Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen. Men det är ingen mer än jag som märker misären. Jag släpper inte in folk i sådana lägen.


Har själv fått diagnosen utmattningdepression för cirka 5 år sedan, men blev ändå inte så hårt drabbad som andra blivit. De som är hårt drabbade, kan ju inte mer än deras förmåga medger.

Såvida du inte trivs med misären så är det ju ett problem och att tvinga dig att jobba mer än du egentligen förmår är dumt.

Det andra stycket gäller även dig, du kan inte mer än din förmåga medger och uppenbarligen medger förmågan just nu inte heltidsjobb och fungerande vardag.
 
Såvida du inte trivs med misären så är det ju ett problem och att tvinga dig att jobba mer än du egentligen förmår är dumt.

Det andra stycket gäller även dig, du kan inte mer än din förmåga medger och uppenbarligen medger förmågan just nu inte heltidsjobb och fungerande vardag.
Det var lite det min frågeställning handlade om från början. Ska man ha ork att sköta hushållet eller ska all ork läggas på arbete? Och som jag uppfattade många svar var att all ork ska läggas på arbete.

Nu har ju jag problem ändå, även när jag inte arbetar, men då funkade det med boendestödet. Och jag vet inte om orken skulle räcka till att ha boendestöd en vardagkväll nu när jag jobbar.

Jag var tvungen att åka iväg till återvinningen och när orken inte fanns slutade det med ett sopberg hemma istället 🙈😬
Okej. Den biten sköter jag.

Jag klarar också av att tvätta mina kläder.
 
Det var lite det min frågeställning handlade om från början. Ska man ha ork att sköta hushållet eller ska all ork läggas på arbete? Och som jag uppfattade många svar var att all ork ska läggas på arbete.

Nu har ju jag problem ändå, även när jag inte arbetar, men då funkade det med boendestödet. Och jag vet inte om orken skulle räcka till att ha boendestöd en vardagkväll nu när jag jobbar.


Okej. Den biten sköter jag.

Jag klarar också av att tvätta mina kläder.
Tanken är faktiskt att man ska ha ork till båda, men om orken för jobb bara är 75% för att ork till en fungerande vardag ska finnas, så ska man ju inte jobba 100%.
 
Det var lite det min frågeställning handlade om från början. Ska man ha ork att sköta hushållet eller ska all ork läggas på arbete? Och som jag uppfattade många svar var att all ork ska läggas på arbete.
Ska och ska. De flesta orkar både och. Om man känner att man inte gör det så får man antingen ansöka om att arbeta deltid eller bli sjukskriven.
 
Det var lite det min frågeställning handlade om från början. Ska man ha ork att sköta hushållet eller ska all ork läggas på arbete? Och som jag uppfattade många svar var att all ork ska läggas på arbete.

Nu har ju jag problem ändå, även när jag inte arbetar, men då funkade det med boendestödet. Och jag vet inte om orken skulle räcka till att ha boendestöd en vardagkväll nu när jag jobbar.


Okej. Den biten sköter jag.

Jag klarar också av att tvätta mina kläder.
Du kan ju undersöka om du skulle kunna gå ned i arbetstid till de timmar det behövs för bostödet. Säg att det är tre timmar i veckan? Det är ju 12 timmar av 160 arbetstimmar på en månad, dvs mindre än 10% sänkning.
 
Du kan ju undersöka om du skulle kunna gå ned i arbetstid till de timmar det behövs för bostödet. Säg att det är tre timmar i veckan? Det är ju 12 timmar av 160 arbetstimmar på en månad, dvs mindre än 10% sänkning.
Och så får man även räkna på den inkomstförlusten mot vad det skulle kosta att köpa tjänsten alternativt investera i diskmaskin, robotdammsugare och robotgräsklippare till exempel.
Tid/ork/krona
 
Sjukskriven lär man inte bli. Det som återstår är att avstå inkomst och leva fattigt.
Ja, eftersom du väljer det framför att till exempel bo i lägenhet eller driva frågan om bostöd.
Det är liksom val du gör som du faktiskt kan påverka.
Och det kan ju göra det lättare att acceptera att visst jag har lite pengar men jag orkar ha min fina trädgård så det är värt det.
 
Fast ts får hjälp via psykolog. Att buke sitte r och säger "men varför gör du inte bara x?" eller "du orkar ju klaga på internet" kommer absolut aldrig nånsin att hjälpa ts. Tvärtom.
Det var ungefär det jag menade. Lösningsförslagen är ganska meningslösa om inte förmågan att se den som lösningar kommer till, och det sker bäst på andra vis än genom långa trådar på ett forum.
 
Jag tycker också att man ska tänka att vissa saker som man betalar för i huset faktiskt är en investering. Jag skulle definitivt se det faktum att det fanns diskmaskin, eller i alla fall att el/vatten/avlopp framdraget till diskmaskin, som en generell värdehöjning.
 
Du kan ju undersöka om du skulle kunna gå ned i arbetstid till de timmar det behövs för bostödet. Säg att det är tre timmar i veckan? Det är ju 12 timmar av 160 arbetstimmar på en månad, dvs mindre än 10% sänkning.
Teoretiskt kan man väl det. Men känner mug som en svikare och dålig människa då.

Jodå, sjukskriven på deltid kan man visst bli efter en date med den berömda väggen.
Det är ju några år sedan nu. Och jag vet inte riktigt hur en sjukskrivning skulle kunna motiveras. Tror också att en sjukskrivning skulle påverka mina framtida jobbmöjligheter negativt.
 
Sjukskriven lär man inte bli. Det som återstår är att avstå inkomst och leva fattigt.
Ja, så kan det vara. Det handlar väl mindre om hur det ska vara, än hur det i praktiken är? För det spelar ju ingen roll egentligen om det ska vara så att man orkar både hus och arbete, eller om det inte ska vara så (vem nu som skulle kunna bestämma hur det ska vara) för din situation. Den är som den är, alldeles oavsett hur den ”ska” vara.
 
Teoretiskt kan man väl det. Men känner mug som en svikare och dålig människa då.


Det är ju några år sedan nu. Och jag vet inte riktigt hur en sjukskrivning skulle kunna motiveras.
Nej,det är inte bara i teorin. Det är inte alls ovanligt att vilja jobba mindre än heltid för att få ihop hela sitt liv. Jag har flera bekanta som gör det. Du är ingen svikare eller dålig människa för att du skulle ta upp det med din arbetsgivare, att du behöver få stöd hemma och att det just nu bara går att lösa genom att förkorta arbetstiden med några timmar i veckan. Kanske behövs lite framförhållning beroende på vad det är för tjänst. Det vore en väldigt dålig arbetsgivare om de reagerar väldigt negativt på det.
 
Jag tycker också att man ska tänka att vissa saker som man betalar för i huset faktiskt är en investering. Jag skulle definitivt se det faktum att det fanns diskmaskin, eller i alla fall att el/vatten/avlopp framdraget till diskmaskin, som en generell värdehöjning.
El, vatten och avlopp finns. Den ska bara kopplas in på det. Men jag tänker inte på eventuell värdehöjning. Tänkte bo här tills jag dör.
 
Jodå, sjukskriven på deltid kan man visst bli efter en date med den berömda väggen.

Absolut, men för många inte hur länge som helst, inte om man inte är beredd att byta/prova jobb som kan funka bättre, vilket många inte vill eller tycker att det är värt att göra om de trivs på jobbet. Då får man räkna med att gå ner i arbetstid.

Att vara sjukskriven är valbart, men inte att ha rätt till ersättning under tiden, vilket @Wille har helt rätt i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 982
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp