Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Är det när man klarar ett jobb, men inget annat i livet? Eller ska man orka med hushållet och det som är kvar av orken är arbetsförmåga? Eller ska orken räcka till både hushåll och något intresse i viss grad, och att det som är kvar av orken är arbetsförmåga?
 
Dagens samhälle skulle jag säga bryr sig endast om det förstnämnda, arbetsförmåga är bokstavligen det, huruvida man kan arbeta.
Det är tyvärr det jag också uppfattat. Sen att man lever i en svinstia för att man inte klarar av att sköta hushållet, verkar samhället inte ta hänsyn till.
 
Är det när man klarar ett jobb, men inget annat i livet? Eller ska man orka med hushållet och det som är kvar av orken är arbetsförmåga? Eller ska orken räcka till både hushåll och något intresse i viss grad, och att det som är kvar av orken är arbetsförmåga?
Nej, det är lite tvärtom. På prioritet ett är att inte behöva uppbära ersättning från andra, Har man kraft kvar att arbeta och fortfarande vill kunna ta emot stöd, måste den kraften läggas på försörjningen så går försäkringen in med resten. Så länge man inte behöver det, kan man välja hur mycket man vill arbeta ned till gränsen för när man behöver det. För den ork som man har över, eller väljer att ha över kan man prioritera fritt över. För hushåll och intressen.

Så först arbetsförmåga, sen annat.

En del i sådana situationer väljer att aktivt dra ned på sina kostnader till den grad att man inte behöver jobba heltid, utan jobba deltid, så att man orkar i längden. Det är såklart lättare om man är etablerad i yrken med hyfsade löner. Men det kan också vara en fälla, för försäkringen åker med nedåt.
 
Nej, det är lite tvärtom. På prioritet ett är att inte behöva uppbära ersättning från andra, Har man kraft kvar att arbeta och fortfarande vill kunna ta emot stöd, måste den kraften läggas på försörjningen så går försäkringen in med resten. Så länge man inte behöver det, kan man välja hur mycket man vill arbeta ned till gränsen för när man behöver det. För den ork som man har över, eller väljer att ha över kan man prioritera fritt över. För hushåll och intressen.

Så först arbetsförmåga, sen annat.

En del i sådana situationer väljer att aktivt dra ned på sina kostnader till den grad att man inte behöver jobba heltid, utan jobba deltid, så att man orkar i längden. Det är såklart lättare om man är etablerad i yrken med hyfsade löner. Men det kan också vara en fälla, för försäkringen åker med nedåt.
Så om man inte klarar hushållet och det blir en sanitär olägenhet, hur gör man då? Tar hemtjänst? Eller ska man stå ut med diskhögar som stinker?
 
Man planerar livet så att det nödvändigaste blir gjort.
En begagnad bänkdiskmaskin för några hundralappar kan lösa just det problemet.
Det är inte bara disken som är ett problem för mig. Jag dammsuger t.ex. aldrig. Och bord och bänkar belamras med saker. Ibland har katterna ner saker på golvet och jag tar inte upp det. Med boendestöd fick jag hjälp att få ordning på hemmet men får ju inte det nu när jag jobbar.

Men har inte du en diskmaskin som bara står och väntar på att installeras?!
Jag har inte råd att installera den.
 
Just nu pluggar jag heltid men också jobbat heltid innan vilket tog knäcken på mig men de är en annan historia. Jag har flera diagnoser, svårt att strukturera upp mitt liv, påbörjar saker avslutar inte osv men jag har också lärt mig genom åren att prioritera det som är viktigt. Försökt förenkla mitt liv så mycket som möjligen och ser till att inte sparka på mig själv.

Jag planerar en sak varje dag som måste göras tex tvätt eller städning. Det får kosta vad det vill på energikontot men jag får saker gjorda iaf och det är huvudsaken - sen belöning typ läsa en bok, gosa med katterna osv. Kör samma strategi när jag pluggar läs ett visst antal sidor innan jag får göra något annat.

Genom att göra så här kan jag både jobba extra ibland,studera 100 procent och träna en tävlingshäst numera. För några år sedan hade det aldrig gått men man lär sig att hantera saker i sin egen takt med sina egna strategier. Nog för att jag har en sambo också men han har noll intresse av hemarbete som städning tex det är jag som fixar det mesta.
 
Så om man inte klarar hushållet och det blir en sanitär olägenhet, hur gör man då? Tar hemtjänst? Eller ska man stå ut med diskhögar som stinker?
Låter som mindre bra val. Gå ner till så basal nivå av kostnader så att förmågan räcker både till arbete för att täcka de små kostnaderna OCH en väldigt basal nivå av hushållande och intressen. Sen kan man arbeta uppåt därifrån. Men som jag skrev är det inte riktigt perfekt med de försäkringssystem som finns då självvalt mindre än heltid, skalar direkt på försäkringen. För mig låter det som en mycket bättre lösning än de du tog upp.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är den första som skriver under på att FK bedömningar inte sällan är uppåt väggarna. Jag har sett bedömningar som är så knasiga att jag faktiskt slagit huvudet i mitt skrivbord av frustration.

Och att inte kunna få Bostöd på "obekväm tid" är så puckat att jag nästan går och hoppas på att det dyker upp ett fall där jag kan bråka om det i min kommun så att jag kan strida att det inte ska leda till avslag utan att man, om det är så illa att det inte fixas till, rapporterar det som ej verkställt beslut för att visa på var kommunen brister.

MEN jag är också en förespråkare för att Arbetsförmåga sällan är en enkel ja eller nej fråga. Det finns möjlighet att få sjukpenning och sjukersättning på deltid, något jag tycker används på tok för lite!

Och man har också ett visst ansvar själv. Jag verkar av nån oklar orsak ha mer begränsat med ork än många andra verkar ha, och då får jag helt enkelt anpassa livet till det. Jag skulle aldrig orka ha ett hus och trädgård att sköta om. (Om jag inte har råd att leja bort allt!). Jag bor i lägenhet och gör så lite hemmasysslor jag kan komma undan med genom att försöka optimera så mycket jag kan för att minska stök.
Visst, jag äter rätt mycket microrätter och sånt, men det är det värt jämfört med att försöka slita ut mig med att laga mat många gånger i veckan. Jag prioriterar att kunna lägga den ork jag har på mina intressen och de är rätt dyra (dyka och resa) så jag arbetar heltid och är tämligen halvdöd under veckorna efter jobbet.

Jag vet folk som jobbar mindre än 100% för att få mer tid och ork över till annat, men då har de tex fått välja bort saker som kostar för att få mer fritid. Tex att bo i liten etta och cykla.
 
Det är inte bara disken som är ett problem för mig. Jag dammsuger t.ex. aldrig. Och bord och bänkar belamras med saker. Ibland har katterna ner saker på golvet och jag tar inte upp det. Med boendestöd fick jag hjälp att få ordning på hemmet men får ju inte det nu när jag jobbar.


Jag har inte råd att installera den.
Vad kostar en installation?

Jag ser det som en investering i dig, en investering som gör det möjligt att lägga din energi på annat än att diska.
 
Jag är den första som skriver under på att FK bedömningar inte sällan är uppåt väggarna. Och att inte kunna få Bostöd på "obekväm tid" är så puckat att jag nästan går och hoppas på att det dyker upp ett fall där jag kan bråka om det i min kommun så att jag kan strida att det inte ska leda till avslag utan att man, om det är så illa att det inte fixas till, rapporterar det som ej verkställt beslut för att visa på var kommunen brister.
Jag är helt övertygad om att ifall man bedömts ha behovet men kommunen inte gör det möjligt att förena genomförandet av insatsen med att passa sina arbetstider så kommer man får rätt oavsett om det drivs som en fråga om ej verkställt beslut eller som överklagande av ett avslagsbeslut.
Det kan inte behövas någon avancerad beskrivning för att få Förvaltningsrätten eller IVO att förstå den grundläggande i frågeställningen, och eftersom det handlar om ett principställningstagande så lär det inte hänga på att man behöver argumentera om sina individuella omständigheter i någon större utsträckning.
 
Just nu pluggar jag heltid men också jobbat heltid innan vilket tog knäcken på mig men de är en annan historia. Jag har flera diagnoser, svårt att strukturera upp mitt liv, påbörjar saker avslutar inte osv men jag har också lärt mig genom åren att prioritera det som är viktigt. Försökt förenkla mitt liv så mycket som möjligen och ser till att inte sparka på mig själv.

Jag planerar en sak varje dag som måste göras tex tvätt eller städning. Det får kosta vad det vill på energikontot men jag får saker gjorda iaf och det är huvudsaken - sen belöning typ läsa en bok, gosa med katterna osv. Kör samma strategi när jag pluggar läs ett visst antal sidor innan jag får göra något annat.

Genom att göra så här kan jag både jobba extra ibland,studera 100 procent och träna en tävlingshäst numera. För några år sedan hade det aldrig gått men man lär sig att hantera saker i sin egen takt med sina egna strategier. Nog för att jag har en sambo också men han har noll intresse av hemarbete som städning tex det är jag som fixar det mesta.
Mitt belöningssystem fungerar inte som önskat. Så även om jag skriver upp en sak jag ska göra en viss dag, så blir det inte gjort. Saker som är roliga, är det samma sak med. Jag måste hela tiden tvinga mig och skärpa till mig för att få saker gjorda. Och det är tungt att leva så hela tiden.

Låter som mindre bra val. Gå ner till så basal nivå av kostnader så att förmågan räcker både till arbete för att täcka de små kostnaderna OCH en väldigt basal nivå av hushållande och intressen. Sen kan man arbeta uppåt därifrån. Men som jag skrev är det inte riktigt perfekt med de försäkringssystem som finns då självvalt mindre än heltid, skalar direkt på försäkringen. För mig låter det som en mycket bättre lösning än de du tog upp.
Jag har redan skalat ner så mycket det går. Men det där med att inte ha tillräckligt med pengar är något som stressar mig.
Vet du ens vad det kostar? Efter ROT-avdrag?
Ett antal tusenlappar. Jobbet tar minst 3 timmar. Behöver köpa en ny kran också för att det ska bli godkänt.
 
Just nu pluggar jag heltid men också jobbat heltid innan vilket tog knäcken på mig men de är en annan historia. Jag har flera diagnoser, svårt att strukturera upp mitt liv, påbörjar saker avslutar inte osv men jag har också lärt mig genom åren att prioritera det som är viktigt. Försökt förenkla mitt liv så mycket som möjligen och ser till att inte sparka på mig själv.

Jag planerar en sak varje dag som måste göras tex tvätt eller städning. Det får kosta vad det vill på energikontot men jag får saker gjorda iaf och det är huvudsaken - sen belöning typ läsa en bok, gosa med katterna osv. Kör samma strategi när jag pluggar läs ett visst antal sidor innan jag får göra något annat.

Genom att göra så här kan jag både jobba extra ibland,studera 100 procent och träna en tävlingshäst numera. För några år sedan hade det aldrig gått men man lär sig att hantera saker i sin egen takt med sina egna strategier. Nog för att jag har en sambo också men han har noll intresse av hemarbete som städning tex det är jag som fixar det mesta.
Mitt belöningssystem fungerar inte som önskat. Så även om jag skriver upp en sak jag ska göra en viss dag, så blir det inte gjort. Saker som är roliga, är det samma sak med. Jag måste hela tiden tvinga mig och skärpa till mig för att få saker gjorda. Och det är tungt att leva så hela

Låter som mindre bra val. Gå ner till så basal nivå av kostnader så att förmågan räcker både till arbete för att täcka de små kostnaderna OCH en väldigt basal nivå av hushållande och intressen. Sen kan man arbeta uppåt därifrån. Men som jag skrev är det inte riktigt perfekt med de försäkringssystem som finns då självvalt mindre än heltid, skalar direkt på försäkringen. För mig låter det som en mycket bättre lösning än de du tog upp.
Jag har redan skalat ner så mycket det går.
Vet du ens vad det kostar? Efter ROT-avdrag?
Ett antal tusenlappar. Jobbet tar minst 3 timmar. Behöver köpa en ny kran också för att det ska bli godkänt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
722
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 346
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 968
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp