Vaccinera mo arbortvirus?

Z

Ziemona

Gör ni det?
Har ett avelssto som endast går i hagen, åker ingenstans, samt en tvälingshäst som jag är ute med en del. Dessa två går inte tillsammans, och har ingen fysisk kontakt. Ska jag vaccinera, och isåfall när? Hon är dräktig i 25:dagen.
Är abortvirus luftburet?
HAr hört att vaccinet inte alls är säkert... Bli lite orolig nu..
 
Sv: Vaccinera mo arbortvirus?

Vi har aldrig vaccinerat trots att vi har tävligshästar hemma. De går inte i samma hage men de delar stall. Vi har kanske haft tur för vi har varit på träningar och tävlingar varje vecka hela dräktighetstiden. Frågade min veterinär om vaccination men h*n vaccinerar aldrig sina egna ens och dom har också tävlingshästar hemma. Och hingststation.
 
Sv: Vaccinera mo arbortvirus?

Jag vaccinerar definitivt! Det kostar inte mycket, och jag chansar inte i onödan. Om det nu finns ett vaccin, varför inte använda det och slippa en onödig tragedi?

Vaccination ska göras i månad 5, 7 och 9 enligt min stuteriveterinär.
 
Sv: Vaccinera mo arbortvirus?

Jag vaccinerade mitt sto förra året. Sprutan kostade mellan 300-400 kr (kommer ej ihåg exakt) per gång och jag fick köra till vet för att få stoet vaccinerat pga att ingen vet i närheten av mig ansåg att det var en nödvändig spruta..

Till saken hör att mitt sto kastade sitt föl på dygn 299/300 men då stoet mådde bra och fölet var dött när vi hittade det så kom aldrig vet ut och därav så gjordes ingen enkel obduktion. Många som jag pratat med tror att det var virus abort som orsakade kastningen.. Men det är svårt att säga så fölet låg kvar i fosterhinnorna och man därför inte vet om det var döfött eller om det dött pga att det inte fick luft.. Stoet har dock släppt efterbörden innan hon har gått flyttat på sig då den låg lite halvt på fölets ben och enligt endel så tyder det på virus abort..

Nu har jag valt att betäcka om henne samt betäcka mitt welshsto i år och ska jag vara ärlig så är jag inte säker på om jag ska vaccinera igen då det inte hjälpte sist.. Men samtidigt så är jag så glad att jag faktiskt vaccinerade för då vet jag att jag gjorde vad jag kunde för att fölis skulle komma till världen (även om det nu inte gick vägen..).. Som sagt ett svårt val - men om/när mina hästar är i månad fem igen (är seminerade men inte dags att kolla dem förrän om 1 vecka) så kommer nog oroliga jag att vaccinera dem ändå..

Viruset är vad jag förstår luftburet då det är otroligt smittosamt..
 
Sv: Vaccinera mo arbortvirus?

Har pratat med vår vet. också, och även han säger att han inte ens vaccinerar sina, trots att han bedriver rätt så omfattande avel.. Han säger att vaccinet bara är för de allra oroligaste ungefär... Och att dessutom de flesta inte väljer att vaccinera, samtidigt vill man ju för sin egen skull om inte annat, veta att man gjort allt man kunnat.. Få se när tiden kommer.
 
Sv: Vaccinera mo arbortvirus?

Jag vaccinerade mitt sto, och kommer att göra det nästa gång jag betäcker någon häst. Det är inte värt att chansa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp