Vaccinera mot TBE?!

Sar

Trådstartare
I sommar åker hela familjen iväg på en weekend i fästingtätt område. Varken vuxna eller barn är vaccinerade mot TBE och vi bor inte i ett fästingtätt område. Bör man vaccinera sig? Biverkningar?
 
Vi bor i ett fästingtätt område och alla är vaccinerade. Inga biverkningar vad jag kan minnas.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
I sommar åker hela familjen iväg på en weekend i fästingtätt område. Varken vuxna eller barn är vaccinerade mot TBE och vi bor inte i ett fästingtätt område. Bör man vaccinera sig? Biverkningar?

Min svärmor är erfaren och mycket duktig sjuksköterska. Hon blev nästan arg när hon fick reda på att jag inte är vaccinerad :o vi bor inte särskilt illa till vad jag vet. Haft två fästingar på 28 år trots att jag var massor i skogen som yngre.

Jag tog första sprutan för flera år sen men vaknade på natten med en arm som värkte oerhört så jag knappt kunde röra den. Höll i sig en dag eller två som jag minns det. Enda biverkningen jag fick men det var tillräckligt obehagligt för att jag inte skulle våga ta den andra sprutan.
 
I sommar åker hela familjen iväg på en weekend i fästingtätt område. Varken vuxna eller barn är vaccinerade mot TBE och vi bor inte i ett fästingtätt område. Bör man vaccinera sig? Biverkningar?
Ja, ni bör vaccinera er. Både pga ev fästingsmitta dit ni ska och då fästingjävlarna hittat upp till era trakter numera. :nailbiting::arghh::banghead:
 
Notera dock att fästingvaccin inte är ett 100%-igt skydd från att bli riktigt kass av fästingbett.
Lägg till att kolla av era kroppar lite nu som då, så att fästingar som nyligen bitit sig fast plockas bort.
 
Det verkar ju rätt samstämmigt, slår en signal till Vc imorgon. Tack för era åsikter
 
Är vaccinerad och där jag är uppväxt är i princip alla vaccinerade. Jag har aldrig fått nån biverkning av den sprutan och jag har aldrig hört någon som fått det heller (förrän nu i denna tråd då).
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag fick borrelia när jag var liten och när medicinen inte hjälpte utvecklade det sig till hjärnhinneinflammation. Sedan dess är både jag och mina föräldrar väldigt försiktiga med fästingburna sjukdomar och vi vaccinerade oss mot TBE så fort vi fick tillfälle. Inga biverkningar. Man kan bli riktigt allvarligt sjuk av TBE och det kan ta extremt lång tid att bli återställd. Vissa får men för livet. Så jag tycker absolut man ska vaccinera sig om man kan.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vaccinerad sedan barnsben. Bor i fästingbett område (Stockholm) och håller till mycket i skärgården.
Som tur är verkar jag vara en sådan person som fästingarna inte gillar!

Det kan göra lite ont i armen när de sticker och den dagen känna det lite ömt just i den muskeln, men annars inga biverkningar. En gång blev jag riktigt sjuk i influensa efter vaccineringen men inte av vaccinet utan för att sjukdomen fick tillfälle att bryta ut när kroppen var upptagen med att ta hand om vaccinet.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Svärföräldrarna har sommarhus utanför Östhammar så dottern och jag är vaccinerade mot TBE. Det är ett riskområde och även om vi inte är där mer än någon vecka om året så är det ju en billig försäkring mot vad man kan råka ut för.
När det är vaccin utanför bvc's vaccinationsprogram så väljer vi en privat aktör. Det kanske kostar lite mer, men de har öppet kvällar och helger och personalen är bra med barn! :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vaccinera dig!

Så kan gärna nån få sparka mig i arslet så jag kommer iväg och gör det, som till och med är bofast i TBE-området.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
bor i fästingtätt område.. är vaccinead men de hjälpte inte mot borelia tyvärr.. kommer ihåg att jag hade riktigt ont i armen på em kvällen efter vaccinationen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min mamma fick TBE för snart två år sedan och du vill garanterat INTE ha det så, ja vaccination är bra! Jag gick och tog första sprutan två dagar efter att de hade konstaterat vad det var...
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har äntligen tagit tag i att vaccinera mig mot tbe och har bokat tid på måndag. Har tänkt på det i flera år men inte blivit av. Är...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 119
Senast: Skjøldur
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 341
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
761
Kropp & Själ Som trådrubriken lyder - finns det? Jag tänker alltså på preparat som verkar avskräckande på de små krypen, i likhet med de halsband...
Svar
5
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp