Vaccinera hund i utlandet?

Sidness

Trådstartare
Hej, jag har tänkt åka utomlands (Europa) med husbil tillsammans med min hund. Vi har tänkt åka om 1-2 månader. Hon fyller 1 år i november och ska ju då få sina 1-årsvaccinationer. Vet någon hur det ser ut med detta i övriga EU-länder? Är det samma typ av vaccin så hon kan ta sprutan där istället eller måste det göras i Sverige?

Vänligen Agnes & Humlan
 
Hej, jag har tänkt åka utomlands (Europa) med husbil tillsammans med min hund. Vi har tänkt åka om 1-2 månader. Hon fyller 1 år i november och ska ju då få sina 1-årsvaccinationer. Vet någon hur det ser ut med detta i övriga EU-länder? Är det samma typ av vaccin så hon kan ta sprutan där istället eller måste det göras i Sverige?

Vänligen Agnes & Humlan

1-årsvaccinationen kan ju tas tidigare än vid 1 års ålder. Går man på SKKs regler (som gäller om man ska tävla med hunden) säger de så här:
  • Hund över ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
Så fyller hon 1 i november kan du boka in vaccinationen redan nån gång i september. Du behöver väl dessutom rabiesvaccinera henne och efter rabiesvaccinationen måste det gå 21 dygn innan du sen får resa in i andra europeiska länder så det är också något du måste ta hänsyn till.

Om du inte har bestämt exakt resdatum ännu så är det väl enklast att boka in standardvaccination när hon blivit 10 månader och även ta rabies vid samma tillfälle och därefter vänta 21 dygn innan ni åker.
 
1-årsvaccinationen kan ju tas tidigare än vid 1 års ålder. Går man på SKKs regler (som gäller om man ska tävla med hunden) säger de så här:
  • Hund över ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
Så fyller hon 1 i november kan du boka in vaccinationen redan nån gång i september. Du behöver väl dessutom rabiesvaccinera henne och efter rabiesvaccinationen måste det gå 21 dygn innan du sen får resa in i andra europeiska länder så det är också något du måste ta hänsyn till.

Om du inte har bestämt exakt resdatum ännu så är det väl enklast att boka in standardvaccination när hon blivit 10 månader och även ta rabies vid samma tillfälle och därefter vänta 21 dygn innan ni åker.
Dom ger inte gärna rabies vacc tillsammans med den vanliga vaccen
 
Dom ger inte gärna rabies vacc tillsammans med den vanliga vaccen

Inte? Det hade jag faktiskt inte en aning om.

Senaste gången jag vaccinerade Indigo (3 år sedan) så fick han båda samtidigt.

Men det kanske beror på vilka preparat man använder?
 
Nu kollade jag FASS och de preparat som Indigo fått (Nobivac Dhppi och Nobivac rabies) kan ges samtidigt.

Men det kanske finns andra preprat som inte ska ges samtidigt, så bra påläst är jag inte.
 
Inte? Det hade jag faktiskt inte en aning om.

Senaste gången jag vaccinerade Indigo (3 år sedan) så fick han båda samtidigt.

Men det kanske beror på vilka preparat man använder?
Är vid första sprutan rabies som de inte vill ge samtidigt ifall det blir någon reaktion. Efter det ska det vara lugnt att ge samtidigt. Men tror det är ett ganska nytt påhitt. Vår fick sin första rabiesspruta tillsammans med vaccination för 3 år sedan. Var nu när den skulle fyllas på som jag fick lära mig detta.

Gällde nobivacc.
 
Är vid första sprutan rabies som de inte vill ge samtidigt ifall det blir någon reaktion. Efter det ska det vara lugnt att ge samtidigt. Men tror det är ett ganska nytt påhitt. Vår fick sin första rabiesspruta tillsammans med vaccination för 3 år sedan. Var nu när den skulle fyllas på som jag fick lära mig detta.

Gällde nobivacc.
Så kanske det är,mina har oftast fått rabisin
 
1-årsvaccinationen kan ju tas tidigare än vid 1 års ålder. Går man på SKKs regler (som gäller om man ska tävla med hunden) säger de så här:
  • Hund över ett (1) års ålder: vid lägst tio (10) månaders ålder och inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.
Så fyller hon 1 i november kan du boka in vaccinationen redan nån gång i september. Du behöver väl dessutom rabiesvaccinera henne och efter rabiesvaccinationen måste det gå 21 dygn innan du sen får resa in i andra europeiska länder så det är också något du måste ta hänsyn till.

Om du inte har bestämt exakt resdatum ännu så är det väl enklast att boka in standardvaccination när hon blivit 10 månader och även ta rabies vid samma tillfälle och därefter vänta 21 dygn innan ni åker.
Tusen tack för ditt svar! Hon ska få vaccin mot leptospiros och rabies imorgon, så då kan vi passa på att höra om 1-årsvaccinet med. :)
 
Tusen tack för ditt svar! Hon ska få vaccin mot leptospiros och rabies imorgon, så då kan vi passa på att höra om 1-årsvaccinet med. :)
Se till att hon får 1-års sprutan innan ni åker. Smittrycket är mycket högre i andra europeiska länder så jag skulle vilja ha hunden helt vaccinerad.
Dessutom behöver du höra dig för gällande förebyggande behandling mot hjärtmask samt fästing- och lopprofylax.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Hundhälsa Med fler och fler smuggelhundar och hundar som kanske inte har vaccinerats korrekt men ändå kommer in i Sverige utan karantän ökar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 775
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 677
Senast: escodobe
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp