Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

EgoGirl

Trådstartare
Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism.
Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är inte det. Det har inte blivit av.

Huxflux bytte vi till hösilage eftersom stallägaren ville det.

Stallägaren hade hört att det var onödigt att vaccinera mot botulism för nu vet man tydligen inte om vaccinet ens hjälper?!
Jag själv har inte hört något om det och känner mig lite förvirrad. Troligtvis kommer min häst få denna vaccination.

Har någon här hört något om att vaccinet skulle vara effektlöst?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Min veterinär hemma i Uppsala (Ultuna) förklarade att vaccinet var effektivt på 1 av 3 fall, i de andra så bröt sjukdomen ut ändå.
Själva vaccinet kunde också göra hästen sjuk i sällsynta fall.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag har hört att det inte hjälper mot alla former. Men hjälper det mot en form så är ju det bra. Ger man vaccin så har man ju ändå gjort vad man kan för att skydda sin häst.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fallen av allvarliga biverkningar av vaccinet är långt mkt fler än antalet botulismfall, dessutom finns det motgift mot botulism som iofs kostar en rejäl slant om oturen skulle vara framme.

Veterinärerna häromkring rekommenderar inte vaccinering på värdefulla hästar det säger en hel del.....

För övrigt vet jag inte en enda som vaccinerar i bekantskaps kretsen.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Här hemomkring vaccinerar ALLA sina hästar mot Boutulism! Har så gjort i många år och jag har inte hört att någon häst blivit sjuk av det..
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Har aldrig hört det - tvärtom ist. Så vi vaccinerar som vanligt. Har faktiskt aldrig hört om någon som blivit sjuk eller fått biverkningar heller.

Låter ju inte bra om det stämmer :( Är det någon som varit med om det själv ? Eller är det bara "ryktesvägar" som det kommit fram ? Någon som vet ?

:bow:
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vaccinerar inte. Vi producerar vårt grovfoder själva, och jag kollar varje bale och giva jag ger till hästarna samt utfodrar i foderhäck.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Min veterinär rådde mig att inte vaccinera då det i hans tycke var pengar i sjön då det hjälper i så få fall. Han sa att det hjälper mot ca 2 av 8 typer av botulism. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men jag litar på min veterinär :)
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Hej!

Jag har slutat vaccinera. Det började med att vi gick över på hö och vet. inte hade vaccinet med sig, sen har det bara känts onödigt.

Vaccinet hjälper inte mot alla typer av botulism. Dessutom var det iaf för några år sen betydligt vanligare att hästarna fick botulism av gamla foderrester än av silage, så det känns lite onödigt.

För att bre på det hela vet jag stall me uppåt 50 hästar som aldrig vaccinerat, ger ibland riktigt otäckt silage och ingen av deras hästar har blivit sjuka, än. Koliker, självklart, men ingen botulism.

Lavinia, som tycker att har man en häst kan man klart vaccinera, men man kan nästan lika gärna låta bli.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vaccinet hjälper inte mot alla typer, som några redan har skrivit.
Botolism är egentligen en väldigt ovanlig sjukdom.. jag har iaf inte vaccinerat mitt sto och hon äter hösilage, -och har alltid gjort. Min gamla häst var vaccinerad, men det var för att några hästar på samma gård blivit drabbad innan och då var kravet att han skulle vara vaccinerad om han skulle stå uppstallad där. -så då var det bara att ge honom sprutan. ;)
Men som sagt, min nuvarande häst är inte vaccinerad, -eller någon annan häst heller i stallet (finns ca 70hästar på gården)
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag vaccinerar. Jag har bara en häst, det kostar ett par hundralappar och kan ev. hjälpa. Nu har jag inte gett hösilage på ett ett par år, men eftersom en grundvaccination är kostsam så ger jag varje år.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Självklart vaccinerar jag . Kostar hundralappar på ett år och har man ngnsin sett en häst dö av botulism vill man knappast stå där och känna att det var för att spara in ett par hundra om året . Förstår öht inte varför folk ens tycker det är en fråga ?

Mina hästar äter silage 9 månader om året .
Utöver det är botulism en jord bakterie så hästen kan insjukna av fler anledningar än dåligt silage i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag säger som många andra. Skiter i det pga av få fall och att det rätt sällan hjälper.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag är kluven! Har tidigare vaccinerat, resonerat så att om det trots allt skulle hända och jag INTE vaccinerat så skulle jag inte förlåta mig själv. Sägs dessutom att om hästen blir sjuk trots vaccin så blir det iaf oftare en lindrigare version än om den inte varit vaccinerad. Nuvanade häst är inköpt i decem,ber och inte vaccinerad (än?). Vi har kanonfint ensilage med hög kvalitet. En av 8 hästar i stallet är för nuvanade vaccinerad.

Intressant det där om att det skulle vara vanligare med biverkningar än sjukdomen? Finns det någon bra källa till det?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag har bara en häst och jag vill inte att han ska bli en av dom få fallen. Hellre en spruta än ett täcke eller whatever onödig pryl som folk köper på sig i stället.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

När jag läser här blir jag tveksam.
Jag gillar egentligen inte vaccin så mkt överhuvud taget. Jag vaccinerade aldrig mina förra hästar mot någonting. Vi åkte aldrig och träffa andra hästar. Vi höll oss bara hemma och vi hade torr hö.

Men min nuvarande häst ska jag vaccinera mot det grundliga. Men vet inte hur jag ska göra med botulism. Stallägaren verkar tycka att det är viktigt. Jag tror han är det nu av förra ägaren (han åt silage där) men jag tror inte jag ska göra om vaccinationen när det är dags. Han äter silage här och det är slaget och skördat här på hemmaplan av stallägaren. Alla hästarna i stallet är vaccinerade mot det så jag kanske känner mig tvungen till det? Är det smittsamt? Jag tror risken är så liten... Mina kaniner äter silage... :P
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag har fått lärt mig att i hösilage med ts över 55 så kan inte botulism-bakterierna överleva. Det är för torr miljö helt enkelt. Och eftersom jag inte ger "kofoder" till mina hästar utan väljer att använda ett hösilage som inte får gå under 70 i ts, helst ska det vara inplastat hö, så ska det enligt min veterinär inte behövas vaccination mot botulism.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Det är ryktesvägen jag hört att vaccinet inte skulle hjälpa mot någon form av botulism. Inte pratat med veterinär.

Jag resonerar lite som så att även om botulismfallen är få så skulle jag aldrig förlåta mig själv om min häst insjuknade och den inte var vaccinerad. Det hade kunnat hjälp med den där förbaskade sprutan. Troligtvis kommer han bli vaccinerad nu om ett par veckor. Han ska ändå vaccineras mot flunsan nu i februari så varför inte börja med botulismen på en gång. Då har jag räddat mitt eget samvete.

Silage eller ej men dom kan ju få botulism från andra källor också.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Det är ryktesvägen jag hört att vaccinet inte skulle hjälpa mot någon form av botulism. Inte pratat med veterinär.

Jag resonerar lite som så att även om botulismfallen är få så skulle jag aldrig förlåta mig själv om min häst insjuknade och den inte var vaccinerad. Det hade kunnat hjälp med den där förbaskade sprutan. Troligtvis kommer han bli vaccinerad nu om ett par veckor. Han ska ändå vaccineras mot flunsan nu i februari så varför inte börja med botulismen på en gång. Då har jag räddat mitt eget samvete.

Silage eller ej men dom kan ju få botulism från andra källor också.

Lyssna inte på rykten,
här står hur hästen dör, inget jag vill min häst i alla fall

http://www.agria.se/hast/artikel/botulism-och-hosilage
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 564
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 467
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 226
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp