Vaccinering mot kvarka

Kommer inte vaccinera mina. Största risken för mina är för tillfället att möta just vet.

Hade jag fortfarande jobbar som hovslagare så hade jag definitivt vaccinerat mina så fort vaccinet kom ut, går ju kvarka i området varje år.
 
Tack, jag undrar om man kommer kräva även denna vaccinering framöver. Det får tiden utvisa. Jag gissar att det blir så och jag tror också att hästägare kommer vilja ha denna vaccination med tiden.
Tror det kommer bli väldigt svårt att inför som obligatorisk vaciccination med nuvarnde vaccin. Efter varje vaccination är det startförbud i en vecka. Och om varje grund tar 1 mån + 1 vecka att göra och sen skall göras om igen efter 2 månader blir det inte många veckor per år att tävla på.

Jag tror främst hästägare i stall nära ett utbrott eller i samband med import av en häst till ett stall kommer vaccinera i första hand. evt i stall med mkt rörelse av hästar men inga tävlande hästar.
 
Tror det kommer bli väldigt svårt att inför som obligatorisk vaciccination med nuvarnde vaccin. Efter varje vaccination är det startförbud i en vecka. Och om varje grund tar 1 mån + 1 vecka att göra och sen skall göras om igen efter 2 månader blir det inte många veckor per år att tävla på.

Jag tror främst hästägare i stall nära ett utbrott eller i samband med import av en häst till ett stall kommer vaccinera i första hand. evt i stall med mkt rörelse av hästar men inga tävlande hästar.
Ja, vaccinet är tänkt att användas på hästar som löper stor risk att drabbas vid konstaterat utbrott, inte som ett årligt vaccin bara ifallatt.
 
Jag tror inte det. Kanske på stora internationella meeting, men inte på vanliga tävlingar i sverige. Men vem vet.
Jag tänker bara om influensan är ett krav så lär ju det andra bli ett krav också, men vad vet jag. Sverige, är Sverige. Det ska bli intressant att se hur man agerar i USA, Frankrike och Tyskland samt England. Såvitt jag förstår så ser hästägandet annorlunda där.