Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma här! Ont i armen men uthärdligt. Nästan så att jag undrar om det var saltlösning i sprutan...! (Skojar....) Nån sa att det är ett bra tecken om man får influensaliknande symptom efter vaccineringen, det är ett tecken på att det är effektivt. Hm.... Jag har typ noll känningar än så länge...
Jag fick riktigt ont i armen senare på kvällen. Kändes som om den var av. På natten debuterade influensasymptom och sedan en extrem trötthet. Är fortfarande inte i normalläge men nu har jag inte ont i armen längre iallafall. Jag blev alltså vaccinerad i måndags. Så otroligt tacksam för att jag fick vaccinationen så att jag förhoppningsvis slipper få covid och jag hoppas att du har rätt för då lär jag vara immun redan :p
 
Jag har fått min första vaccination idag. Blev Pfizer. Här i Region Örebro släppte de tider för oss i riskgrupp igår kväll. Så jag bokade direkt och min make fick också tid idag. Så himla skönt att nu ha fått första sprutan. Spruta nr 2 får vi 16/6.

/Lizzie

Svarar mig själv.

Inga biverkningar idag. Mår precis som vanligt. Liten bula över sticket, som gör lite ont när jag klämmer där. I övrigt ingen smärta i armen.

Maken blev också vaccinerad igår samtidigt som jag. Han märker absolut ingenting.

/Lizzie
 
Lyckades boka en tid åt min kära Pappa som ligger i riskgrupp och inte är så där jätte kompis med datorer 😆 Han kan tyvärr inte skylla på åldern bara ointresse. Men i de här fallet kunde jag hjälpa honom! Så på Måndag är de hans tur med ❤️✊ Vet att han oroat sig massor för om han skulle få Corona, hoppas han blir glad 😊 Han borde ha fått smset redan men han hör nog inte telefonen på jobbet. Satt verkligen på vakt 00.00 för att få en tid 😅 Men vad gör man inte för sina föräldrar?
 
Jag fick första sprutan med AstraZeneca 5:e mars (i form av att jag är vårdpersonal) och gick i taket när de ställde in andra sprutan med Astra för under 65. Har bråkat som tusan på jobbet om att få även andra sprutan med Astra så jag blev ju mer än nöjd när FHM gick ut den 26/4 med att det är ok även för under 65 att få välja andra sprutan med Astra om man önskar.

Varför? Jag föredrar samma vaccin med samma verkningsmekanism för komplett vaccinskydd framför två olika typer av vaccin. Och nu kan jag dessutom ”spara” den Pfizer eller Modernadosen till någon som är mer rädd. Perfekt!! Och för mig som inte själv eller har någon familj eller nära släkt med historia av blodpropp eller blödarsjuka kändes det självklart.
De flesta på min arbetsplats (vårdcentral) i samma situation väljer att göra samma.

Mina biverkningar var ömhet i överarmen på stickstället (och en svullnad, men såg ju ut som att jag hade axelmuskler för en gångs skull :laugh:) och mådde lite kymmigt endast kvällstid två dagar efter sprutan.
Min mamma som fick Pfizer häromveckan fick däremot som rejäl influensa 3-4 dagar med efterföljande förkylning 1 vecka.
 
Ni som vaccinerats på sjukhus eller vaccinmottagning, hur lång tid bör man sätta av? Jag får sjuktaxiresa pga. nedsatt immunförsvar samt dåliga förbindelser och bör boka den idag. Hur lång tid innan respektive efter behöver man räkna med ungefär? På andra kallelser till exempel till röntgen så har det stått att man gärna får vara där ca. 10 min innan utsatt tid, men det står ingen sådan angivelse i kallelsen.
 
Jaha, trots intyg så får jag inte boka en sjukresa då jag inte tillhör en riskgrupp i fas 2. Ville bara grina när personen jag pratade med upprepade att bara personer i riskgrupp får sjukresa, när jag är i en medicinsk riskgrupp. Kul att de ordnade det i VGR, när de ordnade att riskgrupper i fas 3 ska vaccineras på sjukhus. Så kan jag inte tigga till mig skjuts av någon hemmavid så måste jag boka om tiden :(
 
Ni som vaccinerats på sjukhus eller vaccinmottagning, hur lång tid bör man sätta av? Jag får sjuktaxiresa pga. nedsatt immunförsvar samt dåliga förbindelser och bör boka den idag. Hur lång tid innan respektive efter behöver man räkna med ungefär? På andra kallelser till exempel till röntgen så har det stått att man gärna får vara där ca. 10 min innan utsatt tid, men det står ingen sådan angivelse i kallelsen.
Jag stod i "kö" (dvs vi var utspridda över en större yta) utomhus tillsammans med kanske 10 andra som väntade, utanför kliniken. Man får ju inte gå in och vänta. Hade tid till kvart i, kom in kanske senast fem över, dvs 20 minuter efter beräknad tid. Högst. Kallt och blåsigt, glad att jag var välklädd...

Vaccineringen gick snabbt, sen fick jag sitta i bilen en kvart - skulle tuta om jag kände mig påverkad :-)

Detta var vid en vårdcentral (Trygga) i Skåne. Jättesnabbt egentligen och fin service. Så tacksam!!!
 
Jag stod i "kö" (dvs vi var utspridda över en större yta) utomhus tillsammans med kanske 10 andra som väntade, utanför kliniken. Man får ju inte gå in och vänta. Hade tid till kvart i, kom in kanske senast fem över, dvs 20 minuter efter beräknad tid. Högst. Kallt och blåsigt, glad att jag var välklädd...

Vaccineringen gick snabbt, sen fick jag sitta i bilen en kvart - skulle tuta om jag kände mig påverkad :-)

Detta var vid en vårdcentral (Trygga) i Skåne. Jättesnabbt egentligen och fin service. Så tacksam!!!
I mitt faller kommer det se lite annorlunda ut, det står att man ska gå direkt till våningen i sjukhuset där vaccinationen sker, inte någon detalj om att man måste vänta utanför etc. :)
 
Ni som vaccinerats på sjukhus eller vaccinmottagning, hur lång tid bör man sätta av? Jag får sjuktaxiresa pga. nedsatt immunförsvar samt dåliga förbindelser och bör boka den idag. Hur lång tid innan respektive efter behöver man räkna med ungefär? På andra kallelser till exempel till röntgen så har det stått att man gärna får vara där ca. 10 min innan utsatt tid, men det står ingen sådan angivelse i kallelsen.
För mig tog det rätt lång tid då dom var försenade. Stod att man skulle komma tidigast 10 min innan utsatt tid för att undvika kö men det tog ca 30 min efter det som man blev uppropad. Sen var det kö till inskrivningen och sen en kö till innan man fick vaccin. Så jag fick mitt vaccin ca 1h efter tiden jag var kallad till och sen fick man sitta ner i en stor sal och vänta tills ens kvart hade passerat innan man fick gå.

Men dels så hade jag nog otur att dom hade lite strul och sen så var det ett stort sjukhus där vi var många med samma tid då det fanns i alla fall 8 vaccinatörer.
 
I mitt faller kommer det se lite annorlunda ut, det står att man ska gå direkt till våningen i sjukhuset där vaccinationen sker, inte någon detalj om att man måste vänta utanför etc. :)

Jag tog mitt på Karolinska (Huddinge). Många var tidiga (jag inkluderad) men personal och två väktare såg till att slussa folk rätt. Dvs, det var ett antal stolar utsatta utanför mottagningen. Ingen fick stå upp utan bara sitta på stolarna. De som bokats till visst klockslag skulle sitta där. Allteftersom fler försvann in för att bli vaccinerade så fick nya komma och sätta sig. Den andra gruppen fick stå i kö med mellanrum i en korridor. Efter vaccination slussades man vidare till en föreläsningssal gissar jag att det är där man fick sitta och vänta. Blev lite full i skratt eftersom varenda en, jag inkluderad, satt och fipplade med telefonen. Vad gjorde folk innan Age of the Mobile?

Fö, hade jag inga känningar i går, men idag är jag seg och trött, lite så där obestämt ont i kroppen, lite öm i armen och med huvudet fullt av bomull samt snörvlar lite. Tänkte egentligen göra några ärenden på stan men det blir nog en lugn dag hemma.
 
Ni som vaccinerats på sjukhus eller vaccinmottagning, hur lång tid bör man sätta av? Jag får sjuktaxiresa pga. nedsatt immunförsvar samt dåliga förbindelser och bör boka den idag. Hur lång tid innan respektive efter behöver man räkna med ungefär? På andra kallelser till exempel till röntgen så har det stått att man gärna får vara där ca. 10 min innan utsatt tid, men det står ingen sådan angivelse i kallelsen.
Här var det nästan lite dött när jag anlände. Ingen kö utan jag fick gå rätt in, sen blev jag ombedd att sitta utanför i ca 5 minuter ifall det skulle bli nåt tok. Gick ohyggligt snabbt således.
 
Jag har varit frusen, trött och seg plus huvudvärk i två dagar efteråt. En annan grej som jag vanligtvis inte gör är att jag har druckit massor med vatten 😆 Vart kopiöst törstig i två dygn typ. Idag mer mitt normala intag petar i mig något vatten glas då och då.
 
Två dygn sen min spruta nu. Haft lite lite ont i armen men annars ingenting. Nästan lite besviken 😅 alltså vill inte bli dålig men om man känner lite sjukdomskänsla så känns det som att vaccinet/kroppen "börjat jobba" typ. Efter svininfluensa-vaccinet (vet att det är nåt helt annat) men jag jättedålig i ett par dygn så jag hade förberett för att ligga i soffan, ifall det skulle bli så.
 
Ni som vaccinerats på sjukhus eller vaccinmottagning, hur lång tid bör man sätta av? Jag får sjuktaxiresa pga. nedsatt immunförsvar samt dåliga förbindelser och bör boka den idag. Hur lång tid innan respektive efter behöver man räkna med ungefär? På andra kallelser till exempel till röntgen så har det stått att man gärna får vara där ca. 10 min innan utsatt tid, men det står ingen sådan angivelse i kallelsen.

Jag kom ett par minuter innan min bokade tid men det var inte fullsatt så jag fick gå direkt in och sätta mig. Det var några före i kön så jag fick vänta i ca 10 minuter innan jag fick komma in. Själva vaccinationen tog mindre än 5 och sen var det vänta 15 min innan jag fick gå. Så ungefär en halvtimme tog alltihop. Det fanns värdar där som höll koll och slussade folk rätt så det var bara att följa deras instruktioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
477
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 958
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp