Är lite orolig för att ta vaccin mot covid 19. Jag vill absolut ta det jag vill kunna leva vanligt igen och inte vara rädd för att dra hem sjukdomen till sambo i högriskgrupp såklart.

Det som gör mig orolig är att jag tidigare fått allergiska reaktioner av medicin med andnöd och utslag. Detta känns så oprövat och nytt även om fler har hunnit få det när det blir min tur. Såg i nyheter att en kvinna i Brasilien tidigare hade haft allergiska reaktioner. När hon fått vaccin så fick hon hjärnhinneinflammation och ryggmärgsinflammation.
Jag förstår ju att det är extremt ovanligt såklart.

Jaja ville bara ventilera min oro lite. Får väl se om det finns någon läkare att prata med när jag blir erbjuden det.
 

Är lite orolig för att ta vaccin mot covid 19. Jag vill absolut ta det jag vill kunna leva vanligt igen och inte vara rädd för att dra hem sjukdomen till sambo i högriskgrupp såklart.

Det som gör mig orolig är att jag tidigare fått allergiska reaktioner av medicin med andnöd och utslag. Detta känns så oprövat och nytt även om fler har hunnit få det när det blir min tur. Såg i nyheter att en kvinna i Brasilien tidigare hade haft allergiska reaktioner. När hon fått vaccin så fick hon hjärnhinneinflammation och ryggmärgsinflammation.
Jag förstår ju att det är extremt ovanligt såklart.

Jaja ville bara ventilera min oro lite. Får väl se om det finns någon läkare att prata med när jag blir erbjuden det.
Det är inte ens säkerställt att inflammationerna den kvinnan utvecklat beror på vaccinet, står till och med i den artikel som publicerades på DN. Så jag skulle absolut inte dra några förhastade slutsatser efter en persons tillstånd.
Har du reagerat på vaccin förut?
Vad jag förstår har vaccinet genomgått alla dom tester som krävs men att det gått snabbare med allt pga enorma pengar som pumpats in och myndigheter som kontrollerat allt pappersarbete osv löpande istället för bara på slutet.
Jag hade absolut inte tvekat att ta det med tanke på sambon. Det kan vara klokt att vara i närheten av sjukhus när du vaccineras ifall du får en reaktion, och en stund efteråt. Men det kan du ju diskutera med din läkare om.
 
Jag är inte heller orolig för att allt har gått fort. Dels pga det @Malibu_Stacy skriver men även för att mycket av forskningen fanns redan på plats eftersom SARS-CoV-2 har likheter med virus som man forskat kring i flera år. De började alltså inte från noll 2020.

En viss risk för reaktioner mot vacciner finns ju däremot generellt, men jag skulle inte vara mer orolig för det här än för något annat. Jag hoppas bara att så mågna som möjligt av världens befolkning blir vaccinerade så fort som möjligt, så att viruset inte får så himla mycket tid på sig (och möjligheter) att mutera vidare.
 
Jag är inte heller orolig för att allt har gått fort. Dels pga det @Malibu_Stacy skriver men även för att mycket av forskningen fanns redan på plats eftersom SARS-CoV-2 har likheter med virus som man forskat kring i flera år. De började alltså inte från noll 2020.

En viss risk för reaktioner mot vacciner finns ju däremot generellt, men jag skulle inte vara mer orolig för det här än för något annat. Jag hoppas bara att så mågna som möjligt av världens befolkning blir vaccinerade så fort som möjligt, så att viruset inte får så himla mycket tid på sig (och möjligheter) att mutera vidare.
Vill också tillägga att forskare har delat resultat över landgränser på ett sätt som inte skett tidigare. Denna transparens gör att dels processen går fortare och dels negativa reaktioner blir blir svårare att mörka.

Jag förstår att man tvekar och är orolig för att ta ett vaccin. Varje individ får väga eventuella konsekvenser mot varann. Ingen har en kristallkula så jag vet ju inte hur sjuk, jag skulle bli eller vilka reaktioner som ev väntar mig. Helt logiskt att känna oro :heart
 
Läste att i USA hade totalt 4 av de första vaccinerade personerna reagerat så att de fått besöka sjukhus (ingen hade dött) vilket är 100 gånger färre än de som fått viruset på annat sätt. Och som det sprids just nu är det större risk att bli ordentligt sjuk av själva sjukdomen än av vaccinet. Samt att sprida det vidare. Men prata med din läkare och se till att alla runt omkring dig vaccinerar sig så kanske de kan vistas ute åt dig och handla osv till covid-19-spridningen är lägre igen.
 
Kom ihåg att det varje dag är massor av människor som får hjärnhinneinflammationer, hjärtinfarkter, feberanfall och liknande. Om man i hela samhället börjar vaccinera väldigt många människor kommer några av dem kort efteråt drabbas av ett gäng sjukdomar, alldeles oavsett om de hade fått vaccin eller inte. Vi människor är ju väldigt benägna att se mönster, men ibland lurar vi oss själva att tro att saker hänger ihop fast det egentligen är en ren slump. :)

Själv känner jag mig helt lugn med tanke på hur himla många av de bästa teamen som faktiskt samarbetat om det här vaccinet. Men är man orolig finns det förhoppningsvis bra råd att få om hur man ska agera inför och efter vaccination.

(Jag tar pga riskgrupp även influensavaccin varje år. Trots känslighet mot allt möjligt har just vaccination faktiskt aldrig varit ett problem.)
 
Det är inte ens säkerställt att inflammationerna den kvinnan utvecklat beror på vaccinet, står till och med i den artikel som publicerades på DN. Så jag skulle absolut inte dra några förhastade slutsatser efter en persons tillstånd.
Har du reagerat på vaccin förut?
Vad jag förstår har vaccinet genomgått alla dom tester som krävs men att det gått snabbare med allt pga enorma pengar som pumpats in och myndigheter som kontrollerat allt pappersarbete osv löpande istället för bara på slutet.
Jag hade absolut inte tvekat att ta det med tanke på sambon. Det kan vara klokt att vara i närheten av sjukhus när du vaccineras ifall du får en reaktion, och en stund efteråt. Men det kan du ju diskutera med din läkare om.


Absolut jag känner inte tll allt om fallet med kvinnan, såg bara att det var efter vaccinering men det framgick inte i den artikeln jag läste att det även kunde vara andra orsaker. Absolut att de har genomgått alla tester. Har fått allergiska reaktioner av vaccin som barn och vuxen. Som barn fick jag bli inlagd på sjukhus en gång. Har också haft svårt med vissa andra mediciner.

Men jag kommer absolut att diskutera med läkare när jag vet vilket vaccin jag får och kanske kan de se om innehållet i dem skiljer sig åt och se om något verkar bättre än det andra för just mig. Kanske finns det också möjlighet att vara kvar en stund där man vaccinerat sig för att hålla koll på eventuella reaktioner.

Jag är absolut inte emot att ta vaccin på något sätt det vill jag verkligen betona men däremot känner jag en oro och ville bara skriva av mig lite.

tack också till alla andra som har svarat i tråden!:heart
 
Absolut jag känner inte tll allt om fallet med kvinnan, såg bara att det var efter vaccinering men det framgick inte i den artikeln jag läste att det även kunde vara andra orsaker. Absolut att de har genomgått alla tester. Har fått allergiska reaktioner av vaccin som barn och vuxen. Som barn fick jag bli inlagd på sjukhus en gång. Har också haft svårt med vissa andra mediciner.

Men jag kommer absolut att diskutera med läkare när jag vet vilket vaccin jag får och kanske kan de se om innehållet i dem skiljer sig åt och se om något verkar bättre än det andra för just mig. Kanske finns det också möjlighet att vara kvar en stund där man vaccinerat sig för att hålla koll på eventuella reaktioner.

Jag är absolut inte emot att ta vaccin på något sätt det vill jag verkligen betona men däremot känner jag en oro och ville bara skriva av mig lite.

tack också till alla andra som har svarat i tråden!:heart
Jag tror att om du diskuterar med din läkare så kanske ni kan komma fram till att någon av vaccinsorterna är mer lämplig för dig. Och med tanke på din tidigare historik med reaktioner så är det väl snarast lämpligt att du får vara kvar där du vaccinerats för att övervaka och snabbt kunna behandla OM du reagerar.
 
Absolut jag känner inte tll allt om fallet med kvinnan, såg bara att det var efter vaccinering men det framgick inte i den artikeln jag läste att det även kunde vara andra orsaker. Absolut att de har genomgått alla tester. Har fått allergiska reaktioner av vaccin som barn och vuxen. Som barn fick jag bli inlagd på sjukhus en gång. Har också haft svårt med vissa andra mediciner.

Men jag kommer absolut att diskutera med läkare när jag vet vilket vaccin jag får och kanske kan de se om innehållet i dem skiljer sig åt och se om något verkar bättre än det andra för just mig. Kanske finns det också möjlighet att vara kvar en stund där man vaccinerat sig för att hålla koll på eventuella reaktioner.

Jag är absolut inte emot att ta vaccin på något sätt det vill jag verkligen betona men däremot känner jag en oro och ville bara skriva av mig lite.

tack också till alla andra som har svarat i tråden!:heart
Jag ska vaccinera mig på torsdag (iof i Tyskland), man får före sprutan träffa en läkare och man ska stanna kvar minst 15 min efter för att se evtl reaktioner. Dessutom är ett speciellt fältsjukhus uppställt dit man ska vända sig om man dagarna efter får problem och där man då direkt blir emottagen. Du kanske kan fråga om det är lika i Sverige?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 202
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 132
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske kommer låta jätte dumt men jag vill skriva lite om i tisdags. Och det som hände då var att jag försökte att ta själv mord...
2
Svar
27
· Visningar
2 337
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp