Vad är det bästa du lärt din häst att göra?

Fick lära mig i scouterna att det var tvärt om, om en gick vilse så skulle en ropa och inte vissla🤔

OT....Jag tror att anledningen är att man hör bättre var rop kommer ifrån än en vissling. Det är dock min egna teori men tror faktiskt att den kan vara sann.

Visslar man på en häst i en hage vet de ju oftast varifrån du visslar och att de ska till grinden. Vissling hörs nog längre och blandas sällan ihop med andra ljud.
 
Jag vill gärna se kort!
Oj, förlåt! Jag har helt glömt bort den här.
Slänger in lite bilder. Jag har inte hunnit rota runt bland allt. Men de här var lätta att hitta.

Här är mina egna på den tiden jag hade 2. Det är en rätt gammal bild. Min tränare är den som är främst med min nuvarande häst. Jag och gamle ponnyn var längst bort. Tandemligg helt enkelt! 😂

Pladaskförminskad.png
 
OT....Jag tror att anledningen är att man hör bättre var rop kommer ifrån än en vissling. Det är dock min egna teori men tror faktiskt att den kan vara sann.

Visslar man på en häst i en hage vet de ju oftast varifrån du visslar och att de ska till grinden. Vissling hörs nog längre och blandas sällan ihop med andra ljud.
Jag vinkade åt min häst för jag är urusel på vissling. Fast då måste han ju stå vänd mot mig. Fast ibland kollade han fast min vissling var jättetyst. Vet inte om han bara hade koll på att det var jag.
 
En häst jag hade i träning förut, rehab och dressyr förvisso. Men han fick lära sig annat med iom mattens önskan om det. Han uppskattade mysstunder efter träning. Ligga och vila, bli kliad etc. Han hade mycket bättre grundpsyke än mina egna. Och låg redan direkt lugnt kvar och chillade och tog en nap.
539786_10151051324291789_1853424995_n.jpg
 
Jag vill gärna se kort!
Här är en unghäst jag hade i träning då den haft problem med väldiga rädslor och exploderat, ex rätt genom staket och över folk. Så den skulle lära sig coola ner hos mig. Supertrevlig häst visade det sig. Fantastiskt psyke i grunden. Här hade jag sällskap och vi hade spelat fotboll avsuttet med hästar på släp för att minska ev responser på saker som låter, rör sig på marken och rör sig mot hästarna. Finns många redskap att nyttja med lite fantasi. Hästen kunde tagga ner, stå still lös etc. Efter passet skojade vi till det lite med en fotosission.
CardiFotbölderMini.png
 
Min har nog egentligen lärt det sig själv men jag sitter aldrig upp ifrån marken utan kliver alltid upp på något så oavsett var och vad, om jag tar ett kliv upp på något ställer hon sig alltid i position för mig att kunna sitta upp. Ibland ute i skogen tex kan det ju bli en sten i ett buskage, en jordhög el dyl men det kvittar, går matte upp på något så ställer jag mig så nära jag kan med matte vid manken. 😍

Sen försöker jag få henne att inte börja äta kraftfoder utan "varsegod" först. Inte helt enkelt men får hon ett "nej" på väg ner i hinken avbryter hon. Sen kopplar hon inte helt att det är ok när jag säger "varsegod" så kan behöva säga det några gånger.
 
Hur gjorde du det? :)
Oj, det var flera år sedan och jag hade hjälp av tränare. Jag tror inte att jag kan ge råd men kanske någon annan här vet. Det är iallafall väldigt praktiskt, när jag för några månader sedan ramlade av hästen på en uteritt och hon sprang iväg, stannade, tog ner huvudet och satte hoven olyckligtvis på tygel så blev hon inte rädd utan stod kvar och väntade tills jag kom fram :)
 
Hur gjorde du det? :)

Det finns olika sätt att träna det. Dels kan med dem i grimma dra lina runt ett träd ca 1/2-3/4 dels varv och ge efter med viss friktion i linan om/när hästen rycker bakåt. Man upprepar och de lär sig rätt fort att istället söka eftergift och kliva fram mot trädet.
Vissa står kvar och rycker inte. De kan man då få störa ngt för att de ska testa linan och sen lära sig gå fram.
När de gör rätt ger man direkt efter.

Man kan också lära dem sänka huvudet för tryck. Antingen genom att applicera tryck på nacken med handen eller lite svårare ; genom grimma. Många spjärnar emot och man kan då lägga en hand om nosbenet och röra det lite höger-vänster-höger etc för att hjälpa dem slappna av. Samma här med att diekt ge efter då de gör rätt.

Jag gör båda ovan med alla hästar just för att jag inte vill att de, som de ska per genetik iom att de är flyktdjur och mottrycksdjur, gå emot tryck. Jag vill inte ha skador på hästarna för att de rycker till om de tex går på tygel/grimskaft etc om man skulle råka tappa dem. Inte heller att de rycker till om de skulle trasslat in sig i någon som riskerar bli värre av den kraft de kan lägga i att braka emot trycket.

Man jobbar enligt samma princip med att lära dem inte panikdra ngt som är kring ben/kropp.

Sen är det ju skönt att slippa att de försöker dra, mysigt att man kan binda upp ute och fika etc. Plus enkelt för hovlsagare, kiro etc att behandla en häst som inte gör motstånd.
Sambon är kiro för ekipage och älskar när man tränat hästen till att bara följa med. Skönt för honom ex då man ska behandla hals/nacke.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 759
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 843
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp