Bukefalos 28 år!

Vaccinerad hund drabbad av Parvo

Anonymas

Trådstartare
Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade ont i magen och kräktes. På morgonkvisten kördes hon in till djursjukhus, hon var relativt pigg när jag mötte upp (hon befann sig hos hundvakt). Inne på djursjukhuset förvärras tillståndet hastigt och hon ligger till slut och kryper utmed väggarna i undersökningsrummet och SKRIKER rakt ut. Veterinären är upptagen med avlivning och det tar tid innan hon ens blir undersökt. Hon röntgas och man finner en gasig buk, för att säkerställa att hon inte ätit något olämpligt kompletterar man med ultraljud och finner då en invagination av tarmen (alltså att tarmen krupit in i sig själv). Hon får det starkaste smärtstillande man kan ge och fortsätter vråla rakt ut och kryper längs med golven. Operation bestämt hastigt och vi får lämna henne där.

Efter cirka 2 timmar blir vi uppringda, OP har gått relativt bra. Cirka 20 cm av tarmen hade krupit in i sig själv och strypt blodflödet. Man rättade ut det hela och området återfick färg bra förutom ett litet område. Man väljer att sy ihop (risken finns att den biten tarm inte återfår blodflöde och att man behöver öppna igen och ta bort en bit av tarm). Under uppvaket får valpen kraftig blodig diarré och man gör ett test för Parvo som visar sig vara positivt(!) Hunden ÄR VACCINERAD, enligt konstens alla regler :grin: :crazy:

Till saken hör av vi för några veckor sedan förlorade en äldre hund, av vad har inte konstaterats. Hon dog efter ett hastigt förlopp inne på djursjukhus (gick utför på drygt 1 timme). Veterinär tyckte inte det finns anledning att utreda saken vidare och ta reda på varför. Även denna hund vaccinerad enligt alla rekommendationer.

På djursjukhuset kräks valpen på väg in mot ingången för infektion. Detta påtalar vi både vid ankomst och sedan åter igen vid samtalet då de berättat om konstaterad Parvo. Detta viftas bara bort om man frågar inte ens var hunden kräkt (för att enventuellt spärra av området och skyffla bort spyan). Vi vet att Parvo är extremt svårsanerat i utomhusmiljöer men det känns för jävligt rent ut sagt att man inte ens försöker göra något alls. Alla hundar på väg mot infektionsingången passerar stället hon kräkt på och hundar som kanske redan är nedsatta i annan infektion lär vara extra känsliga. På väg för att hämta bilen går jag förbi stället och ser att det fortfarande ligger kvar :grin:

I nuläget är läget ovisst, de närmaste dagarna är kritiska och allt känns som en riktig mardröm :cry:
 
Sv: Vaccinerad hund drabbad av Parvo

Ovanligt idag att hundar som är fullvaccinerade med levande vaccin blir märkbart sjuka i parvo men inget vaccin är hundraprocentigt kan tex bero på att hunden inte har förmågan att svara på vaccinet.
När o med vad vaccinerades din hund?
PL
 
Sv: Vaccinerad hund drabbad av Parvo

Hon är vaccinerad med Eurican DHPPI, och sedan med Nobivac DHPPi. Har inga exakta datum eftersom jag inte har pappret tillgängligt där jag befinner mig, men vi följt allmänna vaccinationsrekommendationer till punkt och pricka.
 
Sv: Vaccinerad hund drabbad av Parvo

Möjligt är också att hunden fortfarande haft maternala antikroppar vid sista vaccineringssprutan, vilket inte är helt ovanligt. Anledningen till att många länder, bland annat Finland vaccinerar mot parvo en gång till vid 16 veckors ålder.

Beklagar verkligen det som hänt och hoppas på att eran valp återhämtar sig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp