Vaccinerade mot Covid-19 del 2

Mamma som tagit 3 kommer inte ta fler då hon tydligen fått information om att väldigt många fått kronisk covid/förkylning efter fjärde vaccinet..Jag har mig veterligen inte haft skiten och då har jag testat mig ju typ hela jäkla tiden 😆.
Man får ju inte själva sjukdomen av vaccinet, så det där är helt enkelt inte sant. Klart man kan få biverkningar, eller rentav råkar smittas av covid i samma veva som man blir vaccinerad (det får ju inte effekt på en gång).
 
Det är märkligt före vaccin reagerade ingen på varken märkliga dödsfall eller konstiga symptom men nu har allting med att personen fått en eller flera sprutor.

Jag fattar inte heller hur det kan vara så att den lilla handfull personer i 40-50-årsåldern som dött (totalt) med misstänkt covidvaccin-biverkning (ingen konstaterad) har ett så extremt stort nära nätverk bland personer som är motståndare mot vaccinering, emedan de 500 varje år i samma åldersgrupp som dör varje år med olika symptombilder utan misstänkt vaccinbiverkning inte har dessa personer som bekanta. Det är nåt samband som inte sitter ihop.
 
Jag fattar inte heller hur det kan vara så att den lilla handfull personer i 40-50-årsåldern som dött (totalt) med misstänkt covidvaccin-biverkning (ingen konstaterad) har ett så extremt stort nära nätverk bland personer som är motståndare mot vaccinering, emedan de 500 varje år i samma åldersgrupp som dör varje år med olika symptombilder utan misstänkt vaccinbiverkning inte har dessa personer som bekanta. Det är nåt samband som inte sitter ihop.
Och då är säkert de 500 i samma åldersgrupp också vaccinerade.
 
I tisdags fick jag fjärde dosen (tredje i januari). Det sved till rejält när hon vaccinerade och jag har ett litet blåmärke på armen nu, men i övrigt har jag haft noll biverkningar för första gången. Så skönt!

Känns bra att vara vaccinerad när jag ska på SIHS, misstänker att det kommer att vara massor med folk.
 
Vad tror ni? Kommer vi att få erbjudande om femte dos för oss som inte har någon underliggande orsak? Tog min fjärde i höstas inför influensatider och känner att det var ett väldigt smart drag. Skulle gärna få chansen att ta vaccinet men frågan är - får man?
 
Vad tror ni? Kommer vi att få erbjudande om femte dos för oss som inte har någon underliggande orsak? Tog min fjärde i höstas inför influensatider och känner att det var ett väldigt smart drag. Skulle gärna få chansen att ta vaccinet men frågan är - får man?

Jag tycker det är så himla förvirrande med vad som räknas som "underliggande orsak" eller som jag kallar det, riskgrupp. Först var det så viktigt att riskgrupperna skulle ha först, vilket gjorde att jag vaccinerades tidigt. Sen var jag plötsligt inte riskgrupp längre (fast tre av mina diagnoser är med på listan) och fick tredje sprutan först i januari 2022. Och så nu fjärde i november 2022, efter att ha fått ett sms om att jag fick ta fjärde som alla andra. Medan andra personer, som inte ens är riskgrupp redan tagit sin femte spruta. Varför är rekommendationerna så olika och varför verkar ingen riktigt veta vad som gäller längre?
 
Vad tror ni? Kommer vi att få erbjudande om femte dos för oss som inte har någon underliggande orsak? Tog min fjärde i höstas inför influensatider och känner att det var ett väldigt smart drag. Skulle gärna få chansen att ta vaccinet men frågan är - får man?
Det sa de till mig i september välkommen om fyra månader så ja jag har tänkt att boka in mig i vår...
 
Jag tycker det är så himla förvirrande med vad som räknas som "underliggande orsak" eller som jag kallar det, riskgrupp. Först var det så viktigt att riskgrupperna skulle ha först, vilket gjorde att jag vaccinerades tidigt. Sen var jag plötsligt inte riskgrupp längre (fast tre av mina diagnoser är med på listan) och fick tredje sprutan först i januari 2022. Och så nu fjärde i november 2022, efter att ha fått ett sms om att jag fick ta fjärde som alla andra. Medan andra personer, som inte ens är riskgrupp redan tagit sin femte spruta. Varför är rekommendationerna så olika och varför verkar ingen riktigt veta vad som gäller längre?
Tror det är olika i olika regioner.
Jag är ju också i riskgrupp och det stod i infon att man då skulle bli kontaktad av vc (?) när man skulle få första dosen men jag blev inte kontaktad så skrev till slut till min vc och frågade.
Då svarade de att de slutat med vaccineringar och att jag skulle skaffa appen (regionens vårdapp) så skulle det komma erbjudande där när det var min tur. Fast det kom inget, fastän jag är i riskgrupp, och jag väntade tills det till slut kom ett sms om att jag kunde boka tid.
Fick också vänta tills tider släpptes för de som inte var i riskgrupp.
Vet att en del i en annan region fick första dosen tidigt pga att de hade boendestöd. Jag har också boendestöd men min region har inte det som kriterium.
 
Tror det är olika i olika regioner.
Jag är ju också i riskgrupp och det stod i infon att man då skulle bli kontaktad av vc (?) när man skulle få första dosen men jag blev inte kontaktad så skrev till slut till min vc och frågade.
Då svarade de att de slutat med vaccineringar och att jag skulle skaffa appen (regionens vårdapp) så skulle det komma erbjudande där när det var min tur. Fast det kom inget, fastän jag är i riskgrupp, och jag väntade tills det till slut kom ett sms om att jag kunde boka tid.
Fick också vänta tills tider släpptes för de som inte var i riskgrupp.
Vet att en del i en annan region fick första dosen tidigt pga att de hade boendestöd. Jag har också boendestöd men min region har inte det som kriterium.

Det är det här som gör mig så himla irriterad. Men jag försöker tänka att vi iaf blivit vaccinerade nu och att det förhoppningsvis hjälpt mot svår sjukdom. Misstänker att jag hade covid efter nyår och även om det var skitjobbigt med andningen några dagar så tänker jag att det kunde varit mycket värre utan vaccin.
 
Dos 4, är det olika vilket vaccin man får av den också? Moderna eller Pfizer?
Det finns nog störst tillgång på Pfizer, men sedan har jag noterat att i vissa regioner när man bokat vaccintid så har man det kommit upp tider, som då varit för det ena eller andra vaccinet. Sedan är väl alla som finns uppdaterade varianter, dessutom (vilket är väldigt bra).
 
Hur som helst, det känns extra viktigt nu. När inte bara vaccineffekten minskat, både över tid och mot vissa av de nya varianterna. Sedan har det visat sig att många av antikropsbehandlingarna funka sådär mot soppan med olika varianter som går runt nu. Paxlovid tror jag fortfarande funkar, men den gatekeepas. Samma med Evushield, den fungerar också sämre mot nya varianter - så då finns det inga hälsoekonomiska skäl till att ge den profylaktiskt. Vet att det är fler som slutat fungerar, men minns inte på rak arm vilka. Allt det här är förstås ljuv musik för mina öron som inte utvecklat vaccinsvar efter 4 doser, och därmed egentligen borde varit aktuell för Paxlovid, men som sagt, man gatekeear. Samtidigt rapporterades över 500 dödsfall senaste veckan ( de har inte nödvändigtvis skett senaste veckan, men ändå, veckan innan var det nåt på 300, så rätt markant öking). Det hör man ganska lite om.
 
Senast ändrad:
Hur som helst, det känns extra viktigt nu. När inte bara vaccineffekten minskat, både över tid och mot vissa av de nya varianterna. Sedan har det visat sig att många av antikropsbehandlingarna funka sådär mot soppan med olika varianter som går runt nu. Paxlovid tror jag fortfarande funkar, men den gatekeepas. Samma med Evushield, den fungerar också sämre mot nya varianter - så då finns det inga hälsoekonomiska skäl till att ge den profylaktiskt. Vet att det är fler som slutat fungerar, men minns inte på rak arm vilka. Allt det här är förstås ljuv musik för mina öron som inte utvecklat vaccinsvar efter 4 doser, och därmed egentligen borde varit aktuell för Paxlovid, men som sagt, man gatekeear. Samtidigt rapporterades över 500 dödsfall senaste veckan ( de har inte nödvändigtvis skett senaste veckan, men ändå, veckan innan var det nåt på 300, så rätt markant öking). Det hör man ganska lite om.
Så här står det för mig

18 år till 64 år​


Du som är 18 år till 64 år kan vaccinera dig igen, om du inte redan har gjort det under hösten. Du kan vaccinera dig även om du inte har några särskilda tillstånd eller sjukdomar, och även om du redan har tagit de tre doser som rekommenderas.
Det kan finnas olika anledningar att välja att vaccinera sig igen.
Ett exempel kan vara att du närmar dig 65 år.
Ett annat exempel kan vara att du lever nära någon som har en ökad risk att bli allvarligt sjuk av covid-19.



Jag har redan tagit 4 doser, önskar som sagt gärna ta en 5:e… Men som jag tolkar det kan jag inte eftersom jag redan har tagit en dos i höst.
 
Kan inte bestämma mig för om jag ska ta dos 4.
Tog dos 3 i februari -22 så ett år sen snart.
Sen några månader har jag konstiga hjärtslag (kollat på vc och det var inget farligt).
Tror inte det är en biverkning men tänker att om jag tar covidvaccin nu så kanske hjärtat påverkas eftersom att en del fått hjärtproblem av vaccinet.
Svårt att välja. Ta eller inte ta.
 
Kan inte bestämma mig för om jag ska ta dos 4.
Tog dos 3 i februari -22 så ett år sen snart.
Sen några månader har jag konstiga hjärtslag (kollat på vc och det var inget farligt).
Tror inte det är en biverkning men tänker att om jag tar covidvaccin nu så kanske hjärtat påverkas eftersom att en del fått hjärtproblem av vaccinet.
Svårt att välja. Ta eller inte ta.
Ja många har fått problem med hjärtat av vaccinet, det är ju något du själv såklart måste ta ställning till själv. Förstår att det kan vara svårt att veta, du får gå på magkänsla 🤗.
 
Ja många har fått problem med hjärtat av vaccinet, det är ju något du själv såklart måste ta ställning till själv. Förstår att det kan vara svårt att veta, du får gå på magkänsla 🤗.
Har du en vederhäftig källa på att det skulle vara en frekvent biverkning av vaccinet, som dessutom dyker upp ett år efter senaste vaccinering?

På ett år så händer det massor med saker i kroppen...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 709
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp