Vad är det frågan om...

lizzie

Trådstartare
Jag tror jag blir galen :crazy: Har sedan i slutet av november sakta men säkert ridit igång min pålla efter förra årets omgångar med ledinflammationer. Jobbat mycket med promenader/tömkörning cirka 2-3 ggr/veckan och skrittat uppsutten 2 ggr/veckan. Började öka på arbetet i april, började skritta mer uppsuttet än jag arbetade damen från marken. Började även ta lektioner för tränare (i skritt) och det funkade bra. Min pålla har ett försvagat hö bakben efter muskelskada så jag behövde hjälp att få igång det rätt. Tränaren tycker att pållan rör sig bra, när jag gör rätt så gör hästen rätt och när jag kommer åt hö bak så går hästen med riktigt bra takt och tempo. I början av maj så får pållan frispel i hagen (överskottsenergi) och går omkull i en vändning på bakdelen. Syns ingenting precis efteråt, rör sig bra. Ett par dagar senare så är hon halt hö bak igen, gamla skadan tog antagligen stryk av buset i hagen. Även vansinnigt ont i rygg och kors. Pållan får stå på Finadyn i 5 dgr, smärtan avtar. Equiterapeut ute och går igenom hästen, muskelskador i korset hö sida och något typ av kramptillstånd i ryggen, värst på hö sida. ET får loss alla spänningar och pållan får promeneras ett par dagar. Tömkör sedan och hon är helt fräsch. Skrittar uppsuttet 3 ggr förra veckan om 30 min vardera. I onsdags så tömkör jag och pållan är tvärhalt vä fram på volt i vä varv.... :crazy:

Hon är lite svullen i benet, men hon hade ett litet sår på skenbenet och vid småsår så brukar hon bli liten svullen, lägger jodopaxomslag på benet och jag tänker att nu är det dags för en ledinflammation igen. Det är vä fram som krånglat i 3 år nu...

I torsdags så är pållan i princip helt jämntjock på insidan av frambenet, även helt svampig på sidorna av kotan. Halt även i skritt på rakt spår. Börjar fundera på hon lyckats vricka sig och just då på vä fram. Gaffelbandsskada???

Kyler benet under torsdagen, ställer pållan i liten sjukhage. Stallindor under natten och över helgen nu har hon fått ha stödbandage på sig ute i sjukhage på frambenet.

Idag är svullnaden borta och hon är inte halt heller...

Jag fattar ingenting! Och jag tror att jag blir galen. Jag har tillbringat de senaste 3 vintrarna med att skritta igång denna häst. Så fort det blir maj så har hon skadat sig. I höstas så ville vet. döma ut hästen pga upprepade hovledsinflammationer, men jag ville göra ett nytt försök. Ledinflammationen måste ju komma någonstans ifrån och vet. har inte varit så intresserad av ta reda på vart problemet ligger.

I fredags så kände jag bara att jag fått nog. Nu dömer jag ut pållan. Sist jag hade en ridbar sommar var 2002 :( Jag har knappt ridit sedan 2002, utan hållit på och skrittat igång min häst i 6-månadersperioder innan nästa skada dykt upp.

Och så från att varit klart halt i skritt, så är hon inte alls halt i trav....

Så man kan verkligen fundera på vad det hela handlar om.... Har jag en överkänslig häst som inte tål att gå i hage???

/Lizzie - som börjar bli smått desperat
 
Sv: Vad är det frågan om...

Nä det beror inte på att hästen går i hagen utan på att den är lite känslig för vissa saker.Om du skrittar hästen varje dag och travar lite (inte rida bara leda) varje dag.Så att hagen bara är att slappa i nu o beta ett tag sen kan du nog börja lite smått att rida som vanligt.Du kan galoppera lite smått så att hästen kommer in i denna perioden igen gör det lite nu på sommaren så att den kommer igång.sen kan den nog börja få lite spel i hagen igen men om den blir halt igen så börja om som du gjorde då o gör som jag har sakt så hjälper det nog.Jag vet ej om detta hjälper men jag tror att den är rastlös i hagen för den vill ha spänning så den behöver ridas mer tror jag men ta det försiktigt.Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 403
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp