Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man smittspårar väl fortfarande? När de har presskonferenser så uttalar de sig ju kring i vilka sammanhang smittspridning sker osv. Men jag vet inte, mest gissningar från min sida.

Gör man det? Jag vet inte, så jag undrar men ifrågasätter inte om du vet att man gör det. Men för min kompis som var förkyld nyligen så tog det först 2 eller 3 dagar att få tid för provtagning och sedan kunde det enligt uppgift ta upp till 3 dagar innan provsvaret kom (men tog 2 för hennes del). Nu var svaret negativt så vi vet ju inte vad som hade hänt om det varit positivt, men det troliga smittotillfället var ytterligare 3 dagar innan hon fick första symptom. Så om en smittspårning då hade startat så känns det som att det varit lite väl lång tid för att vara effektivt...? (Hon ringde till mig och informerade så fort hon kände sig sjuk, då vi hade träffats nån dag innan, men hon ringde ju inte runt till en mängd okända människor som hon träffade då hon troligtvis blev smittad).
 
Gör man det? Jag vet inte, så jag undrar men ifrågasätter inte om du vet att man gör det. Men för min kompis som var förkyld nyligen så tog det först 2 eller 3 dagar att få tid för provtagning och sedan kunde det enligt uppgift ta upp till 3 dagar innan provsvaret kom (men tog 2 för hennes del). Nu var svaret negativt så vi vet ju inte vad som hade hänt om det varit positivt, men det troliga smittotillfället var ytterligare 3 dagar innan hon fick första symptom. Så om en smittspårning då hade startat så känns det som att det varit lite väl lång tid för att vara effektivt...? (Hon ringde till mig och informerade så fort hon kände sig sjuk, då vi hade träffats nån dag innan, men hon ringde ju inte runt till en mängd okända människor som hon träffade då hon troligtvis blev smittad).
Jag har inte haft covid själv så har ingen personlig erfarenhet. Men jag har uppfattningen att man smittspårar. Hur skulle de annars kunna gå ut med info om vilka sammanhang som folk smittas mest i? Tex tidigare när de sa att smittan sprids främst på privata fester och inte på jobbet?

En kollega hade covid och då fick hon ju informera alla som träffat henne och vi fick gå och testa oss. Nu var det ingen som blivit smittad men gissar att de samlar info den vägen iaf.

Iaf tidigare skulle man informera personer som man träffat på nära avstånd under minst 15 minuter, tror det var 48 timmar innan symptomdebut. Det är ju oftast inte så många okända personer man haft närkontakt med.
 
Jo men det vet vi ju vid detta laget, men kan tycka att det är en otroligt viktig grupp som man borde prioritera att utreda och få till lagändring för. En arbetsgivare kan idag spärra av en medarbetare som missköter sig och en himla massa olika anledningar utöver det, det borde inte vara svårt eller ens integritetskränkande att ställa det som krav för all typ av vård & omsorgsarbete.

I skenet att förvänta sig efterlevnad av rekommendationer för ovaccinerade så är det vansinnigt lamt och rent av korkat att inte ställa om lagrummet för vad man kan förvänta sig av vårdpersonal.
Hur kan det vara lamt och korkat att det tar tid att ställa olika viktiga lagar mot varandra, utreda konskekvenser av lagändringar och sedan dessutom ändra lagar? Klart det tar tid.
Jag är ganska tacksam att de tänker några varv innan de öppnar upp för att tex avskeda folk, även om jag tycker att alla ska vaccinera sig så är ju trygghet på arbetsplatsen också viktigt.
 
Jag har inte haft covid själv så har ingen personlig erfarenhet. Men jag har uppfattningen att man smittspårar. Hur skulle de annars kunna gå ut med info om vilka sammanhang som folk smittas mest i? Tex tidigare när de sa att smittan sprids främst på privata fester och inte på jobbet?

En kollega hade covid och då fick hon ju informera alla som träffat henne och vi fick gå och testa oss. Nu var det ingen som blivit smittad men gissar att de samlar info den vägen iaf.

Iaf tidigare skulle man informera personer som man träffat på nära avstånd under minst 15 minuter, tror det var 48 timmar innan symptomdebut. Det är ju oftast inte så många okända personer man haft närkontakt med.

Jag har inte heller varit inblandad i smittspårning så jag vet inte heller. Jag tyckte att det ett tag var väldigt mycket prat om att "X och Y är inte drivande i smittspridning" men vet faktiskt inte vad de baserade det på exakt.

Om det tar runt 5-6 dagar efter symptom innan man fått vetskap om att det är covid så har ju dock de personerna ofta redan hunnit träffa andra eller så har de själva hunnit insjukna. Smittspårning ska väl helst ske rätt snabbt för att vara effektiv antar jag.
 
Jag har inte heller varit inblandad i smittspårning så jag vet inte heller. Jag tyckte att det ett tag var väldigt mycket prat om att "X och Y är inte drivande i smittspridning" men vet faktiskt inte vad de baserade det på exakt.

Om det tar runt 5-6 dagar efter symptom innan man fått vetskap om att det är covid så har ju dock de personerna ofta redan hunnit träffa andra eller så har de själva hunnit insjukna. Smittspårning ska väl helst ske rätt snabbt för att vara effektiv antar jag.
Det har ju varierat ganska kraftigt hur snabbt man kan få svar. När jag testade mig i somras kunde jag få en testtid inom typ en timma och få svar 8 timmar senare. Nu fick jag vänta 2 dagar på testning och lite mindre än ett dygn på svar. Jag är dock sjukvårdspersonal så har nog lite gräddfil tidsmässigt..
 
Det har ju varierat ganska kraftigt hur snabbt man kan få svar. När jag testade mig i somras kunde jag få en testtid inom typ en timma och få svar 8 timmar senare. Nu fick jag vänta 2 dagar på testning och lite mindre än ett dygn på svar. Jag är dock sjukvårdspersonal så har nog lite gräddfil tidsmässigt..

Ja, det är därför jag tror att de inte längre smittspårar eftersom tiderna har blivit för långa för att det ska vara effektivt som metod. Men nån annan kanske vet hur det faktiskt förhåller sig.
 
Imorgon ska jag äntligen få min andra spruta. Jag fick allergisk reaktion av den första och det har dividerats hit och dit om jag ska ta den andra sprutan eller inte. Min läkare tycker att jag ska avvakta eftersom andra sprutan tenderar att kunna ge en kraftigare reaktion, medan läkare på vaccinmottagning tyckte att jag kunde vaccinera mig även där det inte fanns akutrum. Hur som helst, jag bestämde mig för att ta andra sprutan och har efter mycket om och men fått tag på en vaccinationstid på sjukhus.
 
Ja, det är därför jag tror att de inte längre smittspårar eftersom tiderna har blivit för långa för att det ska vara effektivt som metod. Men nån annan kanske vet hur det faktiskt förhåller sig.
Okej, jag tror de håller på ändå. Om inte annat just för att kunna ha data på hur smittan sprids.
 
Jag har inte heller varit inblandad i smittspårning så jag vet inte heller. Jag tyckte att det ett tag var väldigt mycket prat om att "X och Y är inte drivande i smittspridning" men vet faktiskt inte vad de baserade det på exakt.

Om det tar runt 5-6 dagar efter symptom innan man fått vetskap om att det är covid så har ju dock de personerna ofta redan hunnit träffa andra eller så har de själva hunnit insjukna. Smittspårning ska väl helst ske rätt snabbt för att vara effektiv antar jag.

Nu är det snart ett år sen jag hade covid. Men det smittspårades då.
Både jag och min man var tvungna att prata med en sköterska på pandemimottagningen och redogöra för vart vi varit och vilka vi träffat.

Har svårt att tro att det ändrats. Framförallt tror jag inte längre tider för att testa sig och få svar påverkar om man smittspårar eller inte vid positivt svar.
 
Ja, det är därför jag tror att de inte längre smittspårar eftersom tiderna har blivit för långa för att det ska vara effektivt som metod. Men nån annan kanske vet hur det faktiskt förhåller sig.
Kommer också att tänka på nyheten från tidigare i augusti om en ny covid-variant som upptäckts i Uppsala där man inte riktigt fick möjlighet att smittspåra som man önskade.
 
Men hur gör man då med ovaccinerad vårdpersonal undrar jag. Kan tycka att det är en otroligt viktig grupp att verkligen förvänta sig ansvarstagande av...🙁 Att säga att ag kan ställa vaccination som krav för nyanställda räcker ju inte...
Det här 👆
Nu stör jag mig generellt på folk som reser utomlands för nöjes skull men har nu flera vänner/kollegor inom vården som gör detsamma, lägger upp på Facebook och får idel positiva kommentarer - av bland annat personal inom vården. Jag förstår inte… 🤦‍♀️
 
Jag skulle tro att det fortfarande är långt bort. Sedan tänker jag på alla som under den tiden blir collareral damage. Tycker verkligen att man borde vänta med att öppna till önskad vaccinationstäckning är nådd, snarare än att säga att de som inte hunnit än får skylla sig själva.

Hunnit? De vuxna som inte fått sin första spruta nu har haft chansen. De vill inte av olika anledningar.
 
Gör man det? Jag vet inte, så jag undrar men ifrågasätter inte om du vet att man gör det. Men för min kompis som var förkyld nyligen så tog det först 2 eller 3 dagar att få tid för provtagning och sedan kunde det enligt uppgift ta upp till 3 dagar innan provsvaret kom (men tog 2 för hennes del). Nu var svaret negativt så vi vet ju inte vad som hade hänt om det varit positivt, men det troliga smittotillfället var ytterligare 3 dagar innan hon fick första symptom. Så om en smittspårning då hade startat så känns det som att det varit lite väl lång tid för att vara effektivt...? (Hon ringde till mig och informerade så fort hon kände sig sjuk, då vi hade träffats nån dag innan, men hon ringde ju inte runt till en mängd okända människor som hon träffade då hon troligtvis blev smittad).

Man har väl aldrig smittspårat innan man har ett positivt test?? Man kan inte lägga resurser på att smittspårning varenda förkylning.
 
Man har väl aldrig smittspårat innan man har ett positivt test?? Man kan inte lägga resurser på att smittspårning varenda förkylning.

Nej det har man inte, min fråga är om det fortfarande är ett effektivt verktyg när det tar uppåt en vecka innan man får svar och då kontaktar dem man träffade för en vecka sedan. Visst kan man samla fakta om ett visst event har orsakat smittspridning, men lyckas man förhindra spridning?
 
Som i att det förekommer, eller som i att man gör det i stor utsträckning?

Och gör man det även när det gäller fall där det gått en vecka sedan insjuknade?

Smittspårning sker oavsett hur lång tid. För mig var det över en vecka från smitta till positivt test.
Jag tror det är minst lika viktigt att smittspåra för att se hur och var det sprids som för att stoppa smittkedjor. Vilket ändå verkar vara snudd på omöjligt.
 
Smittspårning sker oavsett hur lång tid. För mig var det över en vecka från smitta till positivt test.
Jag tror det är minst lika viktigt att smittspåra för att se hur och var det sprids som för att stoppa smittkedjor. Vilket ändå verkar vara snudd på omöjligt.

Vi fick covid i december förra året. Det smittspårades inte. En bekant fick för en månad sedan. Smittspårades inte heller.
Vi bor i Stockholm/uppsala.
 
Detta från DN (kanske redan har delats här). Vet inte om det egentligen säger särskilt mycket mer än något annat egentligen:

Fakta. Allmänna råd till ovaccinerade

● Den som inte är fullvaccinerad mot covid-19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre, enligt Folkhälsomyndighetens nya allmänna råd som gäller från den 29 september.

● En icke fullvaccinerad bör vidta försiktighetsåtgärder för att undvika att bli smittad och för att undvika spridning av covid-19 och bör, när det är möjligt: ”hålla avstånd till andra människor, och särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre”.

● Råden gäller inte för personer under 18 år eller för personer som av medicinska skäl rekommenderats att inte vaccinera sig mot covid-19.

Källa:
Folkhälsomyndigheten

"bör, när det är möjligt", tycker jag låter otroligt vagt....

Tolkar det som att ovaccinerade t ex ska kunna nyttja kollektivtrafiken här, till skillnad från i vissa andra länder.
 
Hunnit? De vuxna som inte fått sin första spruta nu har haft chansen. De vill inte av olika anledningar.
Nä, inte nödvändigtvis? Så längesen är det inte de yngsta vuxna fick vaccineras överallt, sen kan det vara annat som påverkar. Sjukdom, som gör att man måste boka om, är man gravid ska man vänta till efter 12 veckor in i graviditeten. Sen räcker ju inte en spruta heller, utan man ska hinna få två + två veckor efter det för ordentligt skydd. Jag fick min första i mitten av juli (är 30+), det var först den här veckan jag anses ha fullgott skydd. Och jag tog min första spruta första dagen jag fick.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
551
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 973
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 137
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp