Vad är det för fel på min häst? *långt*

Lipica

Trådstartare
I mitten av juni i år blev pålle skodd, och blev då öm i alla tassarna, vilket han aldrig blivit förut. Ömheten var borta dagen därpå. Sen tappade han båda framskorna inom en vecka, något han eller aldrig brukar göra (har haft 2 tappskor på 4 år).
Därefter fungerade han normalt i ca 2v, tills han började hosta. Detta visade sig efter en rad undersökningar bero på en streptokockinfektion i halsen som gick över efter en tiodagars hippotrimbehandling.

Nu har vi satt igång igen efter hostan och då börjar frågetecknen hopa sig. Pålle är inte halt, inte ovanligt stel eller något liknande. Däremot känns han aningen obekväm på mjuka underlag. Han har också lite svårare för höger galopp, men det har han alltid, det blir bara mer uppenbart när han har vilat. Hästen har tidigare haft problem med tunna sulor, så jag misstänkte att det var något med det igen.

Hovis är ute och skor förra onsdagen och jag berättar om obekvämheten. Han känner igenom benen och tycker att det är en gnutta puls samt lite mer gallor än vanligt, och tycker att detta kan vara ett milt fånganfall. Vi ringer kliniken där hovis jobbar på torsdag morgon och får en tid på måndagen, under tiden får hästen stå på box enligt veterinärens inrådan. Hästen hatar boxvila, bråkar, bockar och lever om tidvis.

På måndagen åker vi till kliniken och veterinären konstaterar att det inte är fång. Hästen är ohalt rakt ut i skritt och trav, på böjt spår är han helt ren men är en aning svagare i höger bak i högervarvet.
Vi går in och böjer. Då är hästen i princip blockhalt på båda fram och även rejält halt på vänster bak. Höger bak böjs sist, men visar ingen direkt reaktion.

Eftersom han reagerar så mycket på tre ben ser veterinären ingen möjlighet att börja bedöva och hålla på, utan tar prov för borrelia/erlichia och skickar hem oss med ordinationen att skritta och ge metacam, och om provsvaren är negativa ska vi rida ordentligt och komma tillbaka nästa vecka. Veterinären tror alltså inte att detta är ledinflammationer/belsastningsskador. Det tror inte jag heller, medtanke på att han har vilat merparten av sommaren.

Vi har också uteslutit att det sitter i hovarna, detta är något i benen. Ryggen helt mjuk och avslappnad, inga spänningar.

Idag fick vi provresultaten, båda är negativa. Kommer rida över helgen som veterinären ville, och ska prata med henne igen på måndag då hon inte jobbade idag.

Någon som har någon teori om vad detta kan bero på?

Jag vill passa på att påpeka att hästen är under behandling, veterinärens råd kommer att gå i första hand. Hästen träffar massör regelbundet men har haft uppehåll under sommaren.

Hästen är en 14-årig lipizzanervalack, stadig i msv dressyr samt rids hoppning och WE.

Någon som varit med om något liknande?
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 858
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 236
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp