Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot rota-virus

Zewz

Trådstartare
Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?
 
Erfarenhet kanske jag inte har direkt mer än att dottern fick vaccinet för ett par veckor sedan. Tycker det är viktigt att vaccinera när man får möjlighet till det. Hon mådde inte dåligt efteråt och jag tyckte det var skönt att vaccinet gavs i munnen och inte via spruta :)
 
Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?

Finns en ökad risk för invagination som gör att jag tycker det är lite läskigt. Satt på info med tillverkarna av vaccinet för några veckor sedan och vi var tveksamma (barnklinik).
 
Finns en ökad risk för invagination som gör att jag tycker det är lite läskigt. Satt på info med tillverkarna av vaccinet för några veckor sedan och vi var tveksamma (barnklinik).

Jo, jag läste om det, lät väldigt otäckt. Men det var tydligen rätt ovanligt och det var väl främst den äldre varianten av vaccin, Rotashield? Rotarix kunde säkert också medföra en risk men det hade inte visat sig i några studier. Tror det stod rotarix i våra papper.
 
Erfarenhet kanske jag inte har direkt mer än att dottern fick vaccinet för ett par veckor sedan. Tycker det är viktigt att vaccinera när man får möjlighet till det. Hon mådde inte dåligt efteråt och jag tyckte det var skönt att vaccinet gavs i munnen och inte via spruta :)

Klart ett plus att man slipper sticka de små liven, det är aldrig roligt!
 
Jo, jag läste om det, lät väldigt otäckt. Men det var tydligen rätt ovanligt och det var väl främst den äldre varianten av vaccin, Rotashield? Rotarix kunde säkert också medföra en risk men det hade inte visat sig i några studier. Tror det stod rotarix i våra papper.

Enligt deras egna representant så jo det har det visat. Och det står även med i Fass. Det är därför vi inte rekommenderar det till föräldrarna, risken är liten men riskökningen i sig procentuellt besvärande när det gäller ett potentiellt livshotande tillstånd vs ngt som mest är jobbigt.
 
Enligt deras egna representant så jo det har det visat. Och det står även med i Fass. Det är därför vi inte rekommenderar det till föräldrarna, risken är liten men riskökningen i sig procentuellt besvärande när det gäller ett potentiellt livshotande tillstånd vs ngt som mest är jobbigt.

Googlade och hittade lite mer info nu, och det låter ju inte så kul. Vilken märklig biverkning.
Får fundera ett par varv till då.
 
I Sthlm och Gbg ingår det i vaccinationsprogrammet så jag har faktiskt inte funderat på det.

Men hade själv invagnation som liten så ska nog prata med läkare om det.
 
Jag tror att vårt hette rotateq. Invagnation stod som 1/10000 bland biverkningar. Jag känner att det är tillräckligt ovanligt.

När vi ska vaccinera mot "nya" vaccin är det viktigt för min sambo framför allt att det inte är tillverkat under stress utan att det är prövat under flera år. Rota har enligt vårt Bvc använts i ca 12 år bland annat i USA och allvarliga biverkningar är väldigt sällsynt vad jag förstår på fass.sen kan jag reta mig lite på att Bvc hemlighåller att det finns allvarligare risker med vaccinet. Vår sköterska sa att det bara är typ magbesvär som kommer med det vilket ju inte är helt sant.

Jag tror att det är bra, därför har vi vaccinerat mot det. Samtidigt har jag ju funderat över vilken nytta det egentligen är. För ett "normalstarkt" barn känns det inte som hela världen att drabbas av det men vad vet jag? Uppenbarligen är det ett problem om det ligger i allmänna vaccinationsprogrammet här.
 
Problem är det på så vis att det tar av sjukvårdens resurser. Vi har ju en del som får ligga inne en vända med dropp om de blir riktigt uttorkade, och många söker fast de får åka hem igen (oroliga föräldrar). Så samhällsekonomiskt finns absolut en nytta och det är säkert därför de tar med det. Annars finns ingen vidare anledning att vaccinera för ngt som i detta land är i princip ofarligt.
 
Problem är det på så vis att det tar av sjukvårdens resurser. Vi har ju en del som får ligga inne en vända med dropp om de blir riktigt uttorkade, och många söker fast de får åka hem igen (oroliga föräldrar). Så samhällsekonomiskt finns absolut en nytta och det är säkert därför de tar med det. Annars finns ingen vidare anledning att vaccinera för ngt som i detta land är i princip ofarligt.
Det är väl ungefär min uppfattning också, att det tar "onödiga" resurser. Sen är det ju rätt vanligt överlag med oroliga föräldrar så man kanske borde hitta på ett vaccin mot oron också ;)

En fördel jag kan se med vaccinet för egen del är ju att slippa åtminstone någon magsjuka eller vad man ska kalla det. Vår stora tjej var sjuk hela tiden under sitt första år. Sambon bytte jobb och kom hem med massa sjukdomar så hon var inte särskilt gammal när hon hade första magsjukan.
 
Jag valde bort det när vi fick det erbjudandet.
Ville vänta med att vaccinera tills hon va lite större och skapat mer eget imunförsvar.
Att den vanligaste biverkningen är "magsjukeliknande symptom lockade inte direkt heller.
Jag åkte lite kollektivt och va petig med besökares handhygien osv.
Min unge va dock en liten räka när hon föddes så det spelade in väldigt mycket!
 
Men det här är väl utanför det nationella programmet? För jag har inte fått någon förfrågan om jag vill ha det till någon av mina 4 barn.

Däremot har jag fått förfrågan om Hepatit B (tror jag det var) på mina två yngsta.

Lustigt att det kan skilja så mycket från landsting till landsting. Man tycker ju att vaccinationer borde vara likadana i hela Sverige.
 
Men det här är väl utanför det nationella programmet? För jag har inte fått någon förfrågan om jag vill ha det till någon av mina 4 barn.

Däremot har jag fått förfrågan om Hepatit B (tror jag det var) på mina två yngsta.

Lustigt att det kan skilja så mycket från landsting till landsting. Man tycker ju att vaccinationer borde vara likadana i hela Sverige.

Det är något nytt tydligen. Fick aldrig frågan för äldre dottern (2,5).
 
Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?
Vi vaccinerade. Ser ingen nackdel med de utan att vår bebis fick endel biverkningar båda ggr.
 
Dottern fick vaccin idag. Än har jag inte märkt något på henne, glömde dock fråga inom vilken tidsram man kan förvänta sig eventuella biverkningar. Får googla. Igen :idea:
 
Vår yngsta har fått alla tre doserna nu och inga biverkningar alls, möjligen lite magknip första gången. Är jätteglad att han har fått det då jag vet många barn som blivit rejält dåliga av rotaviruset. Även om barnet slipper sjukhusvård kan de ju ta rätt hårt på ett litet barn att vara magsjuk i över en vecka (som det ofta verkar vara när det gäller rotavirus).
 
Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?

Vi valde att inte vaccinera mot det. Det är frivilligt här (Sthlm) och det känns lite konstigt så det var därför, det verkar inte nödvändigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 603
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp