Vaccinering?

Undret

Trådstartare
Jag har två katter.

Den ena är katthemskatt som kom till mig i början av året. Den andra har jag haft sedan hon var bebis och hon är uppväxt i Tyskland.

Idag gick jag igenom deras papper och kikade då på vaccineringsintygen (för kattpest och kattsnuva).

Katthemskatten fick en spruta förra gången (som var hennes första spruta, alltså grundvaccineringen) medans den tyska katten fick två sprutor som grundvaccinering (båda fick kombinationssprutor för båda sjukdomarna).

Nu till frågan alltså. Den tyska katten måste vaccineras igen eftersom jag inte lyckades vaccinera henne i tid i år. Men då behöver hon alltså bara en spruta ändå?

För isåfall kan jag ju bara åka in med båda samtidigt, ge dem varsin spruta och så har jag dem "i fas" igen (omständigt att passa en i januari och en mitt i sommaren).

Tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: Vaccinering?

Du behöver inte vaccinera varje år i alla fall så vaccinera du båda katterna samtidigt nästa gång.
 
Sv: Vaccinering?

Inte varje år? :confused:

Men i båda veccinationsintygen står det "nästa spruta: om ett år". Varför har då två veterinärer skrivit att jag ska vaccinera katterna om ett år igen om det inte stämmer? Och i kontraktet från hemmet står det att jag har ansvaret för att katten får vaccin mot pest och snuva en gång per år.
 
Sv: Vaccinering?

Lever de inte i "högriskmiljö" behöver de inte vaccineras oftare än vart tredje år. Om katten som endast blivit grundvaccinerad behöver revaccineras behövs dock inte fler än en spruta.

Vill man vara petnoga kan man vaccinera varje år mot kattsnuva, men du behöver inte vaccinera mot kattpest oftare än vart tredje år (såvida du inte vaccinerar med avdödat vaccin, då är det årligen som gäller).
 
Sv: Vaccinering?

Eftersom katten som är känslig har valt att vara innekatt och den andra går ut korta svängar för att göra sina behov samt kan vara ute mer under sommaren så antar jag att jag isåfall lugnt kan vänta några år till då. Tack för svaren.
 
Sv: Vaccinering?

men en utekatt kan dra in smittan till den andra katten...och har du skrivit kontrakt på att katthemskatten ska få prutan en gång om året ska du följa de.

Hur länge ett vaccin håller beror på tillverkaren..ett kombinerade vaccin måste katten revaccineras varje år.
Det vanliga är att man vaccinerar mot kattsnuva varje år och mot kattpest vartannat eller vart tredje år, beroende på vilket vaccin som används.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 021
Senast: mars
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 680
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 308
Senast: klystron
·
Hästvård Jag har en unghäst som jag totalt glömde bort att vaccinera förrän nu i höstas. Hon fick första sprutan i början på september och sen...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp