Vad är det för växt?

Ms_Antrop

Trådstartare
Vi har en växt på våran lilla tomt som växer som tusan på somrarna och har trängt upp skott genom golvet på både vår altan och grannens (vi bor i radhus och växten växer precis mitt emellan våra altaner i yttre hörnen, de sitter ihop).

Jag har kollat på parkslide och det är det åtminstone inte, blommorna ser inte ut så. Så nu har jag försökt att googla men jag hittar inget som liknar det, så kanske nån här som är bra på växter kan hjälpa mig!

Av beskrivningen på parkslide så kan jag tycka att bladen och stjälken är ganska lik, men blommorna på våran växt är mer lika typ nyponrosor, fast inte lika fina utan typ tunnare, mindre och mer ljusrosa.

Vi klippte ner skiten så gott vi kom åt nu sent i somras och hade på bekämpningsmedel och det såg iaf inte ut som att den satte några fler skott, men det kan fortfarande finnas nått under altanen eftersom den verkar ha växt åt det hållet också.

Tyvärr har jag ingen bild, men jag har bildgooglat alla växter som är listade som liknande parkslide och inte hittat nån med liknande blommor.

Nån som har några förslag? :)
 
Vi har en växt på våran lilla tomt som växer som tusan på somrarna och har trängt upp skott genom golvet på både vår altan och grannens (vi bor i radhus och växten växer precis mitt emellan våra altaner i yttre hörnen, de sitter ihop).

Jag har kollat på parkslide och det är det åtminstone inte, blommorna ser inte ut så. Så nu har jag försökt att googla men jag hittar inget som liknar det, så kanske nån här som är bra på växter kan hjälpa mig!

Av beskrivningen på parkslide så kan jag tycka att bladen och stjälken är ganska lik, men blommorna på våran växt är mer lika typ nyponrosor, fast inte lika fina utan typ tunnare, mindre och mer ljusrosa.

Vi klippte ner skiten så gott vi kom åt nu sent i somras och hade på bekämpningsmedel och det såg iaf inte ut som att den satte några fler skott, men det kan fortfarande finnas nått under altanen eftersom den verkar ha växt åt det hållet också.

Tyvärr har jag ingen bild, men jag har bildgooglat alla växter som är listade som liknande parkslide och inte hittat nån med liknande blommor.

Nån som har några förslag? :)
Beroende på hur hög växten blir så kanske detta är den?
1602573647026.png


Detta är blomsterhallon. Skjuter massor av rotskott och är odlad för sina blommmors skull.
Har dock helt andra blad än parkslide.
Blonmsterhallon blir i "hallonhöjd". Parkslide kan tydligen bli uppåt tre meter hög.
 
@tanten Jaaa!! En sån är det!! Perfekt, tackar! Buke levererar som vanligt :D :up:

Den går att utrota även om det är jobbigt. Gräv som f-n för att få bort så mycket som möjligt av rötterna och behandla med Roundup så fort något blad visar sig. Särbon fick bort ett rätt rejält buskage på det sättet (inget har kommit upp de senaste åren och mina rosor trivs utmärkt där).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Man har gott om tid att fundera när man är i karantän... Jag har alltid ansett mig ha gröna fingrar. Mina krukväxter är frodiga och...
Svar
11
· Visningar
1 082
Hästvård Att det finns giftiga växter som man bör se upp med i hagarna vet ju säkert alla. Det som fångat mitt intresse just nu är det här med...
Svar
9
· Visningar
5 150
Senast: rosita
·
Z
Hästvård Crow har fått ett (eller två, ett stort och ett mindre) sår på insidan av bakbenet. O_o; Det är hårlöst och ser lite skavt ut (huden är...
Svar
3
· Visningar
4 122
Senast: Zab
·
Övr. Djur Hade en intressant mogon med våran lilla paddo och funderade över om det finns ngn mer här som kanske har en skäggagam? Vill ni berätta...
Svar
15
· Visningar
3 970
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp