Vaccinering mot kvarka

Merrier

Trådstartare
Hej, jag undrar hur många det är som har kommit igång med vaccinering mot Kvarka? Det verkar finnas ett nytt vaccin för hästar som räddar hästar från kvarka. Vad har ni hört?
 
Jag har tönkt göra det men kommer nog inte vaccinera JUST NU då det krävs ganska många doser för att uppnå en viss immunitet. Jag väntar tills det kommer ett kraftigare vaccin framöver.
 
2 doser var det väl ungefär detsamma som för influensa? Sedan fyller man på och får 94% skydd årligen eller något sådant om jag förstår det rätt.
 
Jaha finns det tillgängligt nu? Någon som vet om det kostar som ett vanligt vaccin eller om det är svindyrt?
 
Enligt godkännandet så är det 2 doser med en månad mellan och då är hästen skyddad 2 mån innan man ska börja om igen. Dock menar företaget som tagit fram vaccinet at det sedan räcker med årlig revaccination (se bild), men Europeiska Läkemedelsmyndigheten och vår svenska motsvarighet som godkände vaccinet höll inte med.

Kontrollgruppen var liten, studien kort. Övergående biverkningar som lokala vävnadsreaktioner och feber var stor. Har inte hört någon som vaccinerat.
Från fass länk.

Apotea tar 2500 kr för 8 doser och doserna behöver användas genast och kan inte sparas till nästa vaccinationstillfälle.
 

Bifogade filer

  • kvarka.PNG
    kvarka.PNG
    131,2 KB · Visningar: 61
Jaha finns det tillgängligt nu? Någon som vet om det kostar som ett vanligt vaccin eller om det är svindyrt?
Ja, företaget tar tydligen 150kr per dos och distributören verkar lägga till 150kr, så 300 kr, sedan lägger nog veterinären på sina kostnader. Är det som övriga vaccinationer. Det verkar vara ett extremt intresse av det här i USA där det inte finns tillgängligt får jag en uppfattning av.
 
Enligt godkännandet så är det 2 doser med en månad mellan och då är hästen skyddad 2 mån innan man ska börja om igen. Dock menar företaget som tagit fram vaccinet at det sedan räcker med årlig revaccination (se bild), men Europeiska Läkemedelsmyndigheten och vår svenska motsvarighet som godkände vaccinet höll inte med.

Kontrollgruppen var liten, studien kort. Övergående biverkningar som lokala vävnadsreaktioner och feber var stor. Har inte hört någon som vaccinerat.
Från fass länk.

Apotea tar 2500 kr för 8 doser och doserna behöver användas genast och kan inte sparas till nästa vaccinationstillfälle.

Jag tolkar inte det så alls faktiskt. Man tar två doser för att bygga upp immunitet och sedan tar man det 1 gång årligen för att få optimal effekt. Hur är det med influensa? Jag fick uppfattningen att det är samma sak.

Jag undrar om inte det här kommer bli mycket vanligt att man vaccinerar hästar mot kvarka framöver. Det verkar vara som influensa, Covid... du behöver inte uppleva det om du vaccinerar dig årligen, sedan finns det ju alltid undantag där man drabbas ändå men betydligt mildare. I min bok räknas det högt.
 
Jag tolkar inte det så alls faktiskt. Man tar två doser för att bygga upp immunitet och sedan tar man det 1 gång årligen för att få optimal effekt. Hur är det med influensa? Jag fick uppfattningen att det är samma sak.

Jag undrar om inte det här kommer bli mycket vanligt att man vaccinerar hästar mot kvarka framöver. Det verkar vara som influensa, Covid... du behöver inte uppleva det om du vaccinerar dig årligen, sedan finns det ju alltid undantag där man drabbas ändå men betydligt mildare. I min bok räknas det högt.
Förstår inte alls vad du menar med oklar tolkning. Sista meningen är solklar i fass tycker jag.


Grundvaccination:

Administrera en dos (2 ml) genom intramuskulär injektion, följt av en andra dos (2 ml) fyra veckor senare.

Revaccination:

Det finns inga data om förlängd klinisk immunitet vid revaccination genom administrering av engångsdoser.

Hos hästar som löper hög risk för infektion med S. equi rekommenderas därför att grundvaccinationen upprepas efter två månader.
 
Nej, jag är inte anställd hos Intervacc och det var något med FASS som jag inte kommer ihåg. Jag fastnade mest på två vaccinationer och sedan påfyllnad efter ett år med 94% verkan. Det verkar saknas vetenskapliga fältstudier på det.

Jag arbetar inom rättsväsendet med helt andra saker som inte har med hästar att göra överhuvudtaget. Jag har inte ens FB så jag har ingen aning om vad som skrivs där och är i största allmänhet inte intresserad av sådan media. Sportshorse kommer du ihåg vilka anledningarna var som gjorde att veterinär avrådde att ta vaccinet?

Jag undrar mest egentligen hur "hästvärlden" funderar kring det här. Jag hörde att man i Kanada ser fram emot att vaccinet ska släppas och USA tyckte väl att det gick långsamt att få det godkänt också. I Europa tror jag England, Frankrike, Nederländerna, Norge med några fler har fått det godkänt.

Hur fungerar det med hästtävlingar och dylikt. Måste hästarna vara vaccinerade då mot influensa och dylika sjukdomar? När man har ett stall, finns det någon konsensus kring vilka vaccinationer som är ett måste eller saknas det krav?
 
Nu har jag raderat ett antal tramskommentarer och kommentarer som citerar dem. Vore bra om ni kunde hålla er till ämnet framöver.

/mod.
 
Nej, jag är inte anställd hos Intervacc och det var något med FASS som jag inte kommer ihåg. Jag fastnade mest på två vaccinationer och sedan påfyllnad efter ett år med 94% verkan. Det verkar saknas vetenskapliga fältstudier på det.

Jag arbetar inom rättsväsendet med helt andra saker som inte har med hästar att göra överhuvudtaget. Jag har inte ens FB så jag har ingen aning om vad som skrivs där och är i största allmänhet inte intresserad av sådan media. Sportshorse kommer du ihåg vilka anledningarna var som gjorde att veterinär avrådde att ta vaccinet?

Jag undrar mest egentligen hur "hästvärlden" funderar kring det här. Jag hörde att man i Kanada ser fram emot att vaccinet ska släppas och USA tyckte väl att det gick långsamt att få det godkänt också. I Europa tror jag England, Frankrike, Nederländerna, Norge med några fler har fått det godkänt.

Hur fungerar det med hästtävlingar och dylikt. Måste hästarna vara vaccinerade då mot influensa och dylika sjukdomar? När man har ett stall, finns det någon konsensus kring vilka vaccinationer som är ett måste eller saknas det krav?
Hästarna måste vara vaccinerade mot hästinfluensa för att få tävla och det brukar också krävas i andra sammanhang, tex av stallägare för att få stå inackorderad och av ridhusägare för att få komma och rida i ridhus.
Inga krav på andra vaccin.
 
Svenska översättningen av Produktresumén för det i EU Centralt godkända vaccinet Strangvac finns hos Läkemedelsverket och info om godkännandet hos EMA:

https://www.lakemedelsverket.se/sv/sok-lakemedelsfakta/lakemedel?id=20200305000031

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/veterinary/EPAR/strangvac



"Vaccinet är avsett för hästar som anses löpa hög risk för att infekteras med Streptococcus equi på grund av att de vistas i områden där det är känt att denna patogen förekommer. "

INTE som ett allmänt förebyggande vaccin att ta årligen.

Dessutom står även detta i produktresumén:
Effekt har visats gällande minskning av kliniska tecken på sjukdom hos individuella hästar i infektionens akuta stadium. Vaccinerade hästar kan bli infekterade med och sprida S. equi.
 
Svenska översättningen av Produktresumén för det i EU Centralt godkända vaccinet Strangvac finns hos Läkemedelsverket och info om godkännandet hos EMA:

https://www.lakemedelsverket.se/sv/sok-lakemedelsfakta/lakemedel?id=20200305000031

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/veterinary/EPAR/strangvac



"Vaccinet är avsett för hästar som anses löpa hög risk för att infekteras med Streptococcus equi på grund av att de vistas i områden där det är känt att denna patogen förekommer. "

INTE som ett allmänt förebyggande vaccin att ta årligen.

Dessutom står även detta i produktresumén:
Effekt har visats gällande minskning av kliniska tecken på sjukdom hos individuella hästar i infektionens akuta stadium. Vaccinerade hästar kan bli infekterade med och sprida S. equi.
Hej, det väl precis det Intervacc säger att det är just som Covid. Du kan få det fast du är vaccinerad mot det, även om det inte alls är lika sannolikt och om du nu får det så är det oftast en betydligt mildare variant. En av de yngre av mina kamrater har faktiskt fått Covid 3 gånger, trots vaccinationer. Personligen har jag också vaccinerat mig 3 gånger och är en av få numer som inte verkar ha haft covid. Rättare sagt ingen i min familj har haft det. Det beskrivs som influensan och likväl den behöver man ju inte ha heller om man vaccinerar sig. Något som dessutom rekommenderas för äldre mfl.
 
Hästarna måste vara vaccinerade mot hästinfluensa för att få tävla och det brukar också krävas i andra sammanhang, tex av stallägare för att få stå inackorderad och av ridhusägare för att få komma och rida i ridhus.
Inga krav på andra vaccin.
Tack, jag undrar om man kommer kräva även denna vaccinering framöver. Det får tiden utvisa. Jag gissar att det blir så och jag tror också att hästägare kommer vilja ha denna vaccination med tiden.
 
Nej, jag är inte anställd hos Intervacc och det var något med FASS som jag inte kommer ihåg. Jag fastnade mest på två vaccinationer och sedan påfyllnad efter ett år med 94% verkan. Det verkar saknas vetenskapliga fältstudier på det.

Jag arbetar inom rättsväsendet med helt andra saker som inte har med hästar att göra överhuvudtaget. Jag har inte ens FB så jag har ingen aning om vad som skrivs där och är i största allmänhet inte intresserad av sådan media. Sportshorse kommer du ihåg vilka anledningarna var som gjorde att veterinär avrådde att ta vaccinet?

Jag undrar mest egentligen hur "hästvärlden" funderar kring det här. Jag hörde att man i Kanada ser fram emot att vaccinet ska släppas och USA tyckte väl att det gick långsamt att få det godkänt också. I Europa tror jag England, Frankrike, Nederländerna, Norge med några fler har fått det godkänt.

Hur fungerar det med hästtävlingar och dylikt. Måste hästarna vara vaccinerade då mot influensa och dylika sjukdomar? När man har ett stall, finns det någon konsensus kring vilka vaccinationer som är ett måste eller saknas det krav?
Jag minns inte alla anledningar, dom var ganska många. När vaccinet var ute och tillgängligt för mig som kund så skulle det kosta typ 700-800 kr per dos om jag minns rätt och man skulle behöva vaccinera x antal gånger för att uppnå en viss immunitet, sen var det fler anledningar som jag tyvärr inte minns. Min veterinär avrådde i vilket fall mig att ta bågot sånt nu.
 
Jag minns inte alla anledningar, dom var ganska många. När vaccinet var ute och tillgängligt för mig som kund så skulle det kosta typ 700-800 kr per dos om jag minns rätt och man skulle behöva vaccinera x antal gånger för att uppnå en viss immunitet, sen var det fler anledningar som jag tyvärr inte minns. Min veterinär avrådde i vilket fall mig att ta bågot sånt nu.
Tack. Ja det blir alltid dyrt när alla led ska ha sitt. Dock brukar jag jämföra hälsa mot vad det kostar att serva en bil och då blir allt billigt helt plötsligt.
 
Jag kommer inte vaccinera inom det närmsta, då måste det bli billigare och framför allt färre vaccinationer som krävs först. Det senaste har det bara varit 76 stall per år som drabbats och jag står i ett stall med väldigt litet utbyte av hästar så just nu känner jag inte att det är värt det.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
833
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp