Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som vaccinerats på sjukhus eller vaccinmottagning, hur lång tid bör man sätta av? Jag får sjuktaxiresa pga. nedsatt immunförsvar samt dåliga förbindelser och bör boka den idag. Hur lång tid innan respektive efter behöver man räkna med ungefär? På andra kallelser till exempel till röntgen så har det stått att man gärna får vara där ca. 10 min innan utsatt tid, men det står ingen sådan angivelse i kallelsen.
Jag väntade i ca 20 minuter i kö (många bokas in på samma tid, där jag fick vaccinationen var det sju stationer som vaccinerade) och efter får man sitta kvar i en kvart.

Det är verkligen så märkligt det där att man inte kan få sjukresa! Jag fick ändra min tid också pga det. Tack och lov fanns det gott om tider att boka. Hoppas du har samma tur där du ska vaccineras.
 
Idag fick jag brev från regionen att om jag inte bokar om min tid utan kommer på min (nu egentliga ombokade) tid så får jag Astra igen.
Jag har bestämt mig för att ta min andra dos med Astra faktiskt. Jag är 34 år (född-86) och känner att visst är jag orolig men lika orolig för den andra vaccinen så jag kan lika gärna ta dos nr 2 med Astra som iaf är forskat på än att blanda två olika helt oforskade vaccin i kombination.
Så den 26 maj är jag färdig vaccinerad för denna gång.
 
79A848F7-459A-4756-B673-14526BB48863.jpeg

Om någon är nyfiken på brevet så ser det ut så här.
 
Idag fick jag brev från regionen att om jag inte bokar om min tid utan kommer på min (nu egentliga ombokade) tid så får jag Astra igen.
Jag har bestämt mig för att ta min andra dos med Astra faktiskt. Jag är 34 år (född-86) och känner att visst är jag orolig men lika orolig för den andra vaccinen så jag kan lika gärna ta dos nr 2 med Astra som iaf är forskat på än att blanda två olika helt oforskade vaccin i kombination.
Så den 26 maj är jag färdig vaccinerad för denna gång.
Verkar det inte vara så att det är efter första dosen folk som fått biverkningar får dem? Skulle nog också ta AZ igen i ditt läge. :)
 
Logga in på Alltid Öppet och kolla om du kan boka. Både mitt VC och Diabetesmottagningen på SöS var förvirrade så hade jag väntat på kallelsen hade jag fortfarande suttit här och väntat. Tur att jag faktiskt scrollade ner och såg länken.

Kollade på 1177 Stockholm nu och jäklar vad rörigt det verkar! Men också som att det liksom borde gå att få till?
Verkar som om personer i fas 3 i Stockholm ska vänta på att bli kontaktade.
Här är en till i riskgrupp i Stockholm som inte kan boka tid:
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/joakim-tillhor-riskgrupp-far-ingen-tid-for-vaccinering
 
Jaha, trots intyg så får jag inte boka en sjukresa då jag inte tillhör en riskgrupp i fas 2. Ville bara grina när personen jag pratade med upprepade att bara personer i riskgrupp får sjukresa, när jag är i en medicinsk riskgrupp. Kul att de ordnade det i VGR, när de ordnade att riskgrupper i fas 3 ska vaccineras på sjukhus. Så kan jag inte tigga till mig skjuts av någon hemmavid så måste jag boka om tiden :(

Men fan då :down: Hade jag varit i närheten hade jag gärna skjutsat dig :heart
 
Funderar lite. Jag står ju på en medicin som reducerar antalet B-celler, vilket såklart sänker immunförsvaret ganska drastiskt. Och ett vaccin ska ju stimulera att immunförsvaret ska bygga ett försvar, men med bristande B-celler är det inte säkert att det kan bli ett fullgott svar. Men frågan är om detta kan påverka hur man mår efter vaccineringen? Spontant har jag tänkt att man kanske mår sämre, på samma vis som man statistiskt sett får en svårare covid-infektion, men det kanske inte alls påverkar biverkningar av vaccin. Tänkte på när folk har fått berättat för sig att om det känns, så innebär det att det fungerar, typ. När det nog kanske inte är så i mitt fall. Gud vad man borde pluggat medicin istället. :D
 
Måste säga att även om det kanske inte är smidigt för alla att bli hänvisad till en webbsida för att boka tid, såsom här i Östergötland, så funkade det absolut bra för mig (riskgrupp fas3). Kunde välja valfritt vaccineringsställe i hela regionen (av de som hade lediga tider förstås), och innan jag kom till bokningslänken fanns hänvisning till en tabell där man kunde se var det fanns lediga tider mm.

Lite öm i armen fortfarande, efter sprutan jag fick i onsdags. Svårt att säga om jag fått några direkta biverkningar, trötthet och huvudvärk är nästan standard för närvarande, och så lite allergiska symptom ovanpå det, så är det inte alltid lätt att lista ut vad som beror på vad.
 
Måste säga att även om det kanske inte är smidigt för alla att bli hänvisad till en webbsida för att boka tid, såsom här i Östergötland, så funkade det absolut bra för mig (riskgrupp fas3). Kunde välja valfritt vaccineringsställe i hela regionen (av de som hade lediga tider förstås), och innan jag kom till bokningslänken fanns hänvisning till en tabell där man kunde se var det fanns lediga tider mm.

Lite öm i armen fortfarande, efter sprutan jag fick i onsdags. Svårt att säga om jag fått några direkta biverkningar, trötthet och huvudvärk är nästan standard för närvarande, och så lite allergiska symptom ovanpå det, så är det inte alltid lätt att lista ut vad som beror på vad.
Återigen pekar blir jag påmind om att i stort sett varje region är bättre än VGR. :D
 
Idag fick jag brev från regionen att om jag inte bokar om min tid utan kommer på min (nu egentliga ombokade) tid så får jag Astra igen.
Jag har bestämt mig för att ta min andra dos med Astra faktiskt. Jag är 34 år (född-86) och känner att visst är jag orolig men lika orolig för den andra vaccinen så jag kan lika gärna ta dos nr 2 med Astra som iaf är forskat på än att blanda två olika helt oforskade vaccin i kombination.
Så den 26 maj är jag färdig vaccinerad för denna gång.
Särbon (sjuksköterska) har tagit 2 av Astra. Hon blev lite låg första sprutan men inget alls på andra.
 
Sådär ja, en dos Pfizer. Är lite dåsig och har lite ont i armen, men det räknade jag med. Hoppas det blir fortsatt ok. Hörde att en kvinna i närliggande vaccinbås bad om ursäkt för att hon grät lite, för hon hade tyckt det var så rörigt med riskgrupper etc. :heart Min partner frågade "VAR DET DU?" när jag berättade om det, men det hade jag inte haft problem med att erkänna, haha.
 
Sådär ja, en dos Pfizer. Är lite dåsig och har lite ont i armen, men det räknade jag med. Hoppas det blir fortsatt ok. Hörde att en kvinna i närliggande vaccinbås bad om ursäkt för att hon grät lite, för hon hade tyckt det var så rörigt med riskgrupper etc. :heart Min partner frågade "VAR DET DU?" när jag berättade om det, men det hade jag inte haft problem med att erkänna, haha.
Skönt att höra att du äntligen fått din spruta :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
549
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 973
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 129
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp