vad är det för fel på henne?

C

chrisse

min lillkisse är inte riktigt riktig?

När vi fick hem henne var hon 10 veckor gammal. Hon var ganska smal då och man kände revbenen direkt.
Dessutom har hon en "knöl" på magen.
Mamma trodde att det kanske var där bajset fanns i magen typ innan hon skulle skita men den finns där hela tiden.

Tidigare idag kände jag flera små knölar i magen på henne. Vi har haft katten i nästan en månad tror jag och hon växer och blir större men hon är fortfarande smal. Man känner revbenen direkt!!

Hon har fått host-attacker två gånger och hostade så det rosslade i halsen på henne.
Jag har då givit henne mjölk som hon har druckigt och sedan blivit bra.
Just nu ligger hon brevid mig och när hon andas låter det konstigt. Det liksom rosslar lite men inte alls mycket. Om man lyssnar noga hör man.

Vad kan det vara för fel på henne?
Ska ta henne till veterinär efter helgen tror jag men hon är ju inte försäkrad så hoppas det inte är något allvarligt.?

Jag är mest oroad över knölarna på magen?? Att det är tumörer eller nåt?

Vi har inte avmaskat katten heller så det ska jag nog kanske göra först men det syns inget i kattlådan.

Katten äter och dricker och går på lådan som en vanlig frisk katt. Hon är även mycket aktiv och busar för sig själv om inte stora katten vill/orkar brottas med henne...
Så på det viset verkar hon frisk... Men ja?
Jag är orolig. :(
 
Jag tycjer du ska avmaska henne. Att det inte syns i lådan att hon har mask beror antagligen på att maskar inte följer med avföringen ut innan de är döda och om katten är mager är antagligen maskarna i allra högsta grad levande. Så avmaska henne men det är klart ni ska ta henne till veterinären. Det är bra att få en kattunge veterinärbesiktigad oavsett om den verkar sjuk eller inte.
 
jag hade en katt som blev vrålsjuk innan försäkringen började gälla...30 dagar.
han åkte till bagis i två dagar o fick antibiotika o grejjs,men hans liv gick inte att rädda.det var medfött hjärtfel.
det var på 23:e dagen han blev sjuk from att jag tecknade försäkringen.....
irriterande! :crazy:
 
prova med att avmaska först. kan vara ett nystan med mask i magen.
blir det inte bättre ring då vet. så att hon får vård.
 
Låter som om det skulle kunna vara spolmask. Dess larver sätter sig lungorna på katten, vilket gör att den hostar. Larverna som hostas upp sväljs ner till tarmkanalen där de utvecklas till vuxna maskar.
Avmaska med antingen axilur, banminth eller flubinol, dom är verksamma mot spolmask allihopa!
 
hej.
Då kan det nog vara det.
Jag har en förpackning Axilur här hemma men det står att den är för rundmask och bandmask? Hjälper den mot spolmask då också eller??

Att jag inte har katten försäkrad beror på att jag har aldrig haft en katt försäkrad och de har aldrig varit sjuka heller. (på 14 år så) :bow:
 
Ja, axilur hjälper mot spolmask.

Bara för att man aldrig haft sjuka katter betyder inte det att dom inte kan bli det! Försäkra, det tjänar du på. Det kostar inte speciellt mycket, jag märker inte ens av det, trots att jag har tre katter försäkrade med "topp"-försäkringar (agria optimal+liv på alla tre med lägsta självrisk, + avelstillägg på en).
Men så har jag visserligen både ID-rabatt, klubbmedlemsrabatt och uppfödarrabatt, men ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
1 997
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 640
Senast: cirkus
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp