Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick första dosen av Pfizers igår. Det står Comirnaty på vaccinationskortet, för det är tydligen så det egentligen heter - hade jag ingen aning om.
Förutom lite lätt ömhet vid själva stickstället så mår jag prima idag.
Ska få andra sprutan den 3 juni.
 
Jag undrar lite över en närstående, 60-64 år, som tillhör en riskgrupp (har KOL). Tillhör Västra götalandsregionen.

Läser på Aftonbladet: "Västra Götalandsregionen har stuvat om i prioriteringsordningen – för att minska det administrativa arbetet. Annika Eklund, 39, är en av dem med riskfaktorer som nu tvingas vänta till sista fasen innan hon får sitt vaccin. [...] För att så många som möjligt ska få sitt vaccin, prioriteras man i stället efter ålder. Det innebär att enbart personer från fas 3 i åldern 60–64 kan boka in en tid nu". (hela artikeln här)

Betyder det att jag kan säga till min närstående att hen nu kan boka in tid? Har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar med själva bokningarna, eller om det är kallelser som gäller. Lite orolig nu att min närstående ska "glömmas bort" eller hamna efter i prioriteringen p.g.a det administrativa arbetet att ta reda på vilka som tillhör en riskgrupp. Är det någon mening att påpeka för min närstående att bokningen borde vara öppen för henom, för att eventuellt min närstående ska kunna få en tid snabbare?

Och kan det bli Astras vaccin när det gäller åldergruppen 60-64 (fast med riskhöjande faktorer)?

Min närstående är av typen som inte riktigt kan, eller kommer, stå upp för sina egna intressen. Så jag känner lite ansvar för att göra det åt henom...
 
Fick första idag, på min arbetsplats i Norge. Pfizer. Jag måste komma ihåg att be om intyg när jag får den andra. Hörde av en kollega, som också bor i Sverige, att hon inte fått det förrän hon frågade på det.
 
Jag undrar lite över en närstående, 60-64 år, som tillhör en riskgrupp (har KOL). Tillhör Västra götalandsregionen.

Läser på Aftonbladet: "Västra Götalandsregionen har stuvat om i prioriteringsordningen – för att minska det administrativa arbetet. Annika Eklund, 39, är en av dem med riskfaktorer som nu tvingas vänta till sista fasen innan hon får sitt vaccin. [...] För att så många som möjligt ska få sitt vaccin, prioriteras man i stället efter ålder. Det innebär att enbart personer från fas 3 i åldern 60–64 kan boka in en tid nu". (hela artikeln här)

Betyder det att jag kan säga till min närstående att hen nu kan boka in tid? Har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar med själva bokningarna, eller om det är kallelser som gäller. Lite orolig nu att min närstående ska "glömmas bort" eller hamna efter i prioriteringen p.g.a det administrativa arbetet att ta reda på vilka som tillhör en riskgrupp. Är det någon mening att påpeka för min närstående att bokningen borde vara öppen för henom, för att eventuellt min närstående ska kunna få en tid snabbare?

Och kan det bli Astras vaccin när det gäller åldergruppen 60-64 (fast med riskhöjande faktorer)?

Min närstående är av typen som inte riktigt kan, eller kommer, stå upp för sina egna intressen. Så jag känner lite ansvar för att göra det åt
https://www.vgregion.se/covid-19-corona/vaccination-mot-covid-19/
Startar vecka 18 för den åldersgruppen.
 
Jag fick första dosen i februari, fick AZ. Feber, huvudvärk, ont i kroppen och öm i armen dagen efter, men sen inget mer. På torsdag ska min mamma få vaccin och imorgon får hennes sambo. Mormor och morfar får andra dosen i början på maj. Så snart är det bara maken och min bror som väntar på vaccin i familjen. Hans sambo är gravid så hon får ju inte ta ännu oavsett.
 
Jag fick första dosen i februari, fick AZ. Feber, huvudvärk, ont i kroppen och öm i armen dagen efter, men sen inget mer. På torsdag ska min mamma få vaccin och imorgon får hennes sambo. Mormor och morfar får andra dosen i början på maj. Så snart är det bara maken och min bror som väntar på vaccin i familjen. Hans sambo är gravid så hon får ju inte ta ännu oavsett.
Man får väl visst vaccineras om man är gravid?
 
Jag undrar lite över en närstående, 60-64 år, som tillhör en riskgrupp (har KOL). Tillhör Västra götalandsregionen.

Läser på Aftonbladet: "Västra Götalandsregionen har stuvat om i prioriteringsordningen – för att minska det administrativa arbetet. Annika Eklund, 39, är en av dem med riskfaktorer som nu tvingas vänta till sista fasen innan hon får sitt vaccin. [...] För att så många som möjligt ska få sitt vaccin, prioriteras man i stället efter ålder. Det innebär att enbart personer från fas 3 i åldern 60–64 kan boka in en tid nu". (hela artikeln här)

Betyder det att jag kan säga till min närstående att hen nu kan boka in tid? Har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar med själva bokningarna, eller om det är kallelser som gäller. Lite orolig nu att min närstående ska "glömmas bort" eller hamna efter i prioriteringen p.g.a det administrativa arbetet att ta reda på vilka som tillhör en riskgrupp. Är det någon mening att påpeka för min närstående att bokningen borde vara öppen för henom, för att eventuellt min närstående ska kunna få en tid snabbare?

Och kan det bli Astras vaccin när det gäller åldergruppen 60-64 (fast med riskhöjande faktorer)?

Min närstående är av typen som inte riktigt kan, eller kommer, stå upp för sina egna intressen. Så jag känner lite ansvar för att göra det åt henom...
Om personen normalt kontrolleras på vårdcentral så ska man kunna boka där, eller på vaccinationsmottagning! Det är personer som är 18-59 som de stuvat om mer för i fas 3. Sedan gäller väl fortfarande att man inte ger Astras till personer under 65. :)
 
Man får väl visst vaccineras om man är gravid?

Fram till beslutet igår om att vaccinera gravida i riskgrupp har man inte rekommenderat vaccin till gravida alls, eftersom det inte är testat för det. Men andra länder har gjort det och man har inte kunnat se någon ökad risk, så det lär väl komma i sverige också.

(Har hållit lite koll på det eftersom det är en av anledningarna till att en ny graviditet inte känns så lockande för min del just nu)
 
Någon vaccinerad som tidigare haft en allergisk chock och kan berätta mer om förfarandet?

Jag har fått höra att man får fylla i en blankett där det frågas om just allvarliga allergiska reaktioner. Jag har fått en allergisk reaktion mot penicillin för typ 12 år sedan och är orolig att jag kommer att få vänta till sist av alla för att få vaccinet (är redan i sista fasen).
 
Någon vaccinerad som tidigare haft en allergisk chock och kan berätta mer om förfarandet?

Jag har fått höra att man får fylla i en blankett där det frågas om just allvarliga allergiska reaktioner. Jag har fått en allergisk reaktion mot penicillin för typ 12 år sedan och är orolig att jag kommer att få vänta till sist av alla för att få vaccinet (är redan i sista fasen).

Varför skulle du få vänta till sist för att du hade en allergisk reaktion mot penicillin för 12 år sen?

Tillägg: Så mycket tid att studera varje person har de inte att de kan kolla på allt sånt som var och en varit med om. Priogrupperna är en grov indelning. Jag tror att när det är dags för priogrupp 4 så släpps tiderna för 10 år i taget. D.v.s. först 50-59, sen 40-49 osv. Utan indelning inom gruppen. Innan dess har väl de i de åldrarna som är i riskgrupp eventuellt fått förtur. Men jag är osäker på det då jag inte är i riskgrupp så jag har dålig koll på det.
 
Någon vaccinerad som tidigare haft en allergisk chock och kan berätta mer om förfarandet?

Jag har fått höra att man får fylla i en blankett där det frågas om just allvarliga allergiska reaktioner. Jag har fått en allergisk reaktion mot penicillin för typ 12 år sedan och är orolig att jag kommer att få vänta till sist av alla för att få vaccinet (är redan i sista fasen).
En kollega som tidigare fått en reaktion på vaccin fick sitt som vanligt men vänta 30 min istället för 15 min efteråt.
 
Fram till beslutet igår om att vaccinera gravida i riskgrupp har man inte rekommenderat vaccin till gravida alls, eftersom det inte är testat för det. Men andra länder har gjort det och man har inte kunnat se någon ökad risk, så det lär väl komma i sverige också.

(Har hållit lite koll på det eftersom det är en av anledningarna till att en ny graviditet inte känns så lockande för min del just nu)
Så är det nog ja, och det kom någon fråga om det under pressträffen. Att det inte gjorts någon studie som inkluderat gravida, av förklarliga skäl. Men det sas väl också att det inte borde innebära en risk. Har ingen koll på hur det brukar vara med vaccin överlag, om man annars brukar rekommenderas att ta exempelvis influensavaccin eller inte. :)
 
Så är det nog ja, och det kom någon fråga om det under pressträffen. Att det inte gjorts någon studie som inkluderat gravida, av förklarliga skäl. Men det sas väl också att det inte borde innebära en risk. Har ingen koll på hur det brukar vara med vaccin överlag, om man annars brukar rekommenderas att ta exempelvis influensavaccin eller inte. :)
Gravida räknas som riskgrupp för influensan och rekommenderas vaccinera sig efter gravidvecka 16. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
549
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 973
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 134
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp