Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag passerade just tv:n med CNN som visade de sista officiella siffrorna i USA. Har ar det en oerhort stor skillnad mellan staterna hur pandemin har hanterats, men over hela USA ar det nu 99% av alla som ligger/har legat pa sjukhus inte vaccinerade och 1% ar vaccinerad. Och den 1% ar inte inlaggd pa IVA, utan det racker med mer "normal" sjukhusvard. Ingen vaccinerad har dott.
Det här kanske är samma sak, och utgör ganska få. Men vaccinerade har dött? Eller menar du bara i er stat?

Hospitalized or fatal COVID-19 vaccine breakthrough cases reported to CDC as of July 26, 2021​

As of July 26, 2021, more than 163 million people in the United States had been fully vaccinated against COVID-19.

During the same time, CDC received reports from 49 U.S. states and territories of 6,587 patients with COVID-19 vaccine breakthrough infection who were hospitalized or died.

Total number of vaccine breakthrough infections reported to CDC
Hospitalized or fatal vaccine breakthrough cases reported to CDC6,587
Female3,193(48%)
People aged ≥65 years4,868(74%)
Asymptomatic infections1,219(19%)
Hospitalizations*6,239(95%)
Deaths†1,263(19%)
*1,598 (26%) of 6,239 hospitalizations reported as asymptomatic or not related to COVID-19.
†309 (24%) of 1,263 fatal cases reported as asymptomatic or not related to COVID-19.

Previous data on all vaccine breakthrough cases reported to CDC from January–April 2021 are available.
 
Jag passerade just tv:n med CNN som visade de sista officiella siffrorna i USA. Har ar det en oerhort stor skillnad mellan staterna hur pandemin har hanterats, men over hela USA ar det nu 99% av alla som ligger/har legat pa sjukhus inte vaccinerade och 1% ar vaccinerad. Och den 1% ar inte inlaggd pa IVA, utan det racker med mer "normal" sjukhusvard. Ingen vaccinerad har dott.
Fast det stämmer inte, att ingen fullvaccinerad har avlidit i covid i USA? Jag googlade lite snabbt utan datumsortering. Här är en 1 månad gammal artikel där man säger att under Maj månad, av 18 000 dödsfall i covid i usa var 0.08% fullvaccinerade, ca 150 personer.

https://apnews.com/article/coronavirus-pandemic-health-941fcf43d9731c76c16e7354f5d5e187
"An Associated Press analysis of available government data from May shows that “breakthrough” infections in fully vaccinated people accounted for fewer than 1,200 of more than 107,000 COVID-19 hospitalizations. That’s about 1.1%.

And only about 150 of the more than 18,000 COVID-19 deaths in May were in fully vaccinated people. That translates to about 0.8%, or five deaths per day on average.

The AP analyzed figures provided by the Centers for Disease Control and Prevention. The CDC itself has not estimated what percentage of hospitalizations and deaths are in fully vaccinated people, citing limitations in the data.
"
 
Fast det stämmer inte, att ingen fullvaccinerad har avlidit i covid i USA? Jag googlade lite snabbt utan datumsortering. Här är en 1 månad gammal artikel där man säger att under Maj månad, av 18 000 dödsfall i covid i usa var 0.08% fullvaccinerade, ca 150 personer.

https://apnews.com/article/coronavirus-pandemic-health-941fcf43d9731c76c16e7354f5d5e187
"An Associated Press analysis of available government data from May shows that “breakthrough” infections in fully vaccinated people accounted for fewer than 1,200 of more than 107,000 COVID-19 hospitalizations. That’s about 1.1%.

And only about 150 of the more than 18,000 COVID-19 deaths in May were in fully vaccinated people. That translates to about 0.8%, or five deaths per day on average.

The AP analyzed figures provided by the Centers for Disease Control and Prevention. The CDC itself has not estimated what percentage of hospitalizations and deaths are in fully vaccinated people, citing limitations in the data.
"
Jag tror hon pratade om sin stat, inte landet i stort.
 
Nu har jag med fått min andra dos (pfizer). Jag trodde inte jag fick några biverkningar av dos 1 men insåg i efterhand att jag varit onormalt trött veckan efter. Idag somnade jag i soffan runt 17 trots att jag sovit bra och inte gjort något speciellt ansträngande under dagen. Så misstänker det är biverkning av vaccinet. Hade förberett mig på det så inget bokat på eftermiddagen och hade fixat mat och så i förväg. Så ikväll blir det tidig nattning av mig :D
 
Jag tror hon pratade om sin stat, inte landet i stort.
Njäe va? Mycket otydligt formulerat i så fall, jag kan inte tolka det på annat vis även om jag anstränger mig. Dessutom säger Forbes redan i april att i Oregon (som jag har för mig att @hastflicka lever i?) har 3 fullvaccinerade dött i covid genombrottsinfektion.
https://www.forbes.com/sites/brucel...aths-among-700000-fully-vaccinated-in-oregon/
Jag passerade just tv:n med CNN som visade de sista officiella siffrorna i USA. Har ar det en oerhort stor skillnad mellan staterna hur pandemin har hanterats, men over hela USA ar det nu 99% av alla som ligger/har legat pa sjukhus inte vaccinerade och 1% ar vaccinerad. Och den 1% ar inte inlaggd pa IVA, utan det racker med mer "normal" sjukhusvard. Ingen vaccinerad har dott.
 
Fick andra sprutan igår, Pfizer. Fick huvudvärk på kvällen och vaknade på morgonen med grym huvudvärk och sjukdomskänsla. Det höll i sig till eftermiddagen, sen var det plötsligt helt borta och jag mådde bra igen. Skönt att ha det avklarat :)
 
Andra sprutan av Pfizer igår för mig med. Den första sprutan märkte jag knappt av, men igår kväll hade jag riktigt ont i hela kroppen. Vaknade idag med bara lite ont i armen så skönt att det gick över snabbt.
 
Jag fick sms häromdagen om att jag nu får boka tid för andra dosen. Men när jag loggar in så finns det inga inlagda tider för Pfizer alls. Det finns däremot med moderna. Är det samma typ av vaccin?

När jag har läst så har Pfizer verkat ha bäst resultat, vet ni hur stor skillnaden är?
 
Modigt och bra gjort! :banana: Och som en bonuseffekt kanske spruträdslan har blivit lite lite mindre?

Tack! :heart kanske men jag tror en stor anledning är att jag en gång för länge sen fått en kraftig allergisk reaktion mot vaccin och de fick sätta in direkt livräddande åtgärder. Så det är väl en blandning av rädsla för sprutor och för vad som händer efteråt med kroppen. Jag fick stanna längre med extra övervakning än den vanliga kvarten båda gångerna nu när jag tog detta men nu har jag gått därifrån iallafall för ett tag sen. Så den rädslan är nog tyvärr svår att bli av med helt.
 
Tack! :heart kanske men jag tror en stor anledning är att jag en gång för länge sen fått en kraftig allergisk reaktion mot vaccin och de fick sätta in direkt livräddande åtgärder. Så det är väl en blandning av rädsla för sprutor och för vad som händer efteråt med kroppen. Jag fick stanna längre med extra övervakning än den vanliga kvarten båda gångerna nu när jag tog detta men nu har jag gått därifrån iallafall för ett tag sen. Så den rädslan är nog tyvärr svår att bli av med helt.

Åh fy! Ja då har du ju mer rationella skäl än de flesta av oss andra, ännu mer modigt och bra gjort under de förutsättningarna! :heart
 
Jag fick sms häromdagen om att jag nu får boka tid för andra dosen. Men när jag loggar in så finns det inga inlagda tider för Pfizer alls. Det finns däremot med moderna. Är det samma typ av vaccin?

När jag har läst så har Pfizer verkat ha bäst resultat, vet ni hur stor skillnaden är?
Det är samma typ, men jag tror nog att man rekommenderas att ta samma som dos 1. Antar att du bor runt Uppsala där de har överskott på Moderna och att det finns fler tider därför.
 
Jag fick sms häromdagen om att jag nu får boka tid för andra dosen. Men när jag loggar in så finns det inga inlagda tider för Pfizer alls. Det finns däremot med moderna. Är det samma typ av vaccin?

När jag har läst så har Pfizer verkat ha bäst resultat, vet ni hur stor skillnaden är?
Inser att jag kanske var otydlig när jag sa att man rekommenderar samma vaccin i båda doserna. Jag tror helt enkelt att det är en icke-fråga för dig, jag är ganska säker på att du inte får mixa. Det var skillnad när man ändrade rekommendationerna gällande att bara ge astras vaccin till de över 65 (eller som arbetade inom vården). Det är nog inte på något vis skadligt, men framforskandet av vaccinen och studierna om effekten bygger hittills på två doser av samma. Sedan kan det kanske ändras framöver, men inte i dagsläget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
480
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 959
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp