Vad är det för fel på kroppen?

Det låter ju lite misstänkt iaf. En vettig läkare kommer att fråga om familjehistorian så det kan ju vara bra att ha kollat upp med dem.

I mitt fall är det pappa, farmor, moster samt morfarsmor som jag vet om. Det är ju en autoimmun sjukdom och något av det första min magläkare frågade var om jag har reumatism i släkten just för att autoimmuna sjukdomar gärna följs åt (jag själv har flera och jag misstänker att det funnits Crohns i tidigare generationer också för det är tydligen flera som haft perniciös anemi vilket är ett symptom på Crohns).

Ja, jag hoppas att få träffa en annan läkare… Jag frågade en himla massa frågor men fick bara till svar att det inte funkar så, utan att det är reumatism. Bl.a. när jag frågade om det är möjligt att det är någon ledinflammation som bara är tillfällig, och sen försvinner den och aldrig mer kommer tillbaka. Men det gick inte, utan då är det ledgångsreumatism. Jag sa att sänkan är ju ändå bra, och är det verkligen en inflammation då, men det viftade hon bara bort med att det kan dröja innan det syns på sänkan, men jag tycker ju att det värsta är över? Om jag haft inflammation under dessa snart tre veckor så borde det väll ha varit synligt på sänkan nu? Jag vet inte om det var språkförståelsen som brast eller om det verkligen är så att får man ont i alla leder en omgång så är det reumatism? Jag själv tycker det låter knepigt….

Proverna ser ju bra ut, men jag har ju haft fruktansvärt ont. Idag är det som igår, stel, men gör inte så ont. Går stöppligt liksom och känns som om lederna är väldigt stumma, men jag har inte ont-ont. Tidigare så har det gjort så ont så jag har varit gråtfärdig. Jag har verkligen inte kunnat röra mig. Nu rör jag mig fullt ut, men det tar emot och det tar lite tid, men det är inte pga smärta utan för att det är stelt bara. Precis som det kan kännas i en led innan den knakar till, att det tar stopp mer, bara att dom inte knakar till och att det inte släpper som det brukar när dom knäcks. Axelleden är väll den som känns mest fortfarande om jag höjer armarna, även om fingrarna är stelare idag så gör dom iallafall inte ont, bara mindre funktion i dom.
 
Kanske kan vara psoriasisartrit.

Efter att ha läst lite snabbt så håller jag med. Jag har tyckt att jag hade ont i både muskler och leder, men musklerna gav sig för någon dag sen. Jag sa att jag hade haft ont i muskler, men läkaren sa att nej, det är lederna du ömmar i.

Jag såg att man kunde få som oljefläckar på naglarna, och jag har faktist ett konstigt märke på en nagel. Jag har dock inte några andra utslag och har aldrig haft.

Trodde jag slagit i mig eller något, men nu fick jag ju andra tankar.

Ursäkta svullen tumme…🙈😂

FD290590-4F3B-4D5C-AFF6-49137CA28D4C.jpeg
 
Efter att ha läst lite snabbt så håller jag med. Jag har tyckt att jag hade ont i både muskler och leder, men musklerna gav sig för någon dag sen. Jag sa att jag hade haft ont i muskler, men läkaren sa att nej, det är lederna du ömmar i.

Jag såg att man kunde få som oljefläckar på naglarna, och jag har faktist ett konstigt märke på en nagel. Jag har dock inte några andra utslag och har aldrig haft.

Trodde jag slagit i mig eller något, men nu fick jag ju andra tankar.

Ursäkta svullen tumme…🙈😂

Visa bifogad fil 90803

Jag hoppas att det inte är det utan bara en tillfällig inflammation eller så. Min mamma har psoriasisartrit och det verkar vara varierande hur stor kunskap de finns inom vården. Får du inte den hjälp du behöver eller känner att du inte blir lyssnad på så var inte rädd för att söka vidare.
 
Jag hoppas att det inte är det utan bara en tillfällig inflammation eller så. Min mamma har psoriasisartrit och det verkar vara varierande hur stor kunskap de finns inom vården. Får du inte den hjälp du behöver eller känner att du inte blir lyssnad på så var inte rädd för att söka vidare.

Ja, det har inte ens diskuteras, och läkaren kollade varken på hud eller naglar.

Hur fungerar det för din mamma? Är hon smärtfri mellan skoven? Stod att smärtan är väldigt olika, att vissa knappt känner av medans andra har riktigt ont. Hade hon hudproblem innan? Eller har hon fått efter?
 
5DCC40EF-8982-47C6-A316-47B6A09DFDD5.jpeg


Det verkar som om jag testat för psoriasisartrit iaf för ligger ett B-HLA-B27 prov på 1177. Dock står det ”Resultat: SE KOM” som inte säger mig något alls. Kanske är det inte klart eller någon medicinsk term att det finns eller inte. Men skönt att det kommer bli kollat för det också.
 
Det finns hopp, min släkt är ”reumatiker”släkt men blev friska. Däremot minns jag inte om en hade psoriasis-atrit så det kan jag inte säga.
 
Varit på vc idag och jag håller nu på att utredas för ledgångsreumatism…:cautious::down: Snabbsänkan var bra dock, låg på 9. Sänkan låg också inom referens, men högt upp i referensen. Lika med blodvärde och urat. Ligger inom referens, men nästan på övre gränsen på allt. Men antar att det är bra så länge man ligger inom referensen iallafall.

Togs flera prover också, men har inte fått resultatet än.

Fortsatt värk idag, men känns bättre än i går. Dock en synligt svullen tumme… I dag är nästan knäna värst, tidigare har det varit axlarna. Dock så reagerade jag mest när läkaren tryckte på axelleden, var nära att jag lappade till. 🙈😅 Gjorde så jävla ont!

Vi får se hur vi ska gå vidare om alla prov är normala. Något med lederna är det ju eftersom jag börjar svälla i vissa leder nu också, läkaren såg en tydlig skillnad på flera fingrar, och jag har ju fortfarande svårt att böja fingrarna och knäna.

Fick iallafall medicin utskriven (för just reumatiker och artros) som ska ta både smärta och inflammation så hoppas att det ger sig snart.

Jag tänkte RA för några dagar sedan när jag läste hur du beskrev din upplevelse. Det var väldigt likt hur jag har det i mina skov. Bra att du utreds för det nu så du kan få den hjälp du behöver, om det är det (eller ja, vad det än är såklart). ❤️
 
Ja, det har inte ens diskuteras, och läkaren kollade varken på hud eller naglar.

Hur fungerar det för din mamma? Är hon smärtfri mellan skoven? Stod att smärtan är väldigt olika, att vissa knappt känner av medans andra har riktigt ont. Hade hon hudproblem innan? Eller har hon fått efter?
Mamma har alltid haft vissa problem med naglarna. Hon är framförallt svag i händerna. Hon har höftproteser på båda höfterna, vet inte om det beror på psoriasisartriten eller om det hade behövts ändå. Hon håller på att testa olika behandlingar just nu. Hon fick cellgifter ett tag men hennes levervärden blev helt åt helvete så de fick hon sluta med.
 
Läkaren ringde mig för ett tag sen, var några prover som var förhöjda, men inte jättefarligt.

De prov som var förhöjda tyder på någon inflammation, och ett prov som var förhöjt var vanligt att det blir förhöjd vid inflammationer vid just reumatism, men jag låg på 5,1 och gränsen var 4,8, så det var knappt något alls. Sen var det någon mer sänka som ska ligga upp till 4 och jag låg på 10, så någon slags inflammation i kroppen har det varit/är, men inga katastrofvärden. Ska äta medicinen i 7 dagar sen får vi se om det kommer tillbaka, i sånt fall skulle jag ringa igen, annars så görs ingenting mer just nu.

Jag mår ju bättre och har mindre ont så det går ju åt rätt håll. Jag tror fortfarande att det kan vara så att stressen över hunden kan ha triggat igång något så det blev en inflammation i kroppen. Och jag hoppas att det bara är så enkelt.
 
Läkaren ringde mig för ett tag sen, var några prover som var förhöjda, men inte jättefarligt.

De prov som var förhöjda tyder på någon inflammation, och ett prov som var förhöjt var vanligt att det blir förhöjd vid inflammationer vid just reumatism, men jag låg på 5,1 och gränsen var 4,8, så det var knappt något alls. Sen var det någon mer sänka som ska ligga upp till 4 och jag låg på 10, så någon slags inflammation i kroppen har det varit/är, men inga katastrofvärden. Ska äta medicinen i 7 dagar sen får vi se om det kommer tillbaka, i sånt fall skulle jag ringa igen, annars så görs ingenting mer just nu.

Jag mår ju bättre och har mindre ont så det går ju åt rätt håll. Jag tror fortfarande att det kan vara så att stressen över hunden kan ha triggat igång något så det blev en inflammation i kroppen. Och jag hoppas att det bara är så enkelt.
Håller tummarna för dig :up: !
 
Skiten har blivit värre. Har ont i varenda muskel/led, och i morse tog det mig 20 minuter för att komma upp från sängen, på med en t-shirt, och gå ner för trappen. Nära till tårar för jag hade så ont och var så stel. Har verkligen ont i HELA kroppen, men händer/handleder,axlar, och knän är värst. Ringde vc och ska dit på akuttid i morgon för att utredas för muskelreumatism. :(

Egentligen är jag för ung för att få det, men det finns en del som åkt på det efter covid-vaccinet, tyvärr. Jag prickade in alla rätt på sjukdomen och hon ville ha in mig fortast möjligast. Nu tänker jag inte måla fan på väggen än, men det känns inte riktigt bra om jag ska vara ärlig.
Jag vet inte om någon redan svarat, men det låter som Polymyalgi. Min mamma hade det och hade så ont att hon inte ens kunde ta upp händerna för att torka tårarna... En lång kur kortison botade henne helt.
 
Jag vet inte om någon redan svarat, men det låter som Polymyalgi. Min mamma hade det och hade så ont att hon inte ens kunde ta upp händerna för att torka tårarna... En lång kur kortison botade henne helt.

Det var det den första jag pratade med också trodde, men när jag träffade läkaren så slog hon bort det eftersom jag hade mest ont åt lederna. Nu har jag testat negativt på något ”reumatismprov” men det kan man göra trots att man har det, men eftersom jag mår okej nu utan allt för mycket smärta med bara stelhet kvar så ska jag äta medicinen i 7 dagar, sen sluta med den och se om värken kommer tillbaka eller inte. Har visat på någon inflammation i kroppen, men inte jättehöga värden.

Lider med din mamma. Just det där med att inte få upp armarna är så hemskt, och det gjorde verkligen sååå förbannat ont!!! Skönt att hon blev av med det. ❤️
 
”Resultat: SE KOM” som inte säger mig något alls. Kanske är det inte klart eller någon medicinsk term att det finns eller inte.
Nu har du ju redan fått prata med läkaren, men jag skulle nog ha tolkat det som "se kommentar". Vet dock inte om det var det som menades i just detta fallet :)
 
Jag utreddes för muskelreumatism för några år sen, var runt 35 år. Jag känner igen det du beskriver, för mig var händerna absolut värst men också axlar och höfter. Läkaren på VC letade ganska ordentligt och det enda som hittades var en bakterie, moraxella kanske (glömt namnet). Det är tydligen en ”dagisbakterie” som vuxna kan bli rätt så dåliga av, och få skumma symptom men kidsen klarar bra. Vad jag minns fick jag en penicillinkur och det blev inte omedelbart bättre men det ebbade ut iaf. Aldrig haft något liknande igen.

Jag vet förstås inte om det var hela sanningen, jag hade en tuff period i livet så kanske var jag extra skör, eller hade nåt som inte hittades.

Håller tummarna för dig!
 
Jag utreddes för muskelreumatism för några år sen, var runt 35 år. Jag känner igen det du beskriver, för mig var händerna absolut värst men också axlar och höfter. Läkaren på VC letade ganska ordentligt och det enda som hittades var en bakterie, moraxella kanske (glömt namnet). Det är tydligen en ”dagisbakterie” som vuxna kan bli rätt så dåliga av, men kidsen klarar bra. Vad jag minns fick jag en penicillinkur och det blev inte omedelbart bättre men det ebbade ut iaf. Aldrig haft något liknande igen.

Jag vet förstås inte om det var hela sanningen, jag hade en tuff period i livet så kanske var jag extra skör, eller hade nåt som inte hittades.

Håller tummarna för dig!

Tack! ❤️ Hur länge hade du ont? Tycker mitt var så konstigt, från att det hela tiden bara blev värre och värre för att fullkomligt explodera i onsdags, då hade det gått exakt två veckor från första riktigt onda dagen, till att smärtan försvann nästan helt över natten. Jättekonstigt verkligen! Jag tänkte att smärtan klingar väll av och blir lite mindre dag för dag när det väl vänder, men den försvann nästan lika fort som den kom. Även om stelheten är kvar som sagt så är det inte smärtsamt längre.
 
Tack! ❤️ Hur länge hade du ont? Tycker mitt var så konstigt, från att det hela tiden bara blev värre och värre för att fullkomligt explodera i onsdags, då hade det gått exakt två veckor från första riktigt onda dagen, till att smärtan försvann nästan helt över natten. Jättekonstigt verkligen! Jag tänkte att smärtan klingar väll av och blir lite mindre dag för dag när det väl vänder, men den försvann nästan lika fort som den kom. Även om stelheten är kvar som sagt så är det inte smärtsamt längre.
Vad konstigt att det slutade så abrupt!
Jag har så kasst minne men det var månader, inte veckor iaf. Inte så extremt ont hela tiden men när det var som värst kunde jag inte lyfta armarna, inte knyta nävarna eller använda händerna för att tex öppna en burk och gick precis som du som en 80-åring. Jag vaknade ofta på nätterna av att händerna värkte och inte gick att ”knyta/stänga”.
 
Nu har det gått en vecka till. Är fortfarande sjukt stel i lederna, händerna/handleder är dom som stör mest, kanske för att det är händerna man behöver ha fullt fungerande… Ömmar fortfarande över axlarna, men dom brukar mjukas upp under dagen.

Idag vaknade jag med sjukdomskänsla i kroppen igen, kände mig varm och febrig, men blev inget mer av det heller.

Har iallafall inte haft sådär handikappande ont som jag hade i början igen iallafall, men äter ju fortfarande medicinen. (Tror det är 3-4 dagar kvar) Vaknar fortfarande dock på nätterna av att det är obekvämt i kroppen så får se hur det blir när medicineringen är slut. Tar fortfarande lite längre tid att komma upp på morgonen, men det är då inte sådär smärtsamt.

Jäkla konstigt detta! Bara small till och satt i så här länge!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
950
Senast: tott
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 784
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp