Vad är det för fel på min höft?

sthu

Trådstartare
Jag har i snart 15 år haft problem med höger höft. Det är både vid ridning och annan aktivitet, som promenader, cykling och yoga, som den gör sig påmind, och riktigt dåliga dagar känner jag av den hela tiden. Det värker på framsidan eller hur man ska förklara utan att kunna peka.

Jag har gjort en hel del:
- slätröntgen (visade inget)
- Magnetröntgen (visade inget)
- ortoped (har en teori om att det är lite trångt för musklerna)
- sjukgymnaster i mängder (som ger lite enkla strech- och styrkeövningar som inte hjälper och skickar vidare mig till läkare)
- Läkare i mängder (som skickar runt mig till andra inrättningar)

Hur ska jag gå vidare?
Vad kan vara fel? Den enda av alla jag träffat som haft någon form av teori är ortopeden, men han kom inte med några förslag på hur jag ska gå vidare.
 
Jag har i snart 15 år haft problem med höger höft. Det är både vid ridning och annan aktivitet, som promenader, cykling och yoga, som den gör sig påmind, och riktigt dåliga dagar känner jag av den hela tiden. Det värker på framsidan eller hur man ska förklara utan att kunna peka.

Jag har gjort en hel del:
- slätröntgen (visade inget)
- Magnetröntgen (visade inget)
- ortoped (har en teori om att det är lite trångt för musklerna)
- sjukgymnaster i mängder (som ger lite enkla strech- och styrkeövningar som inte hjälper och skickar vidare mig till läkare)
- Läkare i mängder (som skickar runt mig till andra inrättningar)

Hur ska jag gå vidare?
Vad kan vara fel? Den enda av alla jag träffat som haft någon form av teori är ortopeden, men han kom inte med några förslag på hur jag ska gå vidare.
Testat naprapat :) ? Det har hjälpt mig otroligt mycket.
 
Jag har i snart 15 år haft problem med höger höft. Det är både vid ridning och annan aktivitet, som promenader, cykling och yoga, som den gör sig påmind, och riktigt dåliga dagar känner jag av den hela tiden. Det värker på framsidan eller hur man ska förklara utan att kunna peka.

Jag har gjort en hel del:
- slätröntgen (visade inget)
- Magnetröntgen (visade inget)
- ortoped (har en teori om att det är lite trångt för musklerna)
- sjukgymnaster i mängder (som ger lite enkla strech- och styrkeövningar som inte hjälper och skickar vidare mig till läkare)
- Läkare i mängder (som skickar runt mig till andra inrättningar)

Hur ska jag gå vidare?
Vad kan vara fel? Den enda av alla jag träffat som haft någon form av teori är ortopeden, men han kom inte med några förslag på hur jag ska gå vidare.

Jag har inte rätt utbilding för att säga ngt konkret.
Men jag får värk på samma ställe pga överrörlighet. Det förvärras kraftigt om jag rider i sadlar med för bred midja. Då märker jag av det mer i övriga livet med.
Rider jag i sadlar som passar mig funkar höften helt ok.
Förvärras också om jag måste rida i sadlar som har lägsta punkt för långt fram och jag om jag inte spänner mig tippar i ankstjärt-sits. Då måste jag ju jobba emot sadeln och får ont. Så ont att jag faktiskt skrikit rätt ut när häst skuttat till ngt lite.

Vet inte om det hjälper dig..
 
@tuaphua Det låter som jag. Har fått avbryta ridpass efter busiga hästar på grund av smärta..

Fast överrörlighet borde väl sjukgymnasterna ha fångat?
 
Vad kan vara fel? Den enda av alla jag träffat som haft någon form av teori är ortopeden, men han kom inte med några förslag på hur jag ska gå vidare.
Har de mätt benen på dig så att de är lika långa?
En av mina fd kollegor hade jätteont i sin högra höft och upp i ryggen så han var sjukskriven i perioder till och med eftersom han inte orkade jobba pga smärtan. Inga läkare hittade något fel på honom heller, utan det var någon naprapat tror jag som mätte benen och som insåg att hans ena ben var kortare än det andra. Och det var inte mycket kortare, typ 0,5 cm. Men så fick han ilägg i ena skon och problemen försvann.
 
Jag har läst om ämnet på grund av smärta ljumsken (inte helt hundra att jag fattat din smärtliokalisation rätt) och läst att många rekommenderat sjukgymnast med idrottsskador som inriktning. Kanske du provat det, men ville bara tipsa
 
Jag har läst om ämnet på grund av smärta ljumsken (inte helt hundra att jag fattat din smärtliokalisation rätt) och läst att många rekommenderat sjukgymnast med idrottsskador som inriktning. Kanske du provat det, men ville bara tipsa

Japp, varit hos idrottssjukgymnast men de hänvisade tillbaka till läkare och ortoped. Fick en strechövning men det har efter 6 månaders daglig stretching inte hjälp ett vitten
 
Jag hade ont i min axel i flera år efter att jag flyttat mycket och bott i tre olika länder på lika många år. Jag testade allt möjligt inklusive kiropraktor och naprapat men ingenting hjälpte.
Sedan fick jag njurstensanfall och knaprade Voltaren en vecka och då försvann värken i axeln.
 
Japp, varit hos idrottssjukgymnast men de hänvisade tillbaka till läkare och ortoped. Fick en strechövning men det har efter 6 månaders daglig stretching inte hjälp ett vitten
Åh så jobbigt! Jag har tyvärr ingen annan idé. Hoppas du hittar något som hjälper!
 
Jag hade ont i min axel i flera år efter att jag flyttat mycket och bott i tre olika länder på lika många år. Jag testade allt möjligt inklusive kiropraktor och naprapat men ingenting hjälpte.
Sedan fick jag njurstensanfall och knaprade Voltaren en vecka och då försvann värken i axeln.

Skönt att det hjälpte!

Själv knaprade jag Alvedon 665 mg 3 ggr/dag, diklofenak 50 mg 3 ggr/dag i en månad och nu senast Alvedon 1 g 3 ggr/dag och paraflex i en månad utan någon märkbar effekt..
 
Nu har jag gått hos sjukgymnast två gånger i veckan i fem veckor. Enda resultatet är att jag har mer ont. Enligt sjukgymnasten ska vi köra på ett tag till ändå och sen utvärdera. Jag känner mig mest uppgiven..

Har alvedon 1 g att ta vid behov, men nu är behovet dagligen.. Känns lagom nyttigt att käka så mycket värktabletter..
 
@tuaphua Det låter som jag. Har fått avbryta ridpass efter busiga hästar på grund av smärta..

Fast överrörlighet borde väl sjukgymnasterna ha fångat?

Oj, förlåt! Har missat att svara.

Jag fick ju inte veta att det var pga överrörligheten förrän jag var över 30 år iaf. Då hade jag varit hos måååånga sjukgymnaster och andra behandlare från jag skadade mig som 15-åring(på annat ställe).

Den som förklarade för mig var dels en sjukgymnast utbildad i Norge som jobbbar med ryttarens sits(skrivit bok om det etc). Hon förstod ju tillräckligt om både kroppen och ridning/sadlar för att kunna veta.
I övrigt har både min kille(kiro) som också jobbar med ekipage förklarat och visat mer för mig ang min överrörlighet.

Så det verkar inte vara ngt alla tar upp eller vet eller vad det beror på att de inte påtalar det.

Hoppas du kan få hjälp med din värk!
 
Puttar upp tråden igen.
Har varit på fler läkarbesök under året utan att få nån hjälp.
Har slutat med värktabletterna, de gjorde mig så illamående..

Nu behöver jag tips på träning som funkar när man inte kan böja mycket eller belasta höften.
Vanliga promenader går bra, men så fort jag ökar intensiteten får jag ont. Pressar jag vidare får jag mer ont och under längre perioder efteråt, det går liksom inte över eller blir bättre med tiden.
Cykla går inte, simma är lite bättre men inte mycket.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 938
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Kropp & Själ Jag har sedan många veckor tillbaka haft en stressfraktur i foten. Jag har återkommande varit hos min husläkare och haft telefonkontakt...
Svar
17
· Visningar
1 226
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp