Vad är det bästa du lärt din häst att göra?

Plantan

Trådstartare
Det bästa tricket? Kanske smartaste, roligaste eller coolaste? Hur lärde du din häst det, och hur lång tid tog det?

Jag lärde en häst att stå på tre ben, han lyfte och höll upp det så jag kunde spola ur hoven med slangen utan att ta i hans blöta och leriga ben. Tog inte så lång tid, petade på hoven med ett dressyrspö och sa "lyft". Gick åt en massa morötter! Sen stod han på tre ben lite nu och då när han blev godissugen!
:D
 
Det bästa jag lärt dem ur min synvinkel sett är röstkommandon. Ord ihop med gester och kroppsspråk gör att jag kan ha kontroll över dem även när jag inte håller i dem. Brukar kalla det för fjärrkontrollen. Hände någon gång att min gamla tant inte ville sluta galoppera, men sa jag sakt av så växlade hon ner en gångart.
 
Mina hästar kan stå lös överallt, typ om man har gått ut ur stallet kan jag släppa dom och gå och stänga dörren efter dom utan att behöva vända hästarna. Oerhört praktiskt i många situationer!
Klart användbart! Det tränar vi på inne, för säkerhets skull. Men han får inte flytta en fot och inte börja grejar med nåt eller intressera sig för nån annan häst.
Hur lärde du hästarna det? :):)
 
Jag har inte lärt nuvarande häst nånting :p hon var perfekt när jag fick henne^_^ (var tydligen omöjlig att longera men det har jag inte sett minsta spåret av). Enda som hon hunnit ändra med sitt beteende/lära sig är att hon numer tycker om massage och inte blir rädd när ngt gör ont utan trycker emot istället :).

Men jag lärde min gamla ponny att buga, stegra och agilliti. Samt att klättra upp på pall m.m.
han hoppade över vad som helt men tvärnitade efter varje hinder och begärde godis :p.
Stegrade så länge man höll upp ena hoven på honom och stabiliserande (och höll en godbit Över huvudet som en hund :rofl:).
han var 25 när han lärde sig stegra så fick ha lite extra hjälp med att komma upp. Blev 32 och försökte ofta småstegra för godis när man kratsade hovarna :), aldrig annars och bara med mig.
 
Röstkommandon här med. Framför allt kommando för halt - det har definitivt räddat honom från skada vid ett misslyckat hopsläpp där han och den andra hästen rök ihop ordentligt. Jag kunde stoppa min häst och fånga honom, och jaga bort den andra. Det har också kortat av ett par incidenter när han har börjat sticka och bralla.

Nu på äldre dagar har han små flickor som kommer och rider, och det är jättebra att han går att sätta igång med rösthjälper i stället för att ungarna ska förstöra sina fina barnsitsar genom att sparka med skänklarna eller peta med spö (vi ska lära honom att förstå korta skänklar så småningom).

En annan praktisk sak är svansstopp. Han har fått lära sig att stanna om man håller i svansen. Det är praktiskt när man skickar honom först genom dörrar och grindar.
 
Klart användbart! Det tränar vi på inne, för säkerhets skull. Men han får inte flytta en fot och inte börja grejar med nåt eller intressera sig för nån annan häst.
Hur lärde du hästarna det? :):)
Jag började nog med lina på ridbanan. Stod framför dom och höll upp handen, gick dom någonstans så flyttade jag tillbaka dom. Började med att stå precis framför och flyttade successivt mig längre och längre bort.

Det gäller ju fortfarande att läsa situationen och står dom på gräs så kommer dom äta. Men jag kan ofta släppa dom typ på ridhuset för att hänga undan jackan typ, tar fem sekunder. Jag kan inte lämna dom utanför huset och gå in fem minuter direkt. :D men min första häst kunde nog det, då jobbade jag enormt mycket från marken, nu gör jag bara det som är precis nödvändigt.
 
Mi förra häst spände alltid ut magen när man skulle spänna sadelgjorden, han stod som en bergsget med alla ben under magen.
Jag lärde honom med klicker och godis att sträcka ut frambenet närmast mig, vilket resulterade i att han måste placera ut alla ben och således inte kunde spänna ut magen. På det sättet blev också en mycket mer positiv upplevelse att spänna gjorden.

Han fattade ju att när jag kom med sadel eller sele så var det dags och började lite i förväg.
 
Ett bestämt högt PTRRR betyder ’stå alldeles stilla tills matte säger annat’ (en säkerhetsgrej)


Sänka huvudet.
För att knoppa/klippa/borsta/sänka adrenalinnivån :angel: mycket användbart. Det första jag brukar lära hästarna.

Lyfta benen själv, lär jag alla mina hästar. Hovslagaren är nöjd :D
Tar väldigt kort tid att lära och en inlärning lätt att underhålla eftersom man gör det varje dag.

Smackar på ett särskilt sätt för att få ena hästen att komma fram till mej.
Lärde det eftersom hon var ruggigt svårfångad och jag behövde ett alternativ. Mycket bra grej!

Visslar på ett särskilt sätt när jag vill ha hästarnas uppmärksamhet eller hämtar i hagen. Min ena gnäggar alltid så det är ett smidigt sätt att ta reda på vart i mörkret dom befinner sej 😎
(lite roligt för om jag visslar lyfter hästarna alltid huvudet och tittar efter mej först, innan de bedömer om jag menar ’kom hit’ eller ’titta hit’ . När sambon visslar likadant skiter dom fullständigt i det 😆)
 
Det bästa tricket? Kanske smartaste, roligaste eller coolaste? Hur lärde du din häst det, och hur lång tid tog det?

Jag lärde en häst att stå på tre ben, han lyfte och höll upp det så jag kunde spola ur hoven med slangen utan att ta i hans blöta och leriga ben. Tog inte så lång tid, petade på hoven med ett dressyrspö och sa "lyft". Gick åt en massa morötter! Sen stod han på tre ben lite nu och då när han blev godissugen!
:D

Alla mina hästar kan såklart puss på kommando. Det tar inte lång tid, bara peka mot munnen på mig själv, säga puss och pussa hästen tillbaka och ge godis. Dom fattar snabbt. Min favoritpålägget ställer upp sig själv vid pallen och efter ridpasset ställer den sig också där och när jag hoppat av backar den till så den kan få sin godis. Det sista är ju inget trick i sig men den har lärt sig det själv att efter jobbet får man en godis. Alla hästar är mer eller mindre lättlärda och jag tror att de oftast tycker det är kul att göra saker.
En häst jag hade förut fick sätta upp sin hov på en pall en gång av ngn anledning jag inte riktigt minns men tror det var för att kunna komma till och undersöka. Hästen fick en godis då och efter det började den slänga upp sitt ben på alla pallar den såg 😂
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 523
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp