Vaccinering

Flipp

Trådstartare
Jag har två katter som senast blev vaccinerade i april 2007 (med Purevax). Veterinären sa då att de inte behövde vaccineras förrän efter tre år, alltså skulle det bli nästa år.
Men nu har jag läst lite och det verkar som om vaccinet mot kattsnuva bara räcker i ett år? Då skulle de ju egentligen blivit vaccinerade redan förra året :crazy: Läste också att det är dumt att vaccinera i "onödan", så det kanske i så fall är bäst att vaccinera enbart mot kattsnuva nu och mot både kattsnuva och kattpest nästa år? Blev lite orolig nu, dumt att jag inte kollade upp det tidigare.. Men jag litade ju på vad veterinären sa och tänkte inte mer på det sen.
 
Sv: Vaccinering

Pestdelen i vaccinet håller i 2-3 år, medan snuvedelen håller i 1 år, ja. Just Purevax har ett separat snuvevaccin som din veterinär troligen kan ta hem om det inte finns. Så kan du köra trippelvaccinet var tredje år och snuvavaccinet resterande. Men det beror lite på smittrycket och ålder/skick på katterna osv.
 
Sv: Vaccinering

Om dina katter är innekatter som inte ställs ut, går i avel eller som vistas på kattpensionat räcker det med vaccination vart tredje år eftersom dina katter inte löper någon större risk att utsättas för kattsnuvesmitta.
 
Sv: Vaccinering

Mina vaccineras ju vartannat år just av dom anledningarna. Iofs inte med Purevax, men det är väl ungefär lika för alla vaccin antar jag även om det inte står så.
 
Sv: Vaccinering

Mina vaccineras ju vartannat år just av dom anledningarna. Iofs inte med Purevax, men det är väl ungefär lika för alla vaccin antar jag även om det inte står så.

Frågan handlar ju egentligen om hur viktigt det är att katten har ett så effektivt skydd mot kattsnuva som möjligt. Om katten löper "stor" risk att smittas av kattsnuva behöver den vaccineras mot kattsnuva varje år, oavsett vilket vaccin som används. I vissa fall (i alla fall förutom med Purevax) innebär det dock att man även måste vaccinera mot kattpest varje år.

Om katten inte behöver ha ett särskilt uppdaterat skydd mot kattsnuva kan man anpassa vaccinationerna efter kattpestkomponenten istället.

Man får helt enkelt se till individen och anpassa vaccinationsprotokollet efter katt.
 
Sv: Vaccinering

Precis. Den veterinären som skött vaccinationerna på mina hittills har inte använt Purevax och vill inte ta hem det heller. Så där har jag inte haft nått val. Den nya vet jag inte vad hon använder, Yoga och Abbie vaccinerades i mars förra året så det är ju inte dags förrän 2010 igen så då får jag väl veta. Smittrycket här är ju lågt eftersom jag inte ställer ut längre.
Det jag funderar på är ju Yoga då som börjar bli gammal. Abbie får fortsätta vartannat år/vart tredje år eftersom hon fortfarande än ung och frisk.
 
Sv: Vaccinering

Nobivac har numera även Ducat som bara är kattsnuvevaccin, så visst går det att vaccinera med annat än Purevax utan att behöva ta kattpesten varje gång. Dock tror jag att de flesta kliniker kör Tricat (eller motsvarande med både kattsnuva och kattpest) just för att folk är lite dåliga på att komma tillbaka och vaccinera sina katter med rätt intervall. Det är min erfarenhet iallafall. En hund är fortfarande mer värd och vaccineras därför mera regelbundet.
 
Sv: Vaccinering

Men det är väl olika för olika vaccin ?

För mina katter ska vaccineras varje år, men nu ska ju iofs Cecilia ingå i aveln och ev ställas ut i framtiden. Men även på Astrid står det att hon ska vaccineras varje fast hon är en kastrerad huskatt.
 
Sv: Vaccinering

De är inte innekatter (även om den ena av dem inte vill gå ut så här års :p) så då kanske det är säkrast att vaccinera mot kattsnuva nu? Vet inte hur stor smittorisk det är här, men är ju bättre att ta det säkra före det osäkra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 934
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp