM en synnerligen extrem otur skulle vara framme anser jag som sagt det är värt. Och länken var mest för att belysa att vid extrem otur så kan en höätande häst få botulism.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Men samtidigt så hur nyttigt är det för hästen att få sprutan "i onödan"?
Kan de utveckla någon resistens om man vaccinerar bara för att?

Nej de blir inte resistenta. Det finns som alltid vid injektion en liten risk för halsbölder etc. I extremt ovanliga fall kan de drabbas av anafylaktisk chock.

Men det är eg mindre biverkningsrisk med botulismvacc än stelkrampsvacc.

Jag vaccinerade inte förr, trots silage. Jag har mycket god kontroll på var mitt foder kommer från, hur det skördats osv, och kollar balarna nooga. Dessutom fodrar jag ovanför mark, hade 'rätt' TS osv.

Sen köpte jag en häst som var fullvaccinerad mot botulism. Stod i samma valet och kvalet som dig, men valde att behålla vaccinationen. Skulle inte förlåta mig OM jag slutade vaccinera och OM den fick botulism.

Så jag fyllde på. Då var ju haken att 1 av 3 var vacc, dvs 2 helt ovacc. Och jag skulle ju inte förlåta mig själv om en av de ovacc fick botulism. Endera samma risk med alla, eller alla samma skydd. Så jag grundade de andra två. Sen har nykomlingar grundats om de inte haft skydd.

Och att sluta botulismvacc (jag ger fortfarande silage btw) det känns dumsnålt. TÄNK om de skulle få botulism, HUR mkt skulle jag då inte förbanna mig själv liksom?

Men plånboken knorrar varje år vid vacc, det gör den.

Det är tyvärr OMÖJLIGT att gardera sig mot botulism, om man så går igenom varje bal med förstoringsglas. Risken att ens utan få förstoringsglas är minimal. Men OM de får botulism är det extremt plågsamt. Och ingen i Sverige färdigvaccinerad häst har dött i botulism. Ingen. Så, när jag tar bort plånboken ur ekvationen blir det för mig ett lätt beslut.

Dessutom, de kan dö under pågående grundvacc. Så hellre bibehållet skydd än att försöka hinna grundvaccinera om, utifall du ska ge silage igen. Hästen kan ju få hosta eller vad som helst, och du därför vill/måste byta till silage.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag har fortfarande inte förstått meningen med det. Anledningen till botulism är att det finns dött djur eller spår av dött djur i balen. Vi har haft det ganska många gånger genom åren men man känner det väldigt tydligt direkt när man öppnar balen och då är det bara att slänga/elda upp den så att hästarna inte får i sig någonting av balen. Det är egentligen det enda som är viktigt. Jag kan nästan lova att du känner skillnad på en frisk och en "smittad" bale.

Döda djur, djurdelar eller - jord i balen.

Och botulism varken syns eller luktar.

Nafayette här på bukefalos har förlorat en unghäst i botulism. Mellan spruta 2 och spruta 3 i grundvaccinationen. Och det berodde INTE på att 'ingen märkte' att grovfodret luktade död råtta eller att det var en död råtta i grovfodret. Som sagt, botulism varken syns eller luktar. Det kan däremot förruttnelsen från ett kadaver göra, men det är då förrutnelse och inte botulism du känner lukten av.

Och jord, eller redan 'torkade' kadaver luktar inte alls i en bal.

Det räcker med botulinumtoxin i en liten, liten del av en bal för att oturen ska kunna vara framme. Och som sagt, det varken syns eller luktar..

Tillägg - i den här tråden står om Nafayettes unghäst, scrolla ner http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-530249.html
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag hade fortsatt vaccinera. Så dyrt är det ju inte med en spruta till när man ändå vaccinerar. Billig livförsäkring.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Det får nog allt bli som du säger, han får botulism sprutan också.

Skulle som sagt aldrig kunna förlåta mig själv om han blir sjuk pga jag inte givit honom en spruta som i sammanhanget inte är många kronor.

Däremot är jag faktiskt inte så pigg på att ge sprutor/piller osv till varken människor eller djur om det inte är nödvändigt..

Men tack för hjälpen iaf! Är skönt att kunna bolla lite tankar och funderingar med andra ibland.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Hur det än är så känns det bättre för mitt hjärta om han är vaccinerad

Där har du ju svaret på din fråga.
Känns det bättre så ska du vaccinera. Utgiften kan vara onödig för hästen, men det är värt det för att du ska må bra, om du är med på hur jag menar. :D
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag vaccinerar inte mot botulism. Det gör inte heller Flyinge eller Strömsholm. Det vaccin som finns är långt ifrån en garanti då det enbart tar en av ca 21 olika sorters botulism. Den enda häst som jag någonsin hört talas om att den fått botulism var vaccinerad och fick det ändå.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Där har du ju svaret på din fråga.
Känns det bättre så ska du vaccinera. Utgiften kan vara onödig för hästen, men det är värt det för att du ska må bra, om du är med på hur jag menar. :D

Jo så är det ju :) Nu var väl det svaret iof främst om hästen min skulle äta silage och inte hö som nu.

Men efter Alexandras inlägg så kommer jag nog faktiskt fortsätta vaccinera honom eftersom han ändå är grundvaccinerad och klar..

Och då kan jag slappna av och vara en ganska lugn matte :)

Tack för era synpunkter och tankar :)
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag vaccinerar inte mot botulism. Det gör inte heller Flyinge eller Strömsholm. Det vaccin som finns är långt ifrån en garanti då det enbart tar en av ca 21 olika sorters botulism. Den enda häst som jag någonsin hört talas om att den fått botulism var vaccinerad och fick det ändå.

Är det 21 sorter nu? 3 vet jag om, A,B och C och man vaccinerar bara mot den ena(B, om jag inte blivit helt senil). Det är den som är vanligast, emn hästen kan likagärna få någon av de andra.

Jag vaccinerar och enda anledningen är att jag tar mitt eget foder ch jag har gärden brevid vatten/större diken/kärr och jag har ormar i balarna varje år. Jag tar torrhö (men måste plasta av utrymmesskäl) så risken är minimal. Det kan bli en och annan bal som silerat sig beroende på mängden gräs och torrheten, så för säkerhet skull så är mina vacc.

Jag har bla en kompis som hade 3kossor som låg för döden för ett par veckor sen efter att det kommit in en hjortkalv i balen. Alla överlevde denna gång, men deras granne blev av med halva besättningen kossor för några år sen.:crazy:
 
Sv: Vaccinera eller ej?

21 sorter lärde jag mig när jag gick på Strömsholm.

Förut var det dessutom så att vaccinet levererades i en flaska med flera doser och om försegligen bröts måste allt användas inom ett dygn så om veterinären inte hade fler vaccinationer att utföra så blev det väldigt dyrt för bara en dos. Man fick ju då betala för hela flaskan.
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag vaccinerar inte mot botulism. Det gör inte heller Flyinge eller Strömsholm. Det vaccin som finns är långt ifrån en garanti då det enbart tar en av ca 21 olika sorters botulism. Den enda häst som jag någonsin hört talas om att den fått botulism var vaccinerad och fick det ändå.

Den ENDA typ som i Sverige konstaterats på häst är typ B. Vaccinet skyddar just mot typ B.

I framtiden kanske vi kommer få se typ C på häst - det skyddar vaccinet inte emot - det finns rapporterade fall från Danmark.

Men som sagt, till dags dato har enbart typ B påvisats hos häst, och det är typ B vaccinet skyddar emot. Och ingen fullvaccinerad häst (som passerat en månad efter tredje sprutan) har dött av botulism i Sverige.

Räcker för mig. Jag tror inte Flyinge har sina hästar individuellt A1-försäkrade heller, det betyder dock inte att det är onödigt eller 'dumt' för en fåhästägare att ha det...

Sen, valet är hästägarens, och jag förstår båda sidor och har tillhört båda sidorna. Men jag anser att valet ska göras på NYANSERAD och KORREKT information, inte missvisande sådan eller 'för att någon annan gör si/inte gör så' eller att man inte kan vaccinera mot typer av botulism som hitills aldrig påvisats hos häst i Sverige osv..
 
Sv: Vaccinera eller ej?

Jag hade fortsatt, det gör ju ingen direkt skada utav att ha hästen vaccinerad?
Botolism kan hästen få fast hästen inte äter hösilage. och vem vet, du kanske flyttar din häst nån gång där dem endast använder ensilage? eller du kanske "ångrar dig" och vill ha hösilage istället om ett-två år? eller det kanske händer något och hästen hamnar på träning hos någon som bara använder hösilage?
Om jag vore du så hade jag fyllt på botolismen. Min häst får inte heller hösilage längre, men jag fyller ändå på.. man vet inte vad som händer om ett år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min. Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja...
Svar
4
· Visningar
2 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort? Ska jag bara...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp