Bukefalos 28 år!

Vaccinering

Trolla

Trådstartare
Hur är det nu? Har det kommit nya regler? Fick höra att det finns en "överbyggnadstid" på 20 dagar efter att den gamla vaccineringen gått ut, dvs det får gå 1 år + 20 dagar innan hästen måste vaccineras om utan att grunden måste göras om, stämmer detta?
 
Sv: Vaccinering

Ja det stämmer

Missar du vaccinationen har du 21 dagar på dig att förnya vaccinationen utan att behöva göra om grundvaccineringen

MEN hästen har startförbud tills dess den är omvaccinerad plus att det är 7 dagars karens mellan vaccinering och start
 
Sv: Vaccinering

Ja och det är :love: missade vaccinationen i år och kom på det först efter 19 dagar :rofl:, = panik och veterinären kom dagen därpå :p
 
Sv: Vaccinering

Oj, detta har jag totalt missat! Men det låter ju helt underbart ju om det är så. Var kan man läsa detta?

Förra året fick jag göra om grundvaccineringen då jag kom på det några dagar innan den gick ut. Veterinären ville då inte ge henne sprutan för att hon skulle opereras veckan efter. Hade reglerna ovan gällt så hade jag ju kunnat vaccinera efter operation och kritiska fasen. Nu fick jag göra om det helt och hållet.

Väldigt smidigt också om man vill flytta på när man vaccinerar. Då kan man ju flytta ett par veckor per år :)
 
Sv: Vaccinering

Vaccinationsbestämmelser


För att få starta i svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa.
TR I Mom 170

Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.

3. Överskridande av vaccinationsdag
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas de som en ny A-vaccination.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

Källa: http://www3.ridsport.se/Tavling/Vill-du-borja-tavla/Vaccinationer/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
753
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
904
Senast: Zevzan
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 217
Senast: iNHALE
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp