Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkligen, trots att det var löpande band-principen tog hon sig tid att verkligen titta mig i ögonen och säga att det är fullt normalt att vara rädd. Hon nästan kastade in nålen vilket fick mig att rycka till, men då kom de lugnande orden. :love:

För övrigt så är jag lite öm i området där injektionen gavs, men inget värre ännu.

Haha, min var lite samma. Jag har varit väldigt väldigt nålrädd, men det är så mycket bättre efter terapi. Berättade det för henne igår och hon var också himla bra men sen sa hon typ "ta ett djupt andetag utan masken" och sen trodde jag hon skulle sprita av och ha sig, men icke, då kom sticket 😂

Gick snabbt och smidigt.
Och idag har jag lite ont, men inte värre än efter typ TBE och hepatitsprutorna.
😁

Samma här! Jag förväntade mig lite daltande såsom verkar vara brukligt med rädda patienter, men helt plötsligt utan förvarning så satt nålen i armen. :o

Alltså, jag vet att min far har varit med och snabbutbildat folk i att hantera spruträdda nu inför massvaccinationer. Ffa i England men säkert här också. I hans värld ingår inget pjosk :angel: :D

Alltså för mig hade det där pajat Allt, jag hade blivit både förskräckt och förbannad. Inte så att min läkare på något vis satt och beskrev vad han skulle göra, men han lovade att han inte skulle överraska mig och det gjorde han inte heller. Jag vägrar kalla det daltande, jag tyckte att han var inkännande och vettig.
 
Alltså för mig hade det där pajat Allt, jag hade blivit både förskräckt och förbannad. Inte så att min läkare på något vis satt och beskrev vad han skulle göra, men han lovade att han inte skulle överraska mig och det gjorde han inte heller. Jag vägrar kalla det daltande, jag tyckte att han var inkännande och vettig.
Jag förstår dig!
Jag är inte rädd för sprutor, däremot för tandläkaren. Har gått i terapi för det och lärt mig att jag behöver ha kontroll över situationen och ett milt och inkännande bemötande. Känner jag inte att tandläkaren låter mig vara delaktig i allt som händer, känner in min sinnesstämning och bryter så fort jag säger till fungerar det inte.
Vissa skulle kalla det daltande, men ja, det är vad som behövs för mig.
 
Jag förstår dig!
Jag är inte rädd för sprutor, däremot för tandläkaren. Har gått i terapi för det och lärt mig att jag behöver ha kontroll över situationen och ett milt och inkännande bemötande. Känner jag inte att tandläkaren låter mig vara delaktig i allt som händer, känner in min sinnesstämning och bryter så fort jag säger till fungerar det inte.
Vissa skulle kalla det daltande, men ja, det är vad som behövs för mig.
Jag har hanterat min tandläkarrädsla genom att försöka fråga så mycket som möjligt. Vad betyder det ordet? Varför gör ni så? Vad är det här för makapär?
Idag fick jag en ny slags infektion (järn) på vårdcentralen och då provade jag samma teknik när jag kände att jag började bli darrig och nervös så ställde jag massa frågor om vad hon gjorde, hur alla grejer fungerade. Funkade hur bra som helst! Alla måste hitta sina sätt att hantera situationen liksom :)
 
Jag förstår dig!
Jag är inte rädd för sprutor, däremot för tandläkaren. Har gått i terapi för det och lärt mig att jag behöver ha kontroll över situationen och ett milt och inkännande bemötande. Känner jag inte att tandläkaren låter mig vara delaktig i allt som händer, känner in min sinnesstämning och bryter så fort jag säger till fungerar det inte.
Vissa skulle kalla det daltande, men ja, det är vad som behövs för mig.
Detta är verkligen inte 'daltande', jag tycker att det är ett sådant fult och nedsättande ord. Att professionellt hantera situationen och bemöta sin patient låter bättre. ;)

Hoppas och tror att vi kommit lite längre än att säga "äsch, var inte fånig" åt fobiker och "äsch, ryck upp dig!" åt personer som av olika anledningar mår dåligt. :heart
 
Alltså för mig hade det där pajat Allt, jag hade blivit både förskräckt och förbannad. Inte så att min läkare på något vis satt och beskrev vad han skulle göra, men han lovade att han inte skulle överraska mig och det gjorde han inte heller. Jag vägrar kalla det daltande, jag tyckte att han var inkännande och vettig.

Ja alltså, jag var ju ändå redo och är inte längre då rädd som jag varit. Det märkte hon väl också antar jag.
Annars hade jag såklart inte blivit nöjd...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja alltså, jag var ju ändå redo och är inte längre då rädd som jag varit. Det märkte hon väl också antar jag.
Annars hade jag såklart inte blivit nöjd...
Jag förstår att det funkade för er som skrev, jag blev bara lite förskräckt över att det på något vis skulle vara en vettig metod att hantera spruträdda på. Jag hade garanterat inte återvänt för spruta två liksom.
 
Jag förstår att det funkade för er som skrev, jag blev bara lite förskräckt över att det på något vis skulle vara en vettig metod att hantera spruträdda på. Jag hade garanterat inte återvänt för spruta två liksom.

Ja, menar bara att det jag skrev nog var ganska missvisande. Hade jag varit så nålrädd som jag var tidigare är jag säker på att hon INTE gjort på det här viset. För hade jag varit så rädd som förut hade jag nog knappt satt mig ner på stolen...

Jag har svårt att se att man tycker det är en vettig strategi att hantera rädda på, men kan också se att de nog Inte har tiden att lägga särskilt lång stund på varje individ när de kör på löpande band. Tycker det var jäkligt fint att höra om ditt mottagande dock, precis sånt man vill ha 🥰
 
Det sägs ju att de som haft covid sen tidigare får mer biverkningar av första dosen vaccin. Är det några här inne som kan instämma att det stämde för er?
 
Det sägs ju att de som haft covid sen tidigare får mer biverkningar av första dosen vaccin. Är det några här inne som kan instämma att det stämde för er?

Jag har haft covid (milt) och fick ingen biverkning av första sprutan Pfizer. Bara lite ont i armen just dör de stack men mycket lite.
 
Jag fick mitt vaccin i onsdags, på morgonen och mådde ganska illa både samma dag och dagen efter. Öm i armen, men när det började störa tog jag en Panodil. Ammar också och har inte märkt något på bebisen.
 
Fick min första i onsdags, Moderna. Hade ruggigt ont i överarmen och skuldran första kvällen/natten, gick upp vid 02:30 och tog en värktablett som hjälpte riktigt bra. Igår var det lite bättre, och idag känner jag bara av det när jag tar ut rörelserna :)

Utöver det lite såndär känsla som innan en förkylning bryter ut, med småvärk i lederna och trött. Så jag räknar med att immunförsvaret är igång och gör sin grej!
 
Det sägs ju att de som haft covid sen tidigare får mer biverkningar av första dosen vaccin. Är det några här inne som kan instämma att det stämde för er?

Hade covid oktober-20 och har bara fått en dos ännu (phizer). Men jag fick, förutom ont i armen och kli vid sticket, även feber och sjukdomskänsla dagen efter samt kort snuva på natten. Arm-ontet höll i sig i två dagar. Får återkomma efter dos 2! 😊 Men jag hoppas inte det blir värre.
 
Haft (lindrig) covid och fick efter första sprutan biverkningar i form av huvudvärk och ledvärk.

Kollegan som hade kraftig covid fick biverkningar i form av bla hög feber i flera dagar av båda sprutorna. Så pass att hon är tveksam till att ta en ev tredje spruta.
 
Så dumt :rofl: jag tyckte att jag tog vaccineringen anmärkningsvärt bra men kom på idag(!) att jag faktiskt äter lugnande medicin, vilket hjälpte nog mycket, jag kom bara inte tänka på det då jag äter medicinen av en annan anledning :angel::rofl:
Så det fick sin förklaring! :D:rofl:
 
Det sägs ju att de som haft covid sen tidigare får mer biverkningar av första dosen vaccin. Är det några här inne som kan instämma att det stämde för er?
Jag hade covid i mars -20 (men några antikroppar har inte påvisats). Hade feber och ont i kroppen/influensakänsla i tre dagar efter första sprutan och var i samma form som innan sprutan efter ca 10 dagar. Absolut inte lika sjuk som av covid. 👌🏼

Jag läste på fhms hemsida att de råder alla som haft covid och blivit rejält sjuka i mer än ett dygn efter att ha tagit dos 1 att diskutera med sin läkare innan dos 2.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
477
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 957
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp