Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gränsen går om barnet är allmänpåverkad av det. Är det en riktig förkylning med feber och hängigt barn så ska barnet vara hemma. Snuva och piggt barn kan gå till förskolan tycker jag. Annars måste man höja vab-ersättningen så folk har råd att vara hemma väldigt mycket. Många familjer har kommit i kläm nu under pandemin pga det här.
Fast smitta kan man väl göra även om man inte är allmänpåverkad, eller hur tänker du? Jag ser däremot absolut inga problem med barn som kommer tillbaka efter ett antal dagar hemma med lite snuva. När smittorisken är över. Annars hamnar vi bara i ett ständigt ekorrhjul av barn och vuxna som smittar varandra hela tiden. I annat fall får vi nog höja sjukersättningen också, så att personalen har råd att stanna hemma. Och ta bort karensdagen.
 
Fast smitta kan man väl göra även om man inte är allmänpåverkad, eller hur tänker du? Jag ser däremot absolut inga problem med barn som kommer tillbaka efter ett antal dagar hemma med lite snuva. När smittorisken är över. Annars hamnar vi bara i ett ständigt ekorrhjul av barn och vuxna som smittar varandra hela tiden. I annat fall får vi nog höja sjukersättningen också, så att personalen har råd att stanna hemma. Och ta bort karensdagen.
Håller med dig fullständigt!
Jag själv blir sängliggande 1,5 vecka av samma förkylning som gör folk "lite snoriga" och det är så jävla tröttsamt att bli smittad om och om igen. Ett år var jag hemma 10 ggr pga att jag blev smittad av andra, det är inte jättekul.
 
Fast jag förstår det faktiskt. Jag läste en artikel om en familj med ett barn som förlorade flera tusen kronor i månaden på att vara hemma med snuvigt barn! Månad efter månad. Det är mycket pengar och förskolans främsta uppgift är faktiskt att se till att föräldrar ska kunna jobba. Är barnet sjukt ska det vara hemma men en liten snuva är inte en sjukdom som kräver att barnet stannar hemma tycker jag. Då får staten allt pumpa in mer pengar i vabbandet.
Fast jag tror många gånger handlar det inte om en liten snuva. Så hysteriska är vi inte. Däremot innan pandemin så var många förskolor väldigt ”generösa” när det handlade om sjuka/hängiga barn typ kräkning/feber var liksom måttstocken då. Och det kunde vara livat redan då hos vissa VH när man ringde efter t ex tredje diarréblöjan och det suckades och Pelle hade ju ätit tre pepparkakor igår så det är därför. Eller Stina har feber för hon hade salta pinnar i näsan igår.
 
Nu är det väl ingen som är förvånad, men HD.se skriver idag

"Smittan ökar åter i Skåne – mest bland unga utan vaccin". Oron är inte främst att unga hamnar på sjukhuset utan att de driver smittspridningen (enligt texten). Känns trist att det fortfarande är så många ovaccinerade yngre trots insatser för att vaccinera.
 
Nu börjar det äntligen kännas som att det är lite ordning på torpet! Fick idag en kallelse för en tredje dos (jag har ju redan fått min, men det skickades väl ut till alla på sjukhuset på behandlingen jag står på) och det står även att man uppmuntras att kolla antikroppar efter sex veckor om man vill (innan så var det något man fick be om själv, och något som man helst inte gjorde), och meddela svaret till dem!! Vidare så uppmanas man fortsatta testa sig vid symtom/misstanke om covid (annat än för random vaccinerad människa efter 1 november alltså, trots tre doser) och att man ska kontakta mottagningen vid positivt svar. Det vidareutvecklad inte här, men jag vet sedan innan att det är för att man rekommenderar att sätta in antiviral behandling eller dyl., även om man har lindriga symtom.

Läste även någon mindre studie som visade på ett större antal som fick antikroppar efter en tredje dos, än de första två, vad gäller personer på min behandling. Det säger kanske inte så mycket än, men det är något.
 
Hejochhå...
" ... 30 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats, meddelar Folkhälsomyndigheten. Sammanlagt har nu 14 956 smittade personer avlidit i Sverige.

"Sedan slutet av augusti har antalet avlidna per dag ökat jämfört med sommarperioden. Den senaste månaden har det varit som högst 8 dödsfall per dag (16 september). De dödsfall som rapporteras i dag fördelar sig över två veckor och är förväntat utifrån smittläget i de äldre åldersgrupperna", skriver Folkhälsomyndigheten i en mejlkommentar."
www.sydsvenskan.se

Det känns ändå ganska väntat att det skulle öka med kallare väder och slopade restriktioner.

Min bror bor i Rumänien. Där smittas 15 000 och runt 400 dör, om dagen.
 
Det känns ändå ganska väntat att det skulle öka med kallare väder och slopade restriktioner.

Min bror bor i Rumänien. Där smittas 15 000 och runt 400 dör, om dagen.
Sjukvården är nära kollaps i Rumänien. Men så är vaccinationsgraden runt 30% som i Ryssland också. Tragiskt att vaccinationsmotståndet skördar så många liv.

Om Bolsonaro i Brasilien (aktuellt igår) skulle ha blivit dömd för folkmord så kanske de där som aktivt hotar skolpersonal om repressalier om de vaccinerar skolbarn kan få sitta i isoleringscell tills pandemin är mer över.
 
Sjukvården är nära kollaps i Rumänien. Men så är vaccinationsgraden runt 30% som i Ryssland också. Tragiskt att vaccinationsmotståndet skördar så många liv.

Om Bolsonaro i Brasilien (aktuellt igår) skulle ha blivit dömd för folkmord så kanske de där som aktivt hotar skolpersonal om repressalier om de vaccinerar skolbarn kan få sitta i isoleringscell tills pandemin är mer över.

Ja, de vill inte vaccinera sig. De erbjuder bla matkuponger till de som vaccinerar sig men inget verkar fungera 😔
 
Jag fick min tredje dos idag :)
Än känner jag inget särskilt och jag kom ihåg att trycka på stickstället i tio minuter så förhoppningsvis blir min arm inte lika arg som vid första dosen. Till andra hade jag fått tipset om att trycka och då fick jag inte ont i armen alls. Räknar med en slöhelg med diverse symptom som vid tidigare vaccinationer och har en back up plan för djuren om det skulle bli illa.
 
Fick min tredje spruta i onsdag och har inte känt minsta lilla! Den här gången fick jag Pfizer. De första två var AstaZenica och då reagerade jag på den första med att sova ett dygn.

Jag har inga som helst sjukdomar utan är kärnfrisk så fick tredje dosen pga av att jag är född -56 dvs 65 år i år.
 
Jag fick tredje igår (Pfizer) och har inga biverkningar alls, samma som efter andra. Efter första blev jag hängig första kvällen ich fick jätteont i armen men det gock över snabbt (kunde jobba dagen efter).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
560
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 977
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp