Vaccinera eller inte?

Timsetim

Trådstartare
Vi ska åka till Rhodos i sommar. Våra barn är inte vaccinerade mot hepatit A och B, så jag ringde bvc för att höra om det behövdes.

Hon tyckte inte det behövdes.

Någonting inom mig, utan vetenskaplig grund, säger mig att de behöver vaccineras, men är det onödigt när inte bvc rekommenderar det?

Era åsikter tack! :)

/Timsetim
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Tja, jag har inte vaccinerat mig själv mot varken A eller B och skulle antagligen inte vaccinera barnen heller.
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Vi har rest till spanien ett fler tal ggr. utan att vaccinera mot hepatit. Både BVC och läkaren vi talat med ansåg vaccinet onödigt till dessa länder.
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Vi har rest till spanien ett fler tal ggr. utan att vaccinera mot hepatit. Både BVC och läkaren vi talat med ansåg vaccinet onödigt till dessa länder.

Detta fann jag på nätet:

Gammaglobulin och vaccin
Om man ska resa till ett område med hög smittrisk, till exempel Nordafrika, Mellanöstern och Östeuropa, kan man förebygga att smittas genom en spruta med gammaglobulin eller genom en vaccination. Däremot behövs vanligtvis inget förebyggande skydd om man ska göra en kortare resa till turistländer i till exempel norra Medelhavsområdet eller Kanarieöarna. Risken för en svensk turist att smittas i dessa områden är mycket liten.
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Hepatit A är ungefär som ett magvirus, fast med påverkan på levern, men det ger väldigt sällan allvarliga konsekvenser. Smittar via mat och dryck som andra magsjukor.

Hep B är allvarligare, men för att smittas krävs sexuell kontakt, illegala droger injicerade med samma nål som någon som är smittad, annan blodkontakt. Dvs inte så troligt att dina barn ska utsättas för det.
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Kanske inte nödvändigt, men om man planerat att resa fler gånger så är det ju inte fel, efter 2 sprutor har man ju skydd i 20år.
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Tack för era svar!

Ni som åkt utan att vaccinera. Har ni gjort begränsningar i vad ni låtit barnen äta? Bvc pratade om att bara ge dem sådant som var tillagat. Undvika sallad och glass som inte var paketerad tex.

/Timsetim
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Hep B är allvarligare, men för att smittas krävs sexuell kontakt, illegala droger injicerade med samma nål som någon som är smittad, annan blodkontakt. Dvs inte så troligt att dina barn ska utsättas för det.

Tror att jag, emot min vilja, blivit påverkad av reklamen. Där ges ju även en olycka som exempel på hur man kan få smittan.

Men det är väl det som är meningen med reklamen, att man ska överväga sådant som man inte tänkt göra egentligen. :grin:

/Timsetim
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Tror att jag, emot min vilja, blivit påverkad av reklamen. Där ges ju även en olycka som exempel på hur man kan få smittan.

Blodtransfusion? Det är också en potentiell smittkälla.

Men alltså, Grekland är ju inte ett u-land, de har förmodligen samma kontroller på blodet på sina sjukhus som vi har.
 
Sv: Vaccinera eller inte?

Ni som åkt utan att vaccinera. Har ni gjort begränsningar i vad ni låtit barnen äta? Bvc pratade om att bara ge dem sådant som var tillagat. Undvika sallad och glass som inte var paketerad tex.

Under många års frenetiskt Greklandsresande och umgänge med andra Greklandsdårar har jag aldrig hört nån som funderat särskilt över barnens mat. Både sallad och glass har jag sett ungar äta i mängder.
 

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 526
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Tilly_85
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 782
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp