Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ainon

Trådstartare
Sitter och funderar just nu vad det är för fel på folk för helt plötsligt så översvämmas (nåja överdriver lite) facebook av namn och bild på ett barn som står anklagad (inte en gång dömd) för djurplågeri.

Det är alltså vuxna (25år+ med så utvecklade hjärnor de någonsin kommer att ha) människor som sprider namn och bild på detta barnet på facebook, vissa tillsammans med kommentarer om hämnd (av typen att barnet förtjänar att utsättas för samma sak som djuren eller borde råka ut för en "olycka").

Hur tänker människor? :banghead:

(har givetvis anmält inläggen till facebook samt skrivit en kommentar, blev borttagen som vän och blockerad av samtliga utan någon respons...)
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Håller med!! Men det jag reagerar mest på är källtillförlitligheten! Det skulle kunna vara jag som startade det, la ut en bild på en ovän och skrev att det var han. Folk skulle utan att blinka tro på det och dela bilden, sjuk är vad det är!
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Dessutom är det flashback som luskat reda på det hela och angett personen...
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

... och tydligen har de på flashback lyckats hjälpa polisen i flera fall, så att de nu lyckats hjälpa polisen i det här fallet tycker jag är jäkligt bra! Alla på flashback är inte idioter och det är många som vänder sig emot att killen/(den unge mannen enligt nyheterna) hängs ut och framförallt är motståndare till att hans familj skulle drabbas.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Ja, absolut. Jag tycker också det är bra, men med största sannolikhet finns redan namnet på flashback.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det tror jag säkert, FB är snabba när det gäller att leta reda på personer och får ut nyheterna snabbare än vad media lyckas med.

Nu är det ju inte enbart kriminella våldsmän som de är snabba på att nedlägga. Kände norske fotografen Terje H fick ett hårt fall när det visade sig att hans foton var både snodda och förfalskade och han förlorade snabbt all respekt av myndigheter, föreningar, fotoentusiaster m fl efter avslöjandet.

Flashback
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Det tror jag säkert, FB är snabba när det gäller att leta reda på personer och får ut nyheterna snabbare än vad media lyckas med.

Nu är det ju inte enbart kriminella våldsmän som de är snabba på att nedlägga. Kände norske fotografen Terje H fick ett hårt fall när det visade sig att hans foton var både snodda och förfalskade och han förlorade snabbt all respekt av myndigheter, föreningar, fotoentusiaster m fl efter avslöjandet.

Flashback

Tja när jag doktorerar så skall jag använda mig av Flashback som källmaterial. (OBS ironi)
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Håller helt klart med.
Skyldig eller inte.

Plus de idioterna som kommenterar(väldigt negativs då dvs.) det hela gör en bara bedrövad.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Men att använda källor till en avhandling och att en grupp individer på internet (oavsett om det gäller ett obskyrt internetforum) samarbetar om en "misstanke" för att slutligen komma fram till att kunna bevisa att något över huvud taget inte stämmer med verkligheten har ju inte med varandra att göra.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Detta har inte jag "översvämmats" av men det beror kanske på vad man har för vänner på facebook och i verkligheten.

Man ska komma ihåg att facebook är ett socialt medium som också råkar ha en enorm spridning.
De gånger som jag eller andra har synpunkter på facebook kan jag försöka påminna mig om att det är ungefär som kafferummet på jobbet eller någon annan stans. Många beter sig ungefär som om det vore en begränsad, sluten grupp människor.

I fikarummet på mitt jobb kan man säga ganska mycket som inte är politiskt korrekt eller som ingen av oss skulle säga bland okända människor.

Problemet är väl att många användare av facebook glömmer att ringarna på vattnet är stora.

Nej, jag tycker inte att det är lämpligt att namnge en person så som du beskriver - men det hade varit helt OK i ett litet, begränsat sällskap där det också hade varit OK att avreagera sig.

Vad gäller facebook, tycker jag att det är tveksamt att lägga upp foton på andra än sig själv, och man får tänka sig noga för innan man talar om med vem man gjorde vad det nu var man gjorde. Faktiskt.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Tråden på Fashback är både bra och tragisk i många avseenden.

Största tragiken är att en ung man plågar ihjäl katter och inte bara förstör sitt eget utan även andras liv. Hur sjuk måste man inte vara för att springa ute på nätterna och först plåga värnlösa djur till döds för att sedan lämna sina offer utanför ägarnas hem med post it-lappar med en smiley på? Bl a en gammal dam förlorade sitt enda sällskap på det grymmaste vis. :(

Sen har grabben inte bara förstört sitt eget utan även sin familjs liv. Vad har hans mor och syster gjort för ont för att utsättas för det här? Vad kan han själv ha blivit utsatt för, ev diagnos, för att begå sådana vidriga grymheter? Vad är det för mongon som skriver både för och emot vad som hänt? En stor elog till de som bidragit till att han åkte fast, men vilka otroligt hemska utfästelser mot hans familj för det skedda. Al-Quida kan rekrytera många "goda" kristna svenskar så långt jag ser, sharia-lagarna frodas även bland bukefolket om man ska tro vad jag läser här på flera ställen. :crazy:

Och ja, det finns svin på Flashback likväl som på sporthoj som härjar här och bland buke. Ingen nämnd och ingen glömd, men det finns även gott om seriösa och vettiga användare med konton på flera forum som tar debatten. Att avfärda Flashback pga några idioter är att göra det enkelt för sig, många användare är både högutbildade och pålästa och gör sitt för att bekämpa den grasserande idiotin i samhället. Jag vet flera användare som likväl som undertecknad har konton där vi bidrar till att försöka balansera avarterna. :bump:

Och tyvärr så vill jag som vilken småbarnsförälder veta vem som är pedofil, djurplågare eller Hagamannen Nicklas, veta vem som bor i mitt område även om det inte är PK enligt många. Jag är inte rädd för varg, jag räds människan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Gäller det 16-åringen som erkänt mordet på katterna i Högsbo?
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Dessutom är det flashback som luskat reda på det hela och angett personen...

Vilket är skitbra.

Läser man såna där trådar på flashback noggrant så ser man vilka uppgifter om t ex identiteter man kan lita på. De har väldigt sällan fel.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Vilket är skitbra.

Läser man såna där trådar på flashback noggrant så ser man vilka uppgifter om t ex identiteter man kan lita på. De har väldigt sällan fel.

Ja, säga vad man vill om flashback och många av de personer som huserar där(:wtf:) men som privatspanare kan de faktiskt utföra ett enormt arbete. I den aktuella tråden är det dessutom flera personer som manar till eftertanke om att det faktiskt bara är en 16-åring som är gärningsman.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Exakt. Jag har inte läst hela men av det jag sett så verkar den något mer nyanserad än många andra liknande trådar där.

Jag tycker dessutom att ordvalet "angett" är olyckligt. Självklart ska man lämna uppgifter till polisen. Om jag hade trott mig veta vem kattplågaren var hade jag ringt direkt. Sedan är det polisens sak att utreda om det stämmer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Sen har grabben inte bara förstört sitt eget utan även sin familjs liv. Vad har hans mor och syster gjort för ont för att utsättas för det här? Vad kan han själv ha blivit utsatt för, ev diagnos, för att begå sådana vidriga grymheter?
Det är mest tragiskt tycker jag att dom lägger ut adresser och nummer till familjen, jag vet vilka dom är och det är en väldigt väldigt trevlig familj, föräldrarna är väldigt trevliga människor och jag tycker inte dom ska drabbas för hans beteende.

Det gör också saken lite värre angående honom, att en såpass "normal" människa som fungerar så normalt hemma kan sekunden innan varit ute och gjort sådanna grymheter och sen komma hem och vara precis som vanligt.

Sen är det väl som vanligt, man känner aldrig någon och jag vet såklart inte om dom haft problem hemma eller vad det är som är orsaken till denna människas kyla men utåt sett så är det väldigt snälla människor. Läskigt är det iallafall.
 
Sv: Vad är det för fel på folk (spridning av bild på anklagad minderårig på fb)

Om du behöver material är kanske den här länken bättre isf.

:sneaky:

Även en blind höna kan hitta ett korn och det finns folk som vinner på lotto.
Snarare är det ett tecken på vad det är för folk som håller till där.

Men att tillskriva Flashback några egenskaper förutom oseriöst skvallerum är tveksamt. Finns det överhuvudtaget något annat än konspirationsfanatiker, rasister och andra mer eller mindre stolliga personer som hänger där?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp