Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär ja, en dos Pfizer. Är lite dåsig och har lite ont i armen, men det räknade jag med. Hoppas det blir fortsatt ok. Hörde att en kvinna i närliggande vaccinbås bad om ursäkt för att hon grät lite, för hon hade tyckt det var så rörigt med riskgrupper etc. :heart Min partner frågade "VAR DET DU?" när jag berättade om det, men det hade jag inte haft problem med att erkänna, haha.

Så skönt att fått det gjort äntligen :heart

Jag grinade ju nästan av lättnad när de ringde och sa "Äntligen!" :laugh: Men jag grinade faktiskt (av glädje och lättnad) när jag ringde och berättade för särbon.
 
Första dosen Pfizer. Mycket smidigt och välorganiserat på Kistamässan, inga köer och sambon och jag som var ca 30 min tidiga var ute och på väg hem redan innan vi kulle vaccinerats. Återstår att vänta på dos två minst 6 veckor men jag räknar med längre innan vi kan boka den. Känner än så länge inte av sprutan alls men det har bara gått 3 timmar så än vet jag ju inte hur det blir.
 
Måste förresten säga att jag blev positivt överraskad över "vaccinationsvåningen" på sjukhuset, som jag upplevde hade rutat upp avstånd bra, som folk höll med råge och allt gick väldigt sansat till. Lite skillnad mot väntrummet till röntgen i onsdags, som förvisso hade färre personer i samma rum men det var väldigt stor skillnad i följsamheten av restriktioner. Märks att det var riskgrupper antar jag.
 
Måste förresten säga att jag blev positivt överraskad över "vaccinationsvåningen" på sjukhuset, som jag upplevde hade rutat upp avstånd bra, som folk höll med råge och allt gick väldigt sansat till. Lite skillnad mot väntrummet till röntgen i onsdags, som förvisso hade färre personer i samma rum men det var väldigt stor skillnad i följsamheten av restriktioner. Märks att det var riskgrupper antar jag.
Jag var också positivt överraskad. Nu bor ju jag i en till befolkningen sett liten kommun så det var inte jättemånga där samtidigt men det var väldigt bra uppstyrt och alla följde instruktionerna.
 
Visa bifogad fil 69116
Om någon är nyfiken på brevet så ser det ut så här.
Jag sitter i samma sits men väljer att ta Astra igen, trots att jag blev jättedålig sist. Känns ”värre” att blanda olika vaccin än riskerna att bli sämre av andra sprutan.

Lite orolig dock för att jag blödde näsblod ca 5-6 dagar efter första sprutan. Ledvärk och feber kan jag ta, men vill inte få problem med blodet...
 
Jag sitter i samma sits men väljer att ta Astra igen, trots att jag blev jättedålig sist. Känns ”värre” att blanda olika vaccin än riskerna att bli sämre av andra sprutan.

Lite orolig dock för att jag blödde näsblod ca 5-6 dagar efter första sprutan. Ledvärk och feber kan jag ta, men vill inte få problem med blodet...
Ja jag tar också Astra igen.
Jag fick feber dygnet efter och huvudvärk samt att jag fick de där runda blåmärkena på armarna. Nu upplever jag att jag lättare får blåmärken även nu 10 veckor efter första sprutan. Känner mig inte heller komfortabel att blanda vaccin när det inte finns någon forskning på det.
 
Måste förresten säga att jag blev positivt överraskad över "vaccinationsvåningen" på sjukhuset, som jag upplevde hade rutat upp avstånd bra, som folk höll med råge och allt gick väldigt sansat till. Lite skillnad mot väntrummet till röntgen i onsdags, som förvisso hade färre personer i samma rum men det var väldigt stor skillnad i följsamheten av restriktioner. Märks att det var riskgrupper antar jag.
Jag tänkte exakt samma sak när jag var där. Ingen slarvade med munskydd som hängde på trekvart och alla höll avstånd. Det blir väl kanske så när man är så medveten om sin egen dödlighet.
 
Första dosen Pfizer. Mycket smidigt och välorganiserat på Kistamässan, inga köer och sambon och jag som var ca 30 min tidiga var ute och på väg hem redan innan vi kulle vaccinerats. Återstår att vänta på dos två minst 6 veckor men jag räknar med längre innan vi kan boka den. Känner än så länge inte av sprutan alls men det har bara gått 3 timmar så än vet jag ju inte hur det blir.
Jag var där på lördagen och djupt imponerad jag också. Vilket maskineri!
 
Fast just den gruppen är det flera regioner som inte prioriterar. Spontant känns det ju rimligt att de inte bara går rakt av på bmi utan faktiskt tittar på påverkan på kroppen.
Fast åtminstone i VGR verkar snarare problemet ligga i att personerna kanske inte får vård för just viktrelaterade problem, eller åtminstone inte får via. sjukhus. Eftersom att det bara är sjukhusmottagningar som kallar riskgrupper i fas 3 (om man inte råkar vara äldre). Så det handlar egentligen inte om påverkan på kroppen, om jag förstår deras resonemang rätt. Tror jag har skrivit om det här förut, men jag har en släkting som fick en stroke för några år sedan, har svåra problem med sin diabetes (och jag tror kanske för högt BMI men är inte helt hundra), hen är alltså minst lika mycket i en medicinsk riskgrupp i fas 3 som mig, men eftersom att hen följs upp på vårdcentral istället för sjukhus så har hen inte fått någon kallelse än. Det tycker jag skaver. Hade vi bott på annat ställe hade det sett annorlunda ut för båda två, tror jag.
 
Fast åtminstone i VGR verkar snarare problemet ligga i att personerna kanske inte får vård för just viktrelaterade problem, eller åtminstone inte får via. sjukhus. Eftersom att det bara är sjukhusmottagningar som kallar riskgrupper i fas 3 (om man inte råkar vara äldre). Så det handlar egentligen inte om påverkan på kroppen, om jag förstår deras resonemang rätt. Tror jag har skrivit om det här förut, men jag har en släkting som fick en stroke för några år sedan, har svåra problem med sin diabetes (och jag tror kanske för högt BMI men är inte helt hundra), hen är alltså minst lika mycket i en medicinsk riskgrupp i fas 3 som mig, men eftersom att hen följs upp på vårdcentral istället för sjukhus så har hen inte fått någon kallelse än. Det tycker jag skaver. Hade vi bott på annat ställe hade det sett annorlunda ut för båda två, tror jag.
Okej det vet inte jag något om. Men i länken du lade in stod det att man inte räknas som riskgrupp för vaccin enbart utifrån bmi utan att det krävs att det lett till svårigheter med andning osv och det är exakt samma som iaf i mitt län. Fetma i sig räknas inte som riskgrupp (i vaccinsammanhang) utan enbart så allvarlig fetma att det leder till problem med andning. Detta eftersom att det är andningsproblematiken som egentligen är den stora riskfaktorn, inte bmi i sig. Jag tycker det låter fullt rimligt.
 
Fick ingen spruta, fick vända i ogjort ärende.
Sååå besviken.
Blev först skickad in till läkare, men även denne vägrade sticka sprutan i armen.
Har tidigare reagerat en gång, på kontrastvätska och nu blev det stort ståhej om det.
Har tagit svininfluensavaccin utan problem tidigare.
Så nu väntar jag på remiss till allergolog och får väl ta sprutan på sjukhus istället.
 
Fick min första i tisdags, på Kistamässan där jag håller med om att det var oerhört välorganiserat.

Är det någon annan som fått förhöjd puls några dagar efteråt? Jag har en pulsklocka och idag har min puls varit väldigt hög, trots att jag förutom en tur till stallet mest suttit i m in soffa.
 
Fick min första i tisdags, på Kistamässan där jag håller med om att det var oerhört välorganiserat.

Är det någon annan som fått förhöjd puls några dagar efteråt? Jag har en pulsklocka och idag har min puls varit väldigt hög, trots att jag förutom en tur till stallet mest suttit i m in soffa.
Det är ett covidsymptom, så det verkar inte så konstigt. Jag vet anekdotiskt fler än en handfull personer som var sjuka förra våren och haft mycket besvär med hög puls som fick tillbaka dem/förvärrade av vaccination. Men jag vet inte om det rapporterats för personer som inte haft covid och de besvären tidigare.
 
Fick min första i tisdags, på Kistamässan där jag håller med om att det var oerhört välorganiserat.

Är det någon annan som fått förhöjd puls några dagar efteråt? Jag har en pulsklocka och idag har min puls varit väldigt hög, trots att jag förutom en tur till stallet mest suttit i m in soffa.

Pulsen går upp även vid en lätt infektion i kroppen. Jag brukar se på min klocka när jag varit lätt förkyld. Immunförsvaret jobbar på efter en vaccination så jag killgissar att det är helt i sin ordning med lite högre puls.
 
Det ar sa fantastiskt att sa manga ar vaccinerade nu. Maken och Jag fick andra sprutan i February i ar och nu ar bade barn och deras "significant others" vaccinerade tillsammans med vanner och bekanta. Oregon har skott sig bra och jag kanner mig mycket glad att vi bor just har. Nu foljer Oregon CDS och slapper pa mask krav nar drygt 50% har fatt atminstone forsta vaccinationen for covid-19.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
562
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 978
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp