Vad är det frågan om?

D

declare

Igår när jag skulle rida min häst så började han att vingla extremt när jag skulle svänga, bakdelen av min häst hängde inte alls med framdelen, utan den for både åt höger o vänster, utan någon kontroll alls. :crazy:

Jag hoppade av, slängde av sadeln och försökte få hästen mot stallet, och då "låste" han fast sitt huvud i ett ganska lågt läge, men en helt tom blick. Han försökte att gå framåt, men "snurrade" och "vinglade" åt olika håll, med bakdelen.
Väl inne i stallet så var han helt normal, men man kunde ana en viss värme och svullnad i V.B, som inte var där innan jag for ut med honom.
Jag hade enbart hunnit hoppa upp på honom och börjat skritta rakt fram, innan han började vingla.


När jag släppte ut honom i hagen igen så var han som vanligt.

Jag borde kanske tilllägga att han under en lång period varit öm i ryggmuskulaturen, men under de senaste veckorna varit i princip helt bra, men igår när jag kom in med honom i stallet igen så fick man knappt röra på ryggen, utan att han sjönk. Innan jag tog ut honom så var han inte alls öm i ryggen.
Sadeln passar, och sadelgjorden var inte för hårt åtdragen.

Han har haft dom här symptomen en gång tidigare, fast då var det inte alls lika allvarligt.
Han får regelbundet massage, och är ganska nyligen veterinärbesiktigad U.A.

Vi kommer naturligtvis att kontakta veterinär om han uppvisar några liknande symptom igen!



Någon som har någon aning om vad det skulle kunna tänkas vara?
 
Sv: Vad är det frågan om?

Jag skulle nog kontaktat veterinär omgående och förklarat läget och bett om en rejäl undersökning. Har haft en häst som uppförde sig på samma sätt plötsligt och hon hade nerver i kläm.

Inget att vänta ut enligt mitt sätt att se. Bättre att ta itu med det direkt. En eqiatriker kan hjälpa efter vet.undersökning, dom jobbar mer på djupet än en massör gör. Rid inte förrän du vet vad som är fel, jobba med tömmar istället. Kan ju vara Erlichia om du har otur...

Lycka till!!!
 
Sv: Vad är det frågan om?

...tänkte också på nervskada när jag läste texten.

Skulle ta ut vet/åka till klinik omedelbums.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Det första som kommer upp hos mig är den där "sjukdommen" som veterinärer trodde/tror kommer från b.la ensilage. Jag tror nog du har hört talas om den..det var ett gäng hästar på en ridskola som fått konstiga symptom, bla ingen balans i bakpartiet :crazy:
Just den ridskolan hade gett ensilage, men jag vet inte vad övriga hästägare som drabbats har gett sina hästar att äta..
När min häst hade erlichia hösten -04 så hade hon inte dom "vanliga" symptomen, som t.ex feber, men därimot så tappade hon ALLT på en helg....jag tror nog att hon tappade 150 kg från fredag till söndag, hon var väldigt matt, hon åt inte, ögonen var precis dimmiga, och hon hade ont i hela kroppen, jag fick inte ens borsta henne utan att hon led..:cry: och jag kan ju tala om att matte led också..:cry:
 
Sv: Vad är det frågan om?

Jo, jag förstår vad du menar, tror dock inte att det är det som han har drabbats av.
Han utfodras med hö, och han är mycket matglad och jag har inte märkt någon viktnedgång, snarare så har han gått upp i vikt.

Någon som skulle kunna beskriva vad erlichias innebär mer exakt?


- Naturligtvis så kommer vi att kontakta veterinär så snart som det är möjligt.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Tror oxå att det vara Erlichias.
Min hade liknande symptom.

De kan få fel på balanssinnet o svårt att bedöma avstånd.

Ta ett blodprov.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Skulle också se till att snabbt som ögat få ett B/E blodprov taget.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Det är inte alltid som provet visar nått första gången utan jag fick ta 2 prov, men det vet veterinärerna. Det är ju det som är så svårt med erlichias..det finns inga erlichias-symptom, vissa hästa får hög feber, vissa kan svimma, vissa får svullna ben, osv vissa får allt...
Men i allmenhet så ser man att det är nått som är fel!:( :cry:
 
Sv: Vad är det frågan om?

Ok, nu börjar jag bli rejält orolig!
Ska prata med mina föräldrar ikväll, och se om dom är villiga att ta ut en veterinär redan nu.

Jag försöker att se ett slags mönster i allt, men blir inte så mycket klokare av allt tänkande.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Är det botulism du tänker på??
Jag tror, är absolut inte helt säker utan överlåter det till ngn mer kunnig, att dom blir mer stela och har svårt att röra sig av det.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Tänker också direkt på erlichias, eller en nerv i kläm som de andra skrivit. Jag hade tagit ut en vet, vet inte om jag vågat rida nått mer förrän en vet kollat upp det...

Lycka till!
 
Sv: Vad är det frågan om?

For till stallet runt 3 idag, och när jag tog in hästen så haltade han rejält, och hade svårt att balansera sig, och han hade även extremt ont i ryggen.
Ringde veterinären direkt, som kom efter ca 45min.
Vi har inte fått någon diagnos, men veterinären tog blodprov och gav honom smärtstillande.


Vi får provresultaten ikväll, och veterinären misstänkte någon sorts virus, alternativt korsförlamning.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Jag håller tummarna för att det är nåt lättbehandlat så att din häst snart är i form igen. Stor tröst- och peppkram!!! Bra att du fick ut veterinären så fort:bow:
 
Sv: Vad är det frågan om?

Oj, hoppas det blir bra fort! Skriv och berätta sen.

Lycka till och pepp-friskdans till din häst! :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Vad är det frågan om?

Tack till er alla för allt stöd!

Igårkväll så fick vi provresultaten, och dom visade inte på något onormalt. Veterinären vet inte vad min ponny har drabbats av, så vi ska avvakta ett par dagar och se om han blir bättre.
Han ska få en 5-dagarskur smärtstillande, och efter det så kommer veterinären att komma ut igen och undersöka honom mer.

När jag var i stallet igårkväll så var han ganska dålig, haltade på både V.F och V.B, och han såg rätt så olycklig ut.
Han hade 38,5 i feber också, men åt med god aptit.
Hans ryggont är det värsta jag någonsin har sett, och han höll nästan på att lägga sig ner när jag väldigt försiktigt tryckte på ryggen.

Veterinären misstänker att han kan ha gått omkull i hagen, eller något liknande.
Alternativt så kan han ha drabbats av något slags virus, men det var hon mycket tveksam till.

:(

Jag är väldigt orolig, och känner mig helt hjälplös just nu.
Det är bara att hoppas på det bästa, och hålla tummarna för att han blir helt återställd.
 
Sv: Vad är det frågan om?

Fy vad jobbigt.... särsklit att inte veta... :(

Massa tröstkramar och en peppdans till dig och din häst!
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Togs erlichias/borreliaprov?
 
Sv: Vad är det frågan om?

Fy vad hemskt, jag håller tummarna allt vad jag kan för att det skall lösa sig snart!!

Vad läskigt att de inte riktigt kan säga vad det är!

/Mal
 
Sv: Vad är det frågan om?

Igår märktes ingen synlig förbättring, utan snarare så kändes det nästan som om han var sämre i kroppen.
Han äter fortfarande bra, och springer en del i hagen, trots att han haltar.

Han får smärtstillande fram tills fredag, efter det så kommer veterinären ut igen..
 
Sv: Vad är det frågan om?

Frågar igen: Togs erlichias/borreliaprov?

Bra att han äter iafl! Hoppas verkligen han blir bättre snart!
 
Sv: Vad är det frågan om?

Såg inte att du hade frågat tidigare.
Om jag uppfattade veterinären rätt så togs Erlichias/Borreliaprov.
Imorgon ska vi kontakta veterinären igen, och då ska jag se till så att jag får reda på exakt vilka prover hon tog.


Nu ska jag ta och fara till stallet, och jag hoppas verkligen att han är bättre idag.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp