Vad är det bästa du lärt din häst att göra?

Ja, en på min gamla ridskola fick kinden avbiten av en av hästarna som lärt sig att pussas för godiset, hästen blev för ivrig. Jag har lite lite svårt för det där med att pussa hästar så om hästen gör det för att den vill ha godis. Att kela absolut men helst inte som tiggargrej.
Kakan är ingen tiggare men om man håller på med godis så pussar hon gärna för att kolla om man får fler men hon springer inte efter och tiggar utan gör det försiktigt som om hon frågar "får jag godis om jag gör så här?" :D
 
Min första häst hade lätt för att stå på bakbenen så lärde in ett ord för när jag ville att hon skulle göra det, ju lägre hon reste sig ju mer beröm.
 
Jag lärde en av mina gamla hästar lite yogaövningar, bl.a. lyfta ett bakben och ta morotsbit mellan bakbenen. Han var smidig som en katt! Det blev även hans paradnummer när han ville tigga godis, vilket jag glömde berätta för fodervärden som blev mycket fundersam över vad hästen egentligen höll på med! :laugh:
 
Jag vet inte om det bästa är det svåraste eller det mest användbara.

Det mest användbara är väl att han ger efter för tryck. Det leder ju till att man kan be honom forma kroppen som man vill både avsuttet och uppsuttet. Enkelt att leda, binda upp, för kiro att behandla, lasta, minskar skaderisk iom att han inte försöker forcera igenom tryck om han tex råkar sitta fast någonstans/kliva på tygel eller grimskaft etc, benen går att lyfta, man kan lätt ge medicin/pillra i ögon/öron etc. Bra också att han skolats till att vilja dricka ur slangen.
Suveränt då han för ngt år sen fick kolikkänningar efter att ha druckit lite dåligt i värmen. Då kunde man stoppa slangen i truten och spola i honom vatten. Han visste hur det funkade och han går inte emot tryck, dvs försöker inte dra bort huvudet om jag inte gör ngt riktigt hemskt.
Sen får man ju inte missbruka förtroendet i att de lämnar ut sig så pass. Men krisar det och det är risk för skada är det himla bra!

Svåraste är väl läggning. Han är lite mer försiktig och mer kontrollfreak än övriga jag lärt det. Så vi tar det slow och har inte arbetat så mycket med att göra ngt mer med läggningen än, tex lägga på rygg eller göra sitt av det. Jag vill göra så mkt annat med, i dressyren.

Sen kan han alla basics med att gå för smackning, stå still lös, inkallning, lyfta valfria ben och hålla upp, hoppa fälttävlanshinder i lina, buga, springa lös bredvid med huvudet under min arm, om jag går bredvid/framför etc så ska han flytta det öga bort som jag pekar på etc. Vi har testat ta piaffen lös också. Det går väl. Men det blir ju klart högre kvalitet med någon form av huvudlag. Galoppen har jag inte testat ta så samlat att jag kan gå framför/bredvid än lös. Jag tror det skiter sig då. Det funkar bara med huvudlag än. Men jag vill få till det i framtiden.
Vad mycket bra du lärt din häst! Hur gammal är han och hur länge har du tränat honom? Vad är der för ras? Jag skulle gärna vilja se nån film, har du, eller kan du be nån filma er?!
 
Vad mycket bra du lärt din häst! Hur gammal är han och hur länge har du tränat honom? Vad är der för ras? Jag skulle gärna vilja se nån film, har du, eller kan du be nån filma er?!

Han är 13 i år. Jag har haft honom hos mig sen han var 4 år. Köpte loss honom efter att ha haft honom i träning ett år. Tyvärr har jag inte hunnit med honom så mycket. Jag jobbar som tränare och det har väl tyvärr blivit så att när man tränar många andra orkar och hinner man inte alltid med sina egna. Men man har ju iaf rutin nog att lära in rätt och slipper göra fel, göra om så mkt. Så det man hinner lära in går ju rätt problemfritt och fort. Han är dock snabblärd och känslig. Det är ett halvblod som är väldigt högt i blod. Det passar mig väl.

Det är inte så avancerade saker(utom läggningen främst) som tar lång tid att lära in. Det är mycket som är rätt enkelt att träna in och som hänger ihop. Så att 30 situationer/saker man vill göra funkar beror på samma 5 grundstenar typ. Det handlar mycket om att skapa ett språk där man kan påverka dem på olika vis. Finns det språket går resten fort. Har man lagt grunden funkar det mesta sen enkelt. Skönt att slippa småtjafsa med varann i vardagen tycker jag, hovis/kiro/tandis/vet etc och förmodligen han med! Och skönt att minimera hälsorisker för oss alla.

Jag tror inte det finns några filmer på oss. Nu har både han och jag vilat ett tag pga för mkt annat jobb. Så just nu vill jag inte filma och lägga ut ngt. Men kan kika om det kan finnas ngt gammalt vid tillfälle.
Några kort kanske jag kan skaka fram iaf!
 
@tuaphua
Ja, försök hitta bilder! Tänk om man kunde få vara en liten mus i ditt stall och kolla vad du gör med hästarna! Vad mycket man kunde lära sig då!! Jätteintressant tänk du har, låter väldigt klokt och jag vill veta mer! Hade jag varit fjorton år hade jag propsat på att få prya hos dig! ;)
 
Han är 13 i år. Jag har haft honom hos mig sen han var 4 år. Köpte loss honom efter att ha haft honom i träning ett år. Tyvärr har jag inte hunnit med honom så mycket. Jag jobbar som tränare och det har väl tyvärr blivit så att när man tränar många andra orkar och hinner man inte alltid med sina egna. Men man har ju iaf rutin nog att lära in rätt och slipper göra fel, göra om så mkt. Så det man hinner lära in går ju rätt problemfritt och fort. Han är dock snabblärd och känslig. Det är ett halvblod som är väldigt högt i blod. Det passar mig väl.

Det är inte så avancerade saker(utom läggningen främst) som tar lång tid att lära in. Det är mycket som är rätt enkelt att träna in och som hänger ihop. Så att 30 situationer/saker man vill göra funkar beror på samma 5 grundstenar typ. Det handlar mycket om att skapa ett språk där man kan påverka dem på olika vis. Finns det språket går resten fort. Har man lagt grunden funkar det mesta sen enkelt. Skönt att slippa småtjafsa med varann i vardagen tycker jag, hovis/kiro/tandis/vet etc och förmodligen han med! Och skönt att minimera hälsorisker för oss alla.

Jag tror inte det finns några filmer på oss. Nu har både han och jag vilat ett tag pga för mkt annat jobb. Så just nu vill jag inte filma och lägga ut ngt. Men kan kika om det kan finnas ngt gammalt vid tillfälle.
Några kort kanske jag kan skaka fram iaf!
Jag vill gärna se kort!
 
Lärde min häst ”target” förra veckan. Alltså att han ska nudda med mulen mot saker. Perfekt när man har en häst som är lite småfånig. Snowracern vid stallet var inte farlig, det blev en godisautomat. Gick förbi prasslande plast häromdagen, då gick han fram och provtryckte på den för att se om det kom nåt godis :) Mer praktiskt än en häst som ska glo misstänksamt och gå sidledes förbi allt och alla.
Ska bli spännande att se om det funkar vid ridning också.
 
Kakan är ingen tiggare men om man håller på med godis så pussar hon gärna för att kolla om man får fler men hon springer inte efter och tiggar utan gör det försiktigt som om hon frågar "får jag godis om jag gör så här?" :D

Inkallning. Asbekvämt när jag bara behöver vissla så kom han vankandes, särskilt på sommarbetet och när han gick på lösdrift så det var en bit att gå för att leta reda på honom...

Hålla upp sina egna hovar om det var något jag behövde göra. Antingen brodda, eller om jag skulle klippa (som han inte gillade) så bad jag honom lyfta motsidans hov en liten stund. Då stod han stilla på tre ben, och jag kunde ge mycket beröm.
 
Tycker det är riktigt skojigt med frihetsdressyr å trick å sånt🥰 Lärt min medryttarhäst att pussa, le, stegra, galoppera efter mig å rida i bara halsring (utan träns å sadel) å detta på 4 månader, kan säga att jag är ganska stolt🤪
 
Jag hoppar ju alltid av en bit innan jag är hemma och då lägger jag upp stigbyglar och lossar på gjorden för att sedan ta tyglarna över halsen och vi går hem. Vad jag inte viste fören en dag jag skulle leda honom med tyglarna kvar över halsen och hästen tar inte ett steg:confused:, jag hade ju omedvetet lärt han att när matte är på marken och tyglarna ligger över halsen står man still.
 
Att kunna vissla in en häst är praktiskt för en vissling hörs på betydligt längre håll än ett rop, jag hade en gammal häst som började höra lite dåligt och inte kom in när man ropade men höga toner som en vissling hörde hon fortfarande.
 
Min gamla ponny kunde ”gå in”, jag hade inte aktivt lärt in det men det visade sig mycket praktiskt. Funkade för att gå in lite överallt som boxen, hagen, ridhuset och transporten.
 
Att kunna vissla in en häst är praktiskt för en vissling hörs på betydligt längre håll än ett rop, jag hade en gammal häst som började höra lite dåligt och inte kom in när man ropade men höga toner som en vissling hörde hon fortfarande.
Fick lära mig i scouterna att det var tvärt om, om en gick vilse så skulle en ropa och inte vissla🤔
 
Båda mina hästar har fått lära sig att lasta sig själva. Så oerhört praktiskt. Annars är spotta ut en grej som jag har lärt Hontas. Hon plockar upp grimmskaft och tar grimmskaften som hon är uppbunden i och tuggar och suger på. Hon tråcklar in så mycket det går i munnen. Det räcker att jag står några meter bort och säger åt henne att spotta ut så gör hon det. Fungerade även bra när hon var yngre och inte släppte bettet när man skulle ta av tränset
 
Vi hade ingen viselpipa. Har alltid trott att viselpipa är med för att det är lättare att orka blåsa i viselpipan än att ropa i några timmar.
Det stämmer säkert plus att en bra visselpipa kan ge högre volym. Och visst har du helt rätt i att lågfrekventa ljud fortplantar sig längre sträckor än de med hög frekvens, omgivning och vind påverkar nog också förstås. Men med de hästar jag haft har vissling uppmärksammats bättre än rop och särskilt av den gamla hästen, kanske det är så att hästar (och hundar) hör höga frekvenser bättre än människor?
 
Senast ändrad:
Båda mina hästar har fått lära sig att lasta sig själva. Så oerhört praktiskt. Annars är spotta ut en grej som jag har lärt Hontas. Hon plockar upp grimmskaft och tar grimmskaften som hon är uppbunden i och tuggar och suger på. Hon tråcklar in så mycket det går i munnen. Det räcker att jag står några meter bort och säger åt henne att spotta ut så gör hon det. Fungerade även bra när hon var yngre och inte släppte bettet när man skulle ta av tränset
Så gör Simba med grimskaftet också, han vet att han inte får så räcker att jag ropar hans namn så åker det ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp