Vaccinering mot kvarka

Kommer inte vaccinera mina. Största risken för mina är för tillfället att möta just vet.

Hade jag fortfarande jobbar som hovslagare så hade jag definitivt vaccinerat mina så fort vaccinet kom ut, går ju kvarka i området varje år.
 
Tack, jag undrar om man kommer kräva även denna vaccinering framöver. Det får tiden utvisa. Jag gissar att det blir så och jag tror också att hästägare kommer vilja ha denna vaccination med tiden.
Tror det kommer bli väldigt svårt att inför som obligatorisk vaciccination med nuvarnde vaccin. Efter varje vaccination är det startförbud i en vecka. Och om varje grund tar 1 mån + 1 vecka att göra och sen skall göras om igen efter 2 månader blir det inte många veckor per år att tävla på.

Jag tror främst hästägare i stall nära ett utbrott eller i samband med import av en häst till ett stall kommer vaccinera i första hand. evt i stall med mkt rörelse av hästar men inga tävlande hästar.
 
Tror det kommer bli väldigt svårt att inför som obligatorisk vaciccination med nuvarnde vaccin. Efter varje vaccination är det startförbud i en vecka. Och om varje grund tar 1 mån + 1 vecka att göra och sen skall göras om igen efter 2 månader blir det inte många veckor per år att tävla på.

Jag tror främst hästägare i stall nära ett utbrott eller i samband med import av en häst till ett stall kommer vaccinera i första hand. evt i stall med mkt rörelse av hästar men inga tävlande hästar.
Ja, vaccinet är tänkt att användas på hästar som löper stor risk att drabbas vid konstaterat utbrott, inte som ett årligt vaccin bara ifallatt.
 
Jag tror inte det. Kanske på stora internationella meeting, men inte på vanliga tävlingar i sverige. Men vem vet.
Jag tänker bara om influensan är ett krav så lär ju det andra bli ett krav också, men vad vet jag. Sverige, är Sverige. Det ska bli intressant att se hur man agerar i USA, Frankrike och Tyskland samt England. Såvitt jag förstår så ser hästägandet annorlunda där.

Anledningen till att jag tror det kommer bli obligatoriskt är av samma anledning som delvis med influensan men till skillnad från andra djur så verkar hästar kosta en mindre förmögenhet att förvalta. I min värld skulle det vara konstigt att inte kräva vaccinationer om det nu finns ett som fungerar. Sedan tror jag andra hästägare förr eller senare blir upprörda om det händer grejor som är fullständigt onödiga. Det kommer gå ett tag men sedan tror jag konsensus kommer kring att vaccinera ändå är en ganska bra ide.
 
Senast ändrad:
Jag kommer inte vaccinera inom det närmsta, då måste det bli billigare och framför allt färre vaccinationer som krävs först. Det senaste har det bara varit 76 stall per år som drabbats och jag står i ett stall med väldigt litet utbyte av hästar så just nu känner jag inte att det är värt det.
För det först är det inte min ide. Jo, det är lätt att missta att det skulle i princip vara 76 hästar. Precis som du nämner så rapporteras det bara en gång även om det skulle vara 27 hästar, har jag för mig. Så låt oss säga att det är 76 stall x 4 hästar? Då har vi ändå ett 600 hästar på ett bräde per år. Det är för mig ingen liten siffra. Jag har ingen aning om det kommer bli billigare, men är det något som blir det överhuvudtaget?
 
Senast ändrad:
Tror det kommer bli väldigt svårt att inför som obligatorisk vaciccination med nuvarnde vaccin. Efter varje vaccination är det startförbud i en vecka. Och om varje grund tar 1 mån + 1 vecka att göra och sen skall göras om igen efter 2 månader blir det inte många veckor per år att tävla på.

Jag tror främst hästägare i stall nära ett utbrott eller i samband med import av en häst till ett stall kommer vaccinera i första hand. evt i stall med mkt rörelse av hästar men inga tävlande hästar.

Jag är ganska 100% säker på att det inte kommer vara 2 månader x 6 på ett år. Jag har för mig att de som kan det här bättre än mig har sagt det är 2 grund vaccinationer som gäller sedan är det påfyllnad en gång om året. Ungefär som Covid men låt oss inte tvista om det. Det blir vad det blir.
 
Senast ändrad:
Jag är ganska 100% säker på att det inte kommer vara 2 månader x 6 på ett år. Jag har för mig att de som kan det här bättre än mig har sagt 2 grund vaccinationer sedan påfyllnad en gång om året. Ungefär som Covid men låt oss inte tvista om det. Det blir vad det blir.
Får jag fråga varför du är så intresserad av vaccinet? Ser att du blev medlem endast för att starta tråden 😅 Inte så konstigt att någon påstodd att du jobbar för intervac
 
Får jag fråga varför du är så intresserad av vaccinet? Ser att du blev medlem endast för att starta tråden 😅 Inte så konstigt att någon påstodd att du jobbar för intervac
Ja absolut får du fråga det. Jag har inte så många hästkontakter utan endast några och sedan har man väl stött på några hästägare som man har pratat med som inte ens har känt till att det finns ett vaccin. Jag försöker få en uppfattning hur man resonerar. Jag är allmänt intresserad att veta hur det här vaccinet kommer ta sig från ax till limpa och hur det tas emot. Jag gissar att det är stor skillnad på Sverige och andra länder. Jag får det berättat för mig att det skiljer sig, hur är jag inte alls säker på. I alla fall, nej, jag är inte en investerare som försöker få någon slags förhandsinformation så att jag kan vara aktiehaj på Avanza. Sådant underlag tror jag kommer baseras på annat underlag än vad människor tycker på Facebook eller i det här forumet.

Det står ju alla fritt att investera i Intervacc om man känner för det, den aktien är dessutom rekordbillig just nu som man vill tjäna en slant om det här går vägen så är det nu man ska gå in skulle jag tro. Rapporten kommer imorgon så det kan vara lite sent men sådana här aktier följer en S kurva så tåget har inte gått och resultatet från frisläppandet från andra europeiska länder kommer i nästa rapport.
 
Kommer inte vaccinera mina. Största risken för mina är för tillfället att möta just vet.

Hade jag fortfarande jobbar som hovslagare så hade jag definitivt vaccinerat mina så fort vaccinet kom ut, går ju kvarka i området varje år.
Tack för ditt svar.
 
För det först är det inte min ide. Jo, det är lätt att missta att det skulle i princip vara 76 hästar. Precis som du nämner så rapporteras det bara en gång även om det skulle vara 27 hästar, har jag för mig. Så låt oss säga att det är 76 stall x 4 hästar? Då har vi ändå ett 600 hästar på ett bräde per år. Det är för mig ingen liten siffra. Jag har ingen aning om det kommer bli billigare, men är det något som blir det överhuvudtaget?
Vad menar du med för det första är det inte min idé? Du frågade om hur det ser ut med om vaccinering kommit igång, så jag svarade att jag inte vaccinerat mina och inte kommer göra det inom den närmsta framtiden. Och precis, 76 stall om året. Men Sverige uppskattades 2016 ha 355 500 hästar, så om vi säger att 600 av dem får kvarka är det enbart 0,17 procent och för mig är det en liten siffra. Så liten att jag väljer att spara mina pengar till något som är mer troligt att hända, tex att mina hästar skadar sig i hagen. Om vaccinet faktiskt skulle sjunka i pris i takt med att det blir vanligare kanske jag omvärderar, men vi får väl se om det ens händer.
 
Vad menar du med för det första är det inte min idé? Du frågade om hur det ser ut med om vaccinering kommit igång, så jag svarade att jag inte vaccinerat mina och inte kommer göra det inom den närmsta framtiden. Och precis, 76 stall om året. Men Sverige uppskattades 2016 ha 355 500 hästar, så om vi säger att 600 av dem får kvarka är det enbart 0,17 procent och för mig är det en liten siffra. Så liten att jag väljer att spara mina pengar till något som är mer troligt att hända, tex att mina hästar skadar sig i hagen. Om vaccinet faktiskt skulle sjunka i pris i takt med att det blir vanligare kanske jag omvärderar, men vi får väl se om det ens händer.

Det är ett bra argument också. Ja, 0.17% är en liten andel första året.. lite större andel nästa år och på 10 år bör det ju vara typ 1.7% och då har 600 hästar blivit 6000 hästar och på 20 år är det 12 000 hästar väldigt enkelt räknat. Men då har vi inte först räknat in lidande och ekonomiska kostnader av att bli drabbad, tex ridskolor mm. Försäkringsbolagen har väl också ett intresse i det här tänker jag.

Ja, vi kan resonera hur länge som helst om det. Alla fattar sina egna beslut. Kvarka är hemsk sjukdom, så jag tror att en stor andel ändå kommer vaccinera sina hästar.

Många väljer att ta vaccinera sig mot TBE fast chansen är inte särskilt stor att få TBE, trots att tusentals människor fyller skärgården på sommaren. Men om du får det, så kanske man önskade att man hade tagit vaccinationen. De flesta tillfrisknar men det var väl 1/3 som får mycket långvariga problem med allt möjligt. Exempelvis, träffade jag en person som faktiskt satt i rullstol av den anledningen enligt utsago. Vad är chansen för det? På öarna på Åland har man namn för TBE där friska människor helt plötsligt blir rejält utslagna av TBE, kommer dock inte ihåg vad de kallade detta för. Men jag fick det beskrivet att det var rejält illa. Det var inte "bara" en influensa.
 
I övrigt, ska nog tacka för mig. Det känns som vi har skrivit av oss tillräckligt om det här. Dyker det upp något annat så kanske man kan svara tänker jag. Känns som vi har ett nej läger i majoritet och ett ja läger i minoritet.
 
Ja absolut får du fråga det. Jag har inte så många hästkontakter utan endast några och sedan har man väl stött på några hästägare som man har pratat med som inte ens har känt till att det finns ett vaccin. Jag försöker få en uppfattning hur man resonerar. Jag är allmänt intresserad att veta hur det här vaccinet kommer ta sig från ax till limpa och hur det tas emot. Jag gissar att det är stor skillnad på Sverige och andra länder. Jag får det berättat för mig att det skiljer sig, hur är jag inte alls säker på. I alla fall, nej, jag är inte en investerare som försöker få någon slags förhandsinformation så att jag kan vara aktiehaj på Avanza. Sådant underlag tror jag kommer baseras på annat underlag än vad människor tycker på Facebook eller i det här forumet.

Det står ju alla fritt att investera i Intervacc om man känner för det, den aktien är dessutom rekordbillig just nu som man vill tjäna en slant om det här går vägen så är det nu man ska gå in skulle jag tro. Rapporten kommer imorgon så det kan vara lite sent men sådana här aktier följer en S kurva så tåget har inte gått och resultatet från frisläppandet från andra europeiska länder kommer i nästa rapport.
Intressant, men jag blir fortfarande inte klok men du har fått svar på dina funderingar från oss hästägare iallafall
 
Jag är ganska 100% säker på att det inte kommer vara 2 månader x 6 på ett år. Jag har för mig att de som kan det här bättre än mig har sagt det är 2 grund vaccinationer som gäller sedan är det påfyllnad en gång om året. Ungefär som Covid men låt oss inte tvista om det. Det blir vad det blir.
Nej, så är det inte. Det finns inte studier som stöder det du påstår. Det finns bara studier som stöder att två grundvacc. kan mildra symtomen men inte förhindra smitta och skyddet sitter inte i så länge. Därför rekommenderas inte generell vaccination för alla utan bara för extra utsatta hästar i samband med konstaterad smitta.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: lillan222
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
851
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
610
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp