Vaccinera mot botulism?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här.

Vaccinerar ni mot botulism? Varför/varför inte?

Jag gör det inte. H.H har aldrig varit vaccinerad mot det - men mig veterligen ätit hösilage hela sitt snart 16 åriga liv.
Anledningen till att jag inte gör det, är för att det enligt de veterinärer jag frågat, är onödigt. Vaccinet ger långt ifrån ett fullgott skydd, till att börja med. Därtill så ska risken att drabbas vara så gott som obefintlig om man uteslutande använder hösilage av god foderhygienisk kvalité och direkt kasserar balar med döda djur i.
 
Jag gör det. Tycker ärligt talat att det är dumsnålt att inte göra det. Är inte mycket pengar det rör sig om, de flesta lägger betydligt mer på onödig hästutrustning. Skulle något hända och man hade kunnat förhindra det så tror jag att man har svårt att förlåta sig själv.

Att kassera balar med döda djur i är ju under förutsättning att man ser djuret direkt. Det kan ju dock ligga längst in i kärnan av balen...

När jag hade min första ponny 2005-2007 var där ett fall i Skåne där runt tio hästar i samma stall dog av botulism.
 
Jag gjorde det när jag bodde i Sverige. Håller med @kolblakkur om att det är dumsnålt att inte göra det. Hade aldrig kunnat förlåta mig själv om min häst dött av det utan att jag vaccinerat. Det är en billig försäkring liksom.

Flyttade till Danmark och här finns det inte ens vaccin mot botulism. Veterinärerna stod som frågetecken när jag frågade om det.

Sen i somras äter min häst dock endast hö (men har varit tvungen att fodra med hösilage i andra stall jag stått i).
 
Jag vaccinerar.

Enkelt och billigt, relativt sett, och även om det inte tar alla sorters botulism tar det, vad jag förstått, den/de sorter som är vanligast i Sverige.

Vi har hösilage och vi har mer än en gång hittat döda djur (mest grodor) i balarna.
 
Jag skulle absolut göra det om min häst åt hösilage, men nu gör han inte det så därför vaccinerar jag inte mot botulism.
 
De stora är vaccinerade av bara farten. Ponnyn som är köpt i våras och ovaccinerad är fortfarande ovaccinerad.

Peppar peppar har jag aldrig hittat ett dött djur i någon hösilagebal. Ger i givor.
 
Jag vaccinerar, någon annan möjlighet finns inte i min värld. Orsaken till mitt val är många. -
- Jag skulle aldrig förlåta mig själv om de blev förgiftade och jag inte gjort allt jag kunnat för att förhindra det.
- Det jag hört så är sjukdomsförloppet mycket smärtsamt. Jag vill att mina hästar ska dö en snabb och smärtfri död om jag kan påverka.
- Som jag hört så har ingen fullvaccinerad häst i Sverige dött i botulism
- Kostnaden för att vaccinera är försumbar i det stora hela.
Argumentet om att det är ovanligt biter inte på mig. Det krävs så oerhört lite av toxinet så många av de fall man misstänkt botulism så mynnar det hela ut i dödsorsak okänd. Jag har hört om flera fall där just detta skett.
 
Det finns inte alls något som säger att vaccinationen inte hjälper? Vart får du det ifrån?

Det är otroligt ovanligt med botulism i Sverige, men det finns dokummenterade fall av botulism typ B hos enbart ovaccinerade hästar. Det är ett otroligt hemskt sätt att då nervgiftet är ett av de mest dödliga nervgiften som finns i Sverige och verkar genom att förlama hästen tills det når lungor och hjärtorgan... Vi har desstom inget motgift i sverige utan det måste importeras och då är det typ försent redan.
Men nej, vi vaccinerar inte heller. Vi ser till att hålla foder, vatten och liknande fräscht och sen har vi nästan bara fodrat med hö som aldrig ligger direkt på marken (mockar ofta och ger fri tillgång, så de står sällan och pillar i leran eller liknande syrefattig miljöer där bakterien frodas och utvecklar giftet).
 
Det finns inte alls något som säger att vaccinationen inte hjälper? Vart får du det ifrån?

Det är otroligt ovanligt med botulism i Sverige, men det finns dokummenterade fall av botulism typ B hos enbart ovaccinerade hästar. Det är ett otroligt hemskt sätt att då nervgiftet är ett av de mest dödliga nervgiften som finns i Sverige och verkar genom att förlama hästen tills det når lungor och hjärtorgan... Vi har desstom inget motgift i sverige utan det måste importeras och då är det typ försent redan.
Men nej, vi vaccinerar inte heller. Vi ser till att hålla foder, vatten och liknande fräscht och sen har vi nästan bara fodrat med hö som aldrig ligger direkt på marken (mockar ofta och ger fri tillgång, så de står sällan och pillar i leran eller liknande syrefattig miljöer där bakterien frodas och utvecklar giftet).

Inte att det inte hjälper, men att skyddet inte är fullständigt. Det är inte som mänskliga vaccinationer där vaccinationer är så gott som 100%iga, utan det enda som vaccinet i princip gör är att göra så att hästen inte dör, men den får fortfarande botulism och blir fortfarande mycket svårt sjuk, enligt de uppgifter jag har fått.
 
Inte att det inte hjälper, men att skyddet inte är fullständigt. Det är inte som mänskliga vaccinationer där vaccinationer är så gott som 100%iga, utan det enda som vaccinet i princip gör är att göra så att hästen inte dör, men den får fortfarande botulism och blir fortfarande mycket svårt sjuk, enligt de uppgifter jag har fått.

Du har fått fel uppgifter.
 
Inte att det inte hjälper, men att skyddet inte är fullständigt. Det är inte som mänskliga vaccinationer där vaccinationer är så gott som 100%iga, utan det enda som vaccinet i princip gör är att göra så att hästen inte dör, men den får fortfarande botulism och blir fortfarande mycket svårt sjuk, enligt de uppgifter jag har fått.

Stämmer absolut inte. Vaccin fungerar inte så.
 
Jag ger inte hösilage men hade jag gjort det så hade det varit självklart att vaccinera. Något alternativ finns inte. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag med berått mod skulle göra något som riskerar att ta livet av mina hästar. Det du har hört är en skröna som valsat runt sedan hösilage började ges till häst typ. Jag hoppades att den dött ut då jag inte hört den märkliga förklaringen på iallafall tio år och det är helt enkelt ett sätt att försvara att man inte gör det man kan för att hålla hästen frisk och skadefri. Oftast av snålhet. Att risken för botulism finns är också en orsak till varför endel inte ger hösilage alls och är det alternativ man har om man inte kan/vill vaccinera av någon orsak. Alternativet att ge hösilage ändå, trots att hästen inte är vaccinerad ser jag som oansvarigt. Det kan gå bra men varför ta risken att det går åt skogen när det är en realitet att sjukdomen kan uppstå och det är så lätt att förebygga?

Att säga att man inte ger hösilage med döda djur i förutsätter att hela balen dras isär och varje tuss kollas igenom innan någon börjar ge av den. Att man kollar själva givan är inte tillräckligt. Hittas ett dött djur längst in i balen så finns smittan i hela balen och då är det redan försent. Hösilaget är redan uppätet när det döda djuret hittas.

Förövrigt är dina uppgifter om att människors vacciner är hundraprocentiga fel. De flesta vacciner är inte hundraprocentiga men det är ingen orsak till att inte vaccinera för det skydd vaccinationen ger räddar liv årligen och minskar lidanden något enormt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har alltid vaccinerat mot botulism, för jag kan inte se en enda anledning till att inte göra det förutom att man själv är snål. Det är ju knappast en kompromiss man lär göra, vaccinet i sig är väl rättså harmlöst och skadar inte. Annars får man fodra med hö då. Den dagen man drabbas är det för sent och stå där med vetskapen om att det gått att undvika utan större ansträningning skulle inte var uthärdligt. Varför chansa? Risken är kanske liten men insatsen från dig är inte heller speciellt krävande.
 
Senast ändrad:
Googlade lite nu.
Enligt de olika "expertsvar" jag hittade så riskerade botulismbakterier främst att frodas i hösilage med en TS på under 40%. Samt att risken var ytterligare mindre om man dessutom var noga med den foderhygieniska aspekten och kasserade balar med döda djur i. Dessutom gav inte vaccinet ett fullgott skydd, det skyddade i princip bara hästen från att dö - men även vaccinerade häst får botulism och blir sjuka.

Vårt hösilage som vi har nu är "av den blötare sorten" och har en TSH på typ 64%...:grin:
Därtill kasseras givetvis balar med döda djur eller balar som av annan anledning inte verkar 100% ok.

Det räcker för mig.
 
Googlade lite nu.
Enligt de olika "expertsvar" jag hittade så riskerade botulismbakterier främst att frodas i hösilage med en TS på under 40%. Samt att risken var ytterligare mindre om man dessutom var noga med den foderhygieniska aspekten och kasserade balar med döda djur i. Dessutom gav inte vaccinet ett fullgott skydd, det skyddade i princip bara hästen från att dö - men även vaccinerade häst får botulism och blir sjuka.

Vårt hösilage som vi har nu är "av den blötare sorten" och har en TSH på typ 64%...:grin:
Därtill kasseras givetvis balar med döda djur eller balar som av annan anledning inte verkar 100% ok.

Det räcker för mig.
Det är en här på Buke som har förlorat sina hästar i botulism.

Sen finns det för övrigt flera trådar här på Buke om att vaccinera mot botulism.

Botulismbakterien är osynlig och den luktar inte. Den kan även finnas i hö. Det räcker om en liten snigel längst in i balen har skapat de perfekta förhållandena för bakterien för att din häst skall dö.

Vaccinet är gammalt (minst 25 år om jag räknar bara så) och välbeprövat. Få biverkningar och ger ett bra skydd mot botulism typ B (den som ställt till problem här i Sverige).

Bortsett från kostnaden för vaccinet och att risken är liten att få det så finns det inga andra anledningar att inte ge det.
 
Det är en här på Buke som har förlorat sina hästar i botulism.

Sen finns det för övrigt flera trådar här på Buke om att vaccinera mot botulism.

Botulismbakterien är osynlig och den luktar inte. Den kan även finnas i hö. Det räcker om en liten snigel längst in i balen har skapat de perfekta förhållandena för bakterien för att din häst skall dö.

Vaccinet är gammalt (minst 25 år om jag räknar bara så) och välbeprövat. Få biverkningar och ger ett bra skydd mot botulism typ B (den som ställt till problem här i Sverige).

Bortsett från kostnaden för vaccinet och att risken är liten att få det så finns det inga andra anledningar att inte ge det.

Kan hästar alltså få botulism även om de äter torrhö? Så även de bör vaccineras? Det har jag faktiskt aldrig hört!
 
Googlade lite nu.
Enligt de olika "expertsvar" jag hittade så riskerade botulismbakterier främst att frodas i hösilage med en TS på under 40%. Samt att risken var ytterligare mindre om man dessutom var noga med den foderhygieniska aspekten och kasserade balar med döda djur i. Dessutom gav inte vaccinet ett fullgott skydd, det skyddade i princip bara hästen från att dö - men även vaccinerade häst får botulism och blir sjuka.

Vårt hösilage som vi har nu är "av den blötare sorten" och har en TSH på typ 64%...:grin:
Därtill kasseras givetvis balar med döda djur eller balar som av annan anledning inte verkar 100% ok.

Det räcker för mig.
Nu låter du lite som om du vill ha godkännande för ditt ställningstagande. Av mig kommer du aldrig få det eftersom det är ditt val. Alla gör vi vår egen riskvärdering, för mig är risken för stor medan den för dig är försvarbar.
Oavsett hur liten risken är så är den iallafall för stor för mig eftersom det är så billigt att försäkra sig mot den. Jag har idag vaccinerat min två mot influensa, tetanus och botulism, kostnad 2033:-
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 864
Senast: lillaP
·
Hästvård Är så att vi i dagarna börjat ge små mängder hösilage till min häst då höet vi har är väldigt dammigt och orsakat hosta hos flera. Saken...
Svar
3
· Visningar
703
F
Hästvård Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 833
Senast: My Beauty
·
Foder & Strö Okej alla Bukefalister, hjälp mig! Har tänkt börja utfodra min häst med hösilage. Är det nödvändigt att vaccinera mot Botulism? Har...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: Muppo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp