Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej som jag fattade det så ska alla fortfarande vara hemma vid tecken på luftvägsinfektion men om man är vaccinerad (eller nyligen haft covid osv) så kan man återgå till jobbet när man är feberfri och allmänt förbättrad. Då är det ok med lindriga restsymptom. Man behöver inte testa sig eller vara hemma två symptomfria dygn.

Det där med lindriga restsymptom har ju gällt ganska länge. Jag får gå tillbaka (efter att ha varit hemma ) till jobbet med lite lätt snuva, rethosta eller liknande men inte liksom vid pågående förkylning.

Så vid lindriga symptom ska man hålla sig hemma iaf några dagar. Blir det inte någon ”rejäl förkylning” kan man återgå om man är vaccinerad. Typ så?
Men om man snörvlar och hela tiden behöver snyta sig, hostar hela tiden, känner sig trött osv så ska man fortsätta vara hemma.
Kanske, jag tyckte typ det var lite svårt att fatta? Om man nyser och hostar lite, men aldrig får feber. Får man gå till jobbet dag två om det inte verkar bli sämre. Och små barn har varit tvungna att vara hemma 7 dagar och efter det får de återgå med restsymptom, det verkar ju borta?
I pressmeddelandet står:
”De nya rekommendationerna innebär att barn i förskoleåldern (yngre än förskoleklass), de som nyligen haft covid-19 och fullvaccinerade personer kan återvända till arbete, skola och förskola om de har varit feberfria i minst ett dygn och känner sig friska. Detta även om vissa luftvägssymtom kvarstår.” Och vidare att var och en avgör när man känner sig frisk, typ.
 
Jag måste säga att av vad jag hört hittills tolkar många detta helt fel. Enligt dem (argumentation över fika, allmänna diskussioner etc) är det nu OK att gå till jobbet med förkylning, om en är vaccinerad.

Jag tror signalen som sänts är "faran över, allt som vanligt". Det verkar i alla fall vara så många uppfattat budskapet.
Jag vill inte att det ska vara så, kommer själv inte agera så men tycker att det är ungefär vad de kommunicerar ut? Om man inte har feber och känner sig frisk, men har kvarvarande symptom kan man gå till jobb etc
 
Kanske, jag tyckte typ det var lite svårt att fatta? Om man nyser och hostar lite, men aldrig får feber. Får man gå till jobbet dag två om det inte verkar bli sämre. Och små barn har varit tvungna att vara hemma 7 dagar och efter det får de återgå med restsymptom, det verkar ju borta?
I pressmeddelandet står:
”De nya rekommendationerna innebär att barn i förskoleåldern (yngre än förskoleklass), de som nyligen haft covid-19 och fullvaccinerade personer kan återvända till arbete, skola och förskola om de har varit feberfria i minst ett dygn och känner sig friska. Detta även om vissa luftvägssymtom kvarstår.” Och vidare att var och en avgör när man känner sig frisk, typ.
Det står ju väldigt tydligt att alla ska vara hemma vid tecken på luftvägssymptom. Det står också något om att för de flesta innebär detta att man är hemma några dagar till en vecka.

Men ja jag antar att man får gå till jobbet efter någon/några dagar om det liksom aldrig bryter ut någon regelrätt förkylning. Tror en grundgrej är att man ska må bra. Dvs om man har lite rethosta men annars mår helt bra, eller om näsan rinner lite man man annars mår helt bra. Sitter man med näsdukspaketet i högsta hugg, hostar hela tiden eller känner sig sänkt bör man nog hålla sig hemma.
Jag vill inte att det ska vara så, kommer själv inte agera så men tycker att det är ungefär vad de kommunicerar ut? Om man inte har feber och känner sig frisk, men har kvarvarande symptom kan man gå till jobb etc
Nej det står ju att man kan gå TILLBAKA till jobb. Dvs tydligt att man först är hemma och sen kan återvända.
 
Jag kan kontra med några bekanta (genom jobbet) som haft helt symptomlös covid och spridit detta i rätt stora kretsar (upptäckt vid smittspårning).

En av dem har partner som jobbar i skola, som alltså plockat upp covid i klassen. Andra parten i relationen har sedan varit på två stora industristopp med över 100 tillresta entreprenörer från m e m hela landet. Smittkedjan känns oändlig...

Och där kommer också: du får gå till jobbet när du är symtomfri. När är det när en inte ens haft symptom?
 
Det står ju väldigt tydligt att alla ska vara hemma vid tecken på luftvägssymptom. Det står också något om att för de flesta innebär detta att man är hemma några dagar till en vecka.

Men ja jag antar att man får gå till jobbet efter någon/några dagar om det liksom aldrig bryter ut någon regelrätt förkylning. Tror en grundgrej är att man ska må bra. Dvs om man har lite rethosta men annars mår helt bra, eller om näsan rinner lite man man annars mår helt bra. Sitter man med näsdukspaketet i högsta hugg, hostar hela tiden eller känner sig sänkt bör man nog hålla sig hemma.

Nej det står ju att man kan gå TILLBAKA till jobb. Dvs tydligt att man först är hemma och sen kan återvända.
Det håller jag med om, JAG tycker bara inte det är det minsta tydligt när man får gå tillbaka, men det är kanske bara jag?
 
Det står ju väldigt tydligt att alla ska vara hemma vid tecken på luftvägssymptom. Det står också något om att för de flesta innebär detta att man är hemma några dagar till en vecka.

Men ja jag antar att man får gå till jobbet efter någon/några dagar om det liksom aldrig bryter ut någon regelrätt förkylning. Tror en grundgrej är att man ska må bra. Dvs om man har lite rethosta men annars mår helt bra, eller om näsan rinner lite man man annars mår helt bra. Sitter man med näsdukspaketet i högsta hugg, hostar hela tiden eller känner sig sänkt bör man nog hålla sig hemma.

Nej det står ju att man kan gå TILLBAKA till jobb. Dvs tydligt att man först är hemma och sen kan återvända.
Men typ mina barn i förskoleålder, de verkar nästan alltid må bra när de är lätt förkylda - få de gå tillbaka om de inte har feber. Så det blir lite mer som innan pandemin? Jag tycker det är superotydligt! Jag håller dem gärna hemma för jag tycker det varit skönt att de varit mindre sjuka pga umgås inte med förkylda barn hela dagarna, men kan verkligen förstå om alla inte tolkar infon som att de ska stanna hemma om de är pigga men hostar och snorar lite.
 
Jag tänkte tvärt om, om jag testar mig snabbt så kan jag ofta komma tillbaka till jobbet snabbt än om jag ska vänta på tillfrisknande (i de fall jag är hemma med väldigt lindriga symptom). Men jag jobbar i sjukvården och läste att vi ska fortsätta testa oss.

Den stora förändringen är väl annars att vaccinerade inte behöver vänta in 2 dygns symptomfrihet innan de återvänder till jobb vilket fortfarande gäller för ovaccinerade.
Fast så himla snabbt går det inte att testa sig här. Det är en rätt bökig process.
 
Fast så himla snabbt går det inte att testa sig här. Det är en rätt bökig process.
Jag tänkte på min egna situation, här är det inte det minsta bökigt och som vårdpersonal har jag snabbare tillgång till tid för testning och får provsvar snabbare. Vid något enstaka tillfälle har hela grejen tagit totalt typ 3-4 dagar men oftast kan jag boka provtagning inom några timmar och få svar inom ett dygn. Har som snabbast fått svar 6 timmar efter provtagning.
 
Det håller jag med om, JAG tycker bara inte det är det minsta tydligt när man får gå tillbaka, men det är kanske bara jag?
Jag tolkar det som att det egentligen är samma som förut förutom att man inte behöver testa sig eller vänta på två symptomfria dygn. Det här med ”allmänt förbättrad” har ju gällt jättelänge?
Men typ mina barn i förskoleålder, de verkar nästan alltid må bra när de är lätt förkylda - få de gå tillbaka om de inte har feber. Så det blir lite mer som innan pandemin? Jag tycker det är superotydligt! Jag håller dem gärna hemma för jag tycker det varit skönt att de varit mindre sjuka pga umgås inte med förkylda barn hela dagarna, men kan verkligen förstå om alla inte tolkar infon som att de ska stanna hemma om de är pigga men hostar och snorar lite.
Jag har inte barn så har inte satt mig in i vad som gäller där..
 
Jag tolkar det som att det egentligen är samma som förut förutom att man inte behöver testa sig eller vänta på två symptomfria dygn. Det här med ”allmänt förbättrad” har ju gällt jättelänge?

Jag har inte barn så har inte satt mig in i vad som gäller där..
Det är kanske för barn den största skillnaden är då? Det har varit jättetydligt att de måste vara hemma 7 dagar, sen får de komma tillbaka trots kvarstående symptom. Så nån form av lättnad är det ju ändå..
Har inte satt mig in i vad som gäller i övrigt för jag bara jobbar hemma, har inte trott att jag får komma tillbaka med rinnande näsa efter tre dagar men om du säger det har man säkert alltid varit så! :)
 
Det är kanske för barn den största skillnaden är då? Det har varit jättetydligt att de måste vara hemma 7 dagar, sen får de komma tillbaka trots kvarstående symptom. Så nån form av lättnad är det ju ändå..
Har inte satt mig in i vad som gäller i övrigt för jag bara jobbar hemma, har inte trott att jag får komma tillbaka med rinnande näsa efter tre dagar men om du säger det har man säkert alltid varit så! :)
Man har fått gå tillbaka till jobbet med milda restsymptom sålänge man är allmänt förbättrad och feberfri och testat negativt. Om man inte testat sig ska man ha varit hemma i minst en vecka och vara allmänt förbättrad och feberfri.
 
Man har fått gå tillbaka till jobbet med milda restsymptom sålänge man är allmänt förbättrad och feberfri och testat negativt. Om man inte testat sig ska man ha varit hemma i minst en vecka och vara allmänt förbättrad och feberfri.
Ok, då är det bara småbarnsrekommendationen som är ändrad. Och som jag också tycker är mest svårtolkad. Förhoppningsvis förtydligar förskolan :)
 
Hejochhå...
" ... 30 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats, meddelar Folkhälsomyndigheten. Sammanlagt har nu 14 956 smittade personer avlidit i Sverige.

"Sedan slutet av augusti har antalet avlidna per dag ökat jämfört med sommarperioden. Den senaste månaden har det varit som högst 8 dödsfall per dag (16 september). De dödsfall som rapporteras i dag fördelar sig över två veckor och är förväntat utifrån smittläget i de äldre åldersgrupperna", skriver Folkhälsomyndigheten i en mejlkommentar."
www.sydsvenskan.se
 
Ok, då är det bara småbarnsrekommendationen som är ändrad. Och som jag också tycker är mest svårtolkad. Förhoppningsvis förtydligar förskolan :)
Nej, jag var kanske otydlig. Det är ändrat även för vuxna.
Förut skulle alla testa sig vid symptom, nu ska inte vaccinerade testa sig.
Förut var du tvungen att antingen vänta på provsvar, 2 symptomfria dygn eller en vecka innan du fick gå tillbaka till jobbet. Nu behöver bara vaccinerade vänta in ”allmän förbättring” och kan alltså i de flesta fall komma tillbaka snabbare än innan.

Det var just definitionen på allmänt förbättrad som funnits sedan innan.
 
Tänker på er inom förskolan. Mycket skit kastas på pedagoger nu inom sociala medier från trötta vårdnadshavare om vabba osv.

Fast jag förstår det faktiskt. Jag läste en artikel om en familj med ett barn som förlorade flera tusen kronor i månaden på att vara hemma med snuvigt barn! Månad efter månad. Det är mycket pengar och förskolans främsta uppgift är faktiskt att se till att föräldrar ska kunna jobba. Är barnet sjukt ska det vara hemma men en liten snuva är inte en sjukdom som kräver att barnet stannar hemma tycker jag. Då får staten allt pumpa in mer pengar i vabbandet.
 
Fast jag förstår det faktiskt. Jag läste en artikel om en familj med ett barn som förlorade flera tusen kronor i månaden på att vara hemma med snuvigt barn! Månad efter månad. Det är mycket pengar och förskolans främsta uppgift är faktiskt att se till att föräldrar ska kunna jobba. Är barnet sjukt ska det vara hemma men en liten snuva är inte en sjukdom som kräver att barnet stannar hemma tycker jag. Då får staten allt pumpa in mer pengar i vabbandet.
Det beror ju lite på vad du menar med en "liten snuva"? Är det något som kan smitta andra barn och/eller personalen? För i sådana fall måste ju personalen också kunna gå till jobbet med en "liten snuva", men det verkar folk tycka är mindre okej? Jag har varit hemma - och förlorat tusenlappar - med förkylningssymtom som har varit rätt milda. Sådant som jag i icke-pandemi-tider inte skulle stanna hemma för. Visserligen erbjuder förskolan självklart barnomsorg, men jag tror väl aldrig att tanken var att det skulle vara omsorg om sjuka barn? Det är väl därför vi har det fina vab-systemet i Sverige? Kan också tillägga att det där med "liten snuva" är något av det svåraste som finns att avgöra för personalen. När är "liten snuva" ett sjukt barn? Exakt var går gränsen? Jag tror att det kan verka väldigt enkelt och svart-vitt utifrån sett, men när man jobbar med det ställs man gång på gång inför svåra beslut.
 
Det beror ju lite på vad du menar med en "liten snuva"? Är det något som kan smitta andra barn och/eller personalen? För i sådana fall måste ju personalen också kunna gå till jobbet med en "liten snuva", men det verkar folk tycka är mindre okej? Jag har varit hemma - och förlorat tusenlappar - med förkylningssymtom som har varit rätt milda. Sådant som jag i icke-pandemi-tider inte skulle stanna hemma för. Visserligen erbjuder förskolan självklart barnomsorg, men jag tror väl aldrig att tanken var att det skulle vara omsorg om sjuka barn? Det är väl därför vi har det fina vab-systemet i Sverige? Kan också tillägga att det där med "liten snuva" är något av det svåraste som finns att avgöra för personalen. När är "liten snuva" ett sjukt barn? Exakt var går gränsen? Jag tror att det kan verka väldigt enkelt och svart-vitt utifrån sett, men när man jobbar med det ställs man gång på gång inför svåra beslut.

Gränsen går om barnet är allmänpåverkad av det. Är det en riktig förkylning med feber och hängigt barn så ska barnet vara hemma. Snuva och piggt barn kan gå till förskolan tycker jag. Annars måste man höja vab-ersättningen så folk har råd att vara hemma väldigt mycket. Många familjer har kommit i kläm nu under pandemin pga det här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
551
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 974
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 138
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp