Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte det verkar vara varken arbetsförmåga, livsstil, attityd eller diskmaskin som är varesig problemet eller lösningen.

Det är ju helt befängt att du inte får boendestöd när du behöver det. Boendestödet finns ju inte för att kommunen ska ha något att göra, utan för att du ska få hjälp och stöd att leva ett normalt liv. De allra flesta normala liven innebär heltidssysselsättning och de vanligaste är nog att sköta hushållssysslor på eftermiddagen/kvällen och inte när man är på jobbet.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.
 
Jag tänker på en gång när jag skulle till läkare i en annan stad, för att få rör i öronen. Jag var nervös, stressad och uppgiven. pratade med audionomen på Arbetsförmedlingen av någon annan anledning och kom in på jag var helt slut i huvudet och att det kändes kaosigt, jag visste inte vilket tåg jag skulle ta, hur långt tid det skulle ta att gå osv och jag kände mig gråtfärdig. Handen på hjärtat, Google is your friend sägs det, men jag ORKADE inte göra även det, det var för mycket allt. Det tog henne typ 30 sekunder att ta reda på en lämplig tågtid och oss två mindre än en minut totalt att komma fram till hur lång tid det tar att gå dit osv.

Känslan när hon gjorde det, gav mig den hjälpen och det svaret, förvånar mig, det var som en stor sten lyftes. En sådan liten detalj för hennes del var så stor för mig.

Så något som bara är "att göra" för någon kan vara jättestort berg för en annan och det är egentligen svårt att förstå exakt vad det är som gör att något kan vara stort som ett berg att ta sig över. Jag tror inte det är just den specifika grejen, utan jag tror det råkar bli den grejen som är den sk droppen bara. Det är mycket som påverkar, inte bara en sak. Och svårt att förstå för andra.

Vi (jag och min bästis-kolleg) gör mycket sånt på jobbet. För en del innebär det skillnaden mellan mäkta med att ha ett umgänge med barnen eller att inte mäkta med det. Att då inte göra det ”för att de ska klara det själva” är ngt vi skiter i.

Jag blir tokig på kommuner som hävdar att det ”inte går”. Vi har färre än 10.000 invånare och kan ändå erbjuda boendestöd och familjebehandling utanför kontorstid. Jag har t.o.m. två behandlare som åker till en annan stad regelbundet. Jag har följt med en person till socialtjänsten i dennes hemkommun, följt med en förälder till Arlanda för att kunna flyga till ett umgänge osv.

Nu blir det snart rant här men ofta är det just ”små” saker människor behöver hjälp med. (Och vi är två personer som gör jobb för fyra tjänster så det handlar inte bara om arbetsbelastning).
 
Absolut, men för många inte hur länge som helst, inte om man inte är beredd att byta/prova jobb som kan funka bättre, vilket många inte vill eller tycker att det är värt att göra om de trivs på jobbet. Då får man räkna med att gå ner i arbetstid.

Att vara sjukskriven är valbart, men inte att ha rätt till ersättning under tiden, vilket @Wille har helt rätt i.
Har man en pga sjukdom (utbrändhet i ts fall) generell bristande ork/energi oavsett vad man gör/jobbar med förändras ju inte det av byta jobb, så deltidssjukskriven av den orsaken kan folk vara länge.
 
Har man en pga sjukdom (utbrändhet i ts fall) generell bristande ork/energi oavsett vad man gör/jobbar med förändras ju inte det av byta jobb, så deltidssjukskriven av den orsaken kan folk vara länge.

Har väldigt svårt att se att det är en sjukskrivning som skulle berättiga till ersättning, bland annat eftersom det ts efterfrågar och behöver är stöd i vardagen (boendestöd - vilket är galet i sig att hon inte kan ha pga jobb) - o då är inte en sjukskrivning en lösning på problemet eller ens en bit på vägen.
 
Har väldigt svårt att se att det är en sjukskrivning som skulle berättiga till ersättning, bland annat eftersom det ts efterfrågar och behöver är stöd i vardagen (boendestöd - vilket är galet i sig att hon inte kan ha pga jobb) - o då är inte en sjukskrivning en lösning på problemet eller ens en bit på vägen.
Du har såklart rätt till din åsikt, men fakta är att många som blivit utbrända får deltidssjukpenning från f-kassan under lång tid.

Om man efter jobb har noll energi över till hem och vardag, så jobbar man mer än man har ork till. Sedan att @Wille utöver orkesbristen behöver hjälp med att få gjort en del praktiska saker i vardagen är en annan sak, men inget som egentligen påverkar att hon har en utbrändhet i bagaget
 
Märker ju också nu i mitt jobb att skallen inte riktigt är med. När sommarblommorna kom så räknade jag fel på antal, jag räknade dubbelt och jag tog fel växter. Det var typ såna misstag jag också gjorde i mitt förra jobb innan jag fick diagnosen utmattningsdepression.

Så jag ska väl ha ett jobb där jag slipper tänka för mycket. Nuvarande jobb är sånt, för det mesta. Och jag kommer ihåg att vattna alla urnor som är utställda på stan, över 30 stycken, samt ett träd och några sommarblommor på friland.
 
Du har såklart rätt till din åsikt, men fakta är att många som blivit utbrända får deltidssjukpenning från f-kassan under lång tid.

Om man efter jobb har noll energi över till hem och vardag, så jobbar man mer än man har ork till. Sedan att @Wille utöver orkesbristen behöver hjälp med att få gjort en del praktiska saker i vardagen är en annan sak, men inget som egentligen påverkar att hon har en utbrändhet i bagaget

Du har så klart också rätt till din åsikt, men FK har en lag att följa och det är inte riktigt så enkelt som du försöker ge sken av.
 
Är det när man klarar ett jobb, men inget annat i livet? Eller ska man orka med hushållet och det som är kvar av orken är arbetsförmåga? Eller ska orken räcka till både hushåll och något intresse i viss grad, och att det som är kvar av orken är arbetsförmåga?
Vad jag förstått det som så ska man orka med ett liv utanför jobbet, klarar man inte det så måste man ändra på någonting. Är det så med alla jobb man har så har man inte arbetsförmåga.
 
Vad jag förstått det som så ska man orka med ett liv utanför jobbet, klarar man inte det så måste man ändra på någonting. Är det så med alla jobb man har så har man inte arbetsförmåga.
Och en vanlig lösning är att man väljer att arbeta mindre än heltid så att man klarar hela sitt liv. Men om man inte är väldigt väl försedd med pengar så betyder det också att man måste dra ned ganska drastiskt på ambitionerna med livet utanför jobbet och sänka sina levnadsomkostnader för att orka jobba så många timmar som behövs för att ekonomin ska gå ihop.
 
Och en vanlig lösning är att man väljer att arbeta mindre än heltid så att man klarar hela sitt liv. Men om man inte är väldigt väl försedd med pengar så betyder det också att man måste dra ned ganska drastiskt på ambitionerna med livet utanför jobbet och sänka sina levnadsomkostnader för att orka jobba så många timmar som behövs för att ekonomin ska gå ihop.
Jag klarar mig på 12-13tusen men då får inget oförutsett hända.
 
Du har så klart också rätt till din åsikt, men FK har en lag att följa och det är inte riktigt så enkelt som du försöker ge sken av.
Mtp att jag är en av de som är deltidssjukskriven pga sprang in i och genom väggen och efter långvarig och grundlig utredning på längden och tvären av deras experter från f-kassans sida är beviljad och får deltidsersättning från dem så ger jag inte bara "sken"..

Jag vet alltså med 100% säkerhet att man kan få långvarig deltidsersättning utan krav på jobbyte efter utbrändhet, när man går tillbaka till arbetet.

Att det skulle vara enkelt är din tolkning.
 
Mtp att jag är en av de som är deltidssjukskriven pga sprang in i och genom väggen och efter långvarig och grundlig utredning på längden och tvären av deras experter från f-kassans sida är beviljad och får deltidsersättning från dem så ger jag inte bara "sken"..

Jag vet alltså med 100% säkerhet att man kan få långvarig deltidsersättning utan krav på jobbyte efter utbrändhet, när man går tillbaka till arbetet.

Att det skulle vara enkelt är din tolkning.

Kan få, absolut. Jag uppfattade ditt inlägg som att man får, punkt, då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade dig. Som du skriver kräver det ganska mycket.
 
Kan få, absolut. Jag uppfattade ditt inlägg som att man får, punkt, då ber jag om ursäkt för att jag missuppfattade dig. Som du skriver kräver det ganska mycket.
Ursäkta accepterad 🙂

Jag påstår sällan saker enbart på mitt tyckande, men som sagt man kan få långvarig deltidsersättning från f-kassan och mtp den orkeslöshet och energibrist @Wille beskriver så vore ett läkarbesök och evt en deltidssjukrivning inget konstigt. Sedan om ev sjukskrivning blir långvarig eller inte är omöjligt att sia om, men uppenbart är att 100% arbete tar mer energi än hon i dagsläget faktiskt har.
 
Och en vanlig lösning är att man väljer att arbeta mindre än heltid så att man klarar hela sitt liv. Men om man inte är väldigt väl försedd med pengar så betyder det också att man måste dra ned ganska drastiskt på ambitionerna med livet utanför jobbet och sänka sina levnadsomkostnader för att orka jobba så många timmar som behövs för att ekonomin ska gå ihop.
Dom flesta som slutar jobba har trots allt testat sig fram innan beslut tas huruvida man är arbetsför eller inte. Att man inte klarar av att jobba har väldigt lite med tiden man jobbar.
 
Ursäkta accepterad 🙂

Jag påstår sällan saker enbart på mitt tyckande, men som sagt man kan få långvarig deltidsersättning från f-kassan och mtp den orkeslöshet och energibrist @Wille beskriver så vore ett läkarbesök och evt en deltidssjukrivning inget konstigt. Sedan om ev sjukskrivning blir långvarig eller inte är omöjligt att sia om, men uppenbart är att 100% arbete tar mer energi än hon i dagsläget faktiskt har.
Kanske det skulle funka bättre om jag fick boendestöd på helgen.
 
Ursäkta accepterad 🙂

Jag påstår sällan saker enbart på mitt tyckande, men som sagt man kan få långvarig deltidsersättning från f-kassan och mtp den orkeslöshet och energibrist @Wille beskriver så vore ett läkarbesök och evt en deltidssjukrivning inget konstigt. Sedan om ev sjukskrivning blir långvarig eller inte är omöjligt att sia om, men uppenbart är att 100% arbete tar mer energi än hon i dagsläget faktiskt har.

Så bra 🙂
När vi bedömer arbetsförmåga på FK gör vi ju det på medicinska underlag och det är ju rätt stor skillnad än på forum.

Det blir bara tråkigt när den försäkrade 'har hört att' och blir besviken när det inte är som personen tror, så därför blir jag lätt nervös när det diskuteras rätt till sjukpenning utan medicinskt underlag.
 
Dom flesta som slutar jobba har trots allt testat sig fram innan beslut tas huruvida man är arbetsför eller inte. Att man inte klarar av att jobba har väldigt lite med tiden man jobbar.
Om man slutar jobba har man gott om tid att lösa resten av sitt liv. Jag tänkte inte sluta jobba, men upplever att många mår bättre av att jobba mindre än heltidsnormen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp