Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grejen är att kortet är spårlöst borta :arghh:
Borde inte ha slängt det det vore ju höjden av klantighet :cautious:
Men jo satsar på att ta med 5 veckors intervall, som jag förstått av andra ska det funka här :) tog min nr 1 spruta i Knivsta.
På grund av att yngre inte bokat in sig samt god tillgång på vaccin så står det numera:
"Ungefär 5 veckor efter din första vaccination ska du ta din andra dos. " (1177 Uppsala län)
 
De får sätta upp droppinvaccination på badstränder och lite varstans där folk rör sig och till hösten på gymnasieskolorna :). Jag tror många yngre vill vaccinera sig men det är ingen panik och så vill de inte ha biverkningar när det är sommar.
 
Fick första sprutan i förra måndagen, pfizer blev det, med bara lite ont i kroppen som biverkning.

Har tid inbokad för nästa, men lyckades få till en operationstid samma datum, så blir att boka om vaccineringen.
 
Fick första sprutan i förra måndagen, pfizer blev det, med bara lite ont i kroppen som biverkning.

Har tid inbokad för nästa, men lyckades få till en operationstid samma datum, så blir att boka om vaccineringen.
Två dagar emellan narkos å vaccination sa de till mig. Jag hade tre dagar emellan de två i förra veckan inför min andra spruta 🤪Vad säger de hos dig?
 
Det sägs ju att de som haft covid sen tidigare får mer biverkningar av första dosen vaccin. Är det några här inne som kan instämma att det stämde för er?
Min syster har haft covid, och ja, hon fick mycket mer biverkningar av vaccinet än våra föräldrar som fått sprutan (hon jobbar i vården så det är därför hon fått ta vaccinet långt före oss trots att hon är ung). Första sprutan blev hon sämre av ån vad hon blev när hon hade covid, andra sprutan inte riktigt lika illa men ändå som en rejäl influensa i ett par dagar.

Men hon reagerade också väldigt starkt och blev riktigt dålig av vaccinet mot svininfluensa, vilket ingen annan i familjen blev, så hon kanske är extra känslig.

Idag har även jag kunnat boka in tid för vaccination, hoppas på att slippa biverkningar.
 
Nu har det gått fyra veckor sedan min andra dos, och jag ska få provtagningsmaterial för antikroppar skickat till mig ifrån sjukhusmottagningen. Det känns lite 50/50 om jag kommer ha det eller ej. Står på anti-CD20 behandling som då strävar efter att sänka just de b-cellerna. Man kollar nivåerna av CD20 och CD19 regelbundet för att se om behandlingen är effektiv, och om jag fattat det rätt så är det när de är omätbara som det garanterat blir svårt. Sist jag kollade så var de dock mätbara, men det var efter en lägre intervall mellan behandlingarna än vanligt (pga. covid). Gången innan dess, där det var en sexmånadersintervall så var de omätbara - och det är just ungefär sex månader som gick mellan min senaste infusion och vaccinationen. Studier visar att det är ganska få som utvecklar antikroppar, men att det inte är hopplöst med t-cellskydd.
 
Min syster har haft covid, och ja, hon fick mycket mer biverkningar av vaccinet än våra föräldrar som fått sprutan (hon jobbar i vården så det är därför hon fått ta vaccinet långt före oss trots att hon är ung). Första sprutan blev hon sämre av ån vad hon blev när hon hade covid, andra sprutan inte riktigt lika illa men ändå som en rejäl influensa i ett par dagar.

Men hon reagerade också väldigt starkt och blev riktigt dålig av vaccinet mot svininfluensa, vilket ingen annan i familjen blev, så hon kanske är extra känslig.

Idag har även jag kunnat boka in tid för vaccination, hoppas på att slippa biverkningar.
Jag har också haft covid och låg inne på sjukhus. Fick jobbiga biverkningar av första sprutan (hamnade dock inte på sjukhus, men blev riktigt dålig) och känner mig lite tveksam på spruta nummer 2. Har pratat med en läkare men de visste liksom inte, kunde inte rådgöra mer än att det är bra att ta 2sprutor. De hade ingen större koll på biverkningar och avrådan från att ta spruta nummer 2.

Så, ja-a, jag hoppas väl att dos 2 inte kommer bli lika jobbigt som dos 1. :sorry:
 
Jag har också haft covid och låg inne på sjukhus. Fick jobbiga biverkningar av första sprutan (hamnade dock inte på sjukhus, men blev riktigt dålig) och känner mig lite tveksam på spruta nummer 2. Har pratat med en läkare men de visste liksom inte, kunde inte rådgöra mer än att det är bra att ta 2sprutor. De hade ingen större koll på biverkningar och avrådan från att ta spruta nummer 2.

Så, ja-a, jag hoppas väl att dos 2 inte kommer bli lika jobbigt som dos 1. :sorry:
Förstår att det känns jobbigt. Men kanske du redan haft ditt corona-elände så det räcker och blir över nu 🤗
 
Förstår att det känns jobbigt. Men kanske du redan haft ditt corona-elände så det räcker och blir över nu 🤗
Jag hoppas verkligen det. Det enda som motiverar att ta spruta 2, är för att jag är livrädd att bli lika sjuk igen som jag fick covid. Så då får jag väl ha jobbiga biverkningar i 10dagar, om jag förhoppningsvis får ett skydd som kan skydda från allvarlig sjukdom igen.
 
Jag har också haft covid och låg inne på sjukhus. Fick jobbiga biverkningar av första sprutan (hamnade dock inte på sjukhus, men blev riktigt dålig) och känner mig lite tveksam på spruta nummer 2. Har pratat med en läkare men de visste liksom inte, kunde inte rådgöra mer än att det är bra att ta 2sprutor. De hade ingen större koll på biverkningar och avrådan från att ta spruta nummer 2.

Så, ja-a, jag hoppas väl att dos 2 inte kommer bli lika jobbigt som dos 1. :sorry:
För just min syster var inte spruta två lika hemsk som spruta ett. Hon fick visserligen Astra i första omgången och Moderna i andra eftersom de hann ändra så att inga unga fick Astra mellan att hon vaccinerades. Det kan ju också påverka att hon blev så dålig första gången, har mest hört om folk som blev kassa av just Astra (en anledning att jag är väldigt glad att jag inte kommer få det vaccinet).
 
Jag håller tummarna för att spruta nummer två är lika smidig som spruta nummer ett för mig. Jag har nämligen bokat ett klinikbesök med hästen dagen efter..... :nailbiting: :D Med spruta nummer ett fick jag bara lite träningsvärk i armen, och KANSKE var jag också lite tröttare än vanligt samma dag, så jag kom rätt lindrigt undan. Men jag förväntade mig i och för sig inte att det skulle bli så mycket värre heller. Av alla de som jag har pratat med hittills är det bara en som har blivit hyfsat sjuk efter sina sprutor. Resten har inte känt mycket mer än lite ömhet i armen, och svullna lymfkörtlar. Pappa, som fick astra, kände ingenting alls. Vare sig med första eller andra.
 
B9095EA2-6376-4770-ADCD-5FA41E81B393.jpeg

:banana: det innebär att jag kan få det gjort på semestern och gå tillbaka till jobbet med fullt skydd :up:
 
Jag har hittills fått lindrigare biverkningar av andra dosen. Har haft ont i armen men inte lika ont som efter första dosen. Kände mig rätt hängig efter första också men det har jag inte gjort nu (utöver att jag sov dåligt första natten pga råkade lägga mig på den ömma armen hela tiden😆)
 
Nu har min partner under kvällen insjuknat med feber och muskelvärk ca 3 veckor efter första dosen. Blä! Vilken tajming. PCR-test imorgon, men det känns ju ganska otroligt att få feber under sommaren om det inte är Corona...

Jag har också sen imorse haft exakt samma smärta i vaccinations-armen som jag hade dagen för vaccinationen. Jättekonstigt. Det finns väl inget kvar i den armen/muskeln nu, men smärtan är identiskt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
480
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
2 958
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp